رییس مرکزآمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه گفت: دریافت گواهی سوء پیشینه بدون هیچ مشکلی یک روزه صادر می‌شود.

به گزارش خبرنگار حوزه حقوقی- قضایی گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان،عیسی زارع پور رییس مرکزآمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه امشب در برنامه گفتگو ویژه خبری،اظهار کرد: تمامی سامانه‌های قوه قضائیه از امنیت کاملی برخوردار هستند.

وی ادامه داد: در گذشته مردم برای حضور در مراجع قضایی باید فقط در ساعت اداری مراجعه می‌کردند، اما اکنون در تمام ساعات شبانه روز می‌توانند از این خدمات استفاده کنند.

زارع پور با اشاره به دادگاه‌های الکترونیک بیان کرد: در قانون این اجازه به قوه قضائیه داده شده تا از ارتباطات تصویری استفاده کند، اما کرونا تسهیل کننده این امر بود.

رییس مرکزآمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه  بیان کرد: با کمک تیم‌های دانش بنیان شاهد زیرساخت‌های خوبی در حوزه برگزاری دادگاه‌های الکترونیک هستیم تاکنون حدود ۲۰۰ هزار جلسه تحقیق از زندان برگزار شده است و مجموع اتاق‌های الکترونیک امروز به ۸ هزار عدد رسید.

زارع پور ادامه داد: تاکنون ۱۰۰ هزار جلسه دادگاه الکترونیک برگزار شده است و بسیاری از آن در خارج از کشور بوده است.

وی گفت: تا آخر شهریور ماه تمامی شعب به دادرسی‌های الکترونیک تجهیز می‌شوند.

رییس مرکزآمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه با اشاره به فیلم برداری از جلسات دادگاه گفت: فقط برخی از دادگاه‌ها باید تصویر برداری شود و در سند تحول قضایی آمده که سایر جلسات دادگاه‌ها هم ضبط شوند و انشالله در بستر الکترونیک ضبط خواهند شد.

زارع پور گفت: ۷۰ درصد سند تحول قضایی مبتنی بر فناوری است و دوستان ما به دنبال این هستند تا در بستر فناوری سند تحول قضایی را اجرایی کنند.
وی با اشاره به دریافت برخط گواهی سوء پیشینه بیان کرد: درحال حاضر دریافت این گواهی بصورت الکترونیک شده و صرفا با چند کلیک گواهی صادر می‌شود و این گواهی در صورت نبود هیچ مشکلی یک روزه صادر می‌شود،نقشه راهی برای هوشمند سازی قوه قضاییه ترسیم شده و یکی از این نقشه راه‌ها تسهیل خدمات برای شهروندان است.

رییس مرکزآمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه ادامه داد: درحال حاضر وکلای دادگستری نیازی به مراجعه حضوری به قوه قضائیه ندارند و تمامی اقدامات بصورت غیر حضوری شده است.

زارع پور درباره گواهی عدم سو پیشنه گفت: از امروز رونوشت گواهی عدم سو پیشنه برای دستگاه مورد نظر ارسال می‌شود و دیگر نیازی به مراجعه نیست.

رییس مرکزآمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه در پاسخ به این سوال که آیا خدمات بصورت سنتی هم ارائه می‌شوند یا خیر گفت: وظیفه قوه قضائیه ارائه خدمات است، اما شیوه راه اندازی کرده ایم تا دو نفر دیگر جزو خود فردی که دسترسی به اینترنت ندارند بتوانند از خدمات الکترونیک استفاده کند و البته مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی وجود دارد.

وی تصریح کرد: شهروندان می‌توانند از سامانه عدالت همراه استفاده کنم و فعالیت‌های الکترونیک قوه قضاییه را از طریق آن انجام دهند.

زارع پور با اشاره به کاهش رفع اطاله دادرسی گفت: در حال حاضر سیستم‌های قوه قضاییه با ناجا یکی شده است و دستور به شکل برخط به کلانتری صادر می‌شود و از تحقیق رسیدگی و نتیجه آن به صورت الکترونیک صادر می‌شود.

رییس مرکزآمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه   گفت: حدود ۴۰ استعلام بصورت الکترونیک دریافت می‌شوند و تمامی این موارد به کاهش اطاله دادرسی کمک می‌کنند.

وی یادآور شد: در حوزه استعلامات مالی همکاری خوبی با بانک‌ها داریم و دارایی اشخاص محکوم در بورس را شناسایی میکنیم و دیگر کسی نمی‌تواند ادعای اعسار کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار