معاون جهاد کشاورزی لرستان خبر داد؛

کاهش چهار هزار هکتاری سطح زیرکشت برنج در لرستان

معاون زراعت سازمان جهاد کشاورزی لرستان گفت: سطح زیر کشت برنج استان امسال حدود چهار هزار هکتار نسبت به سال گذشته کمتر شده است.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از خرم آباد ، معاون زراعت سازمان جهاد کشاورزی لرستان گفت: سطح زیر کشت برنج استان امسال با توجه به خشکسالی و ممنوعیت کاشت محصولات آبدوست حدود چهار هزار هکتار نسبت به سال گذشته کمتر شده است.

جواد طهماسبی افزود: امسال ۶ هزار و ۱۰۰ هکتار از اراضی زراعی لرستان زیر کشت برنج رفته است و برداشت این محصول نیز از مهرماه آغاز می‌شود.

او با اشاره به اینکه سال گذشته ۹ تا ۱۰ هزار هکتار برنج در لرستان کشت شده است تصریح کرد: کاشت برنج در جوار آب‌های جاری و مناطقی که دارای آب سطحی هستند بلامانع بود، اما در زمین‌هایی که نیاز به پمپاژ آب چاه یا رودخانه بوده است ممنوع شد.

معاون زراعت سازمان جهاد کشاورزی لرستان با تاکید بر رعایت الگوی کشت در این شرایط ادامه داد: به برنج کاران استان اطلاع رسانی شد ازکشت آبدوست خودداری کرده و تنها ۳۰ درصد این محصولات را امسال کاشت کنند.

طهماسبی تصریح کرد: افراد متخلفی که خارج از این ضوابط نسبت به کشت برنج اقدام کرده اند شناسایی شده و در فهرستی به امور آب معرفی می‌شوند تا این اداره نسبت به برخورد و اعمال جریمه‌های قانونی اقدام کند.

او پیش بینی برداشت برنج امسال در لرستان را بیش از ۲۵ هزار تن برآورد کرد.

گفتنی است بارش‌های سال زراعی جاری در لرستان نسبت به سال قبل از آن ۴۰ درصد کاهش یافته است.

عملیات کاشت نشاء برنج خرداد ماه در استان آغاز و برداشت این محصول از مهرماه انجام می‌شود، سال گذشته ۵۰ هزار تن شلتوک و ۳۰ هزار تن برنج سفید در لرستان برداشت شد.

همچنین شورای حفاظت منابع آب استان اعلام کرده است به دلیل تداوم خشکسالی و کاهش منابع آب زیرزمینی و سطحی، کشت هرگونه محصول پرمصرف آب از جمله برنج، هندوانه و ذرت در بهار و تابستان امسال خارج از الگوی کشت ممنوع است و بنابراین مصوبه قانونی با هرگونه انتقال آب توسط متخلفان برخورد می‌شود.

انتهای پیام/ر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.