تلسکوپ James Webb طلوع کیهان را آشکار می کند

تلسکوپ جدید ناسا که به زودی به فضا می رود می تواند برخی از اطلاعات تازه درباره آغاز به وجود آمدن فضا را برای انسان ها فاش کند.

به گزارش خبرنگار حوزه دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از آی ای؛ ستاره شناسان معتقدند تلسکوپ فوق پیشرفته James Webb ناسا، که ممکن است در آینده به فضا فرستاده شود، می‌تواند طلوع کیهان و تولد اولین ستاره‌ها را نیز به دانشمندان نشان بدهد. پدیده بیگ بنگ نقطه آغاز جهان بود، اما طلوع کیهانی ستاره‌های نخستین بلافاصله پس از این اتفاق رخ نداد. به تازگی مطالعه‌ای منتشر شده که نشان می‌دهد اولین ستارگان در کهکشان بین ۲۵۰ تا ۳۵۰ میلیون سال پس از بیگ بنگ شکل گرفتند.

انسان در آستانه آغاز فضا ایستاده است

کشف موضوع ستارگان نخستین از توانایی تلسکوپ فضایی اسپیتزر و هابل خارج است و این کار را تلسکوپ فضایی جیمز وب انجام می‌دهد تا نشانه‌های بیشتری را از بیگ بنگ به زمینیان نشان دهد. تیم تحقیقاتی در انگلیس، شش کهشان در دوردست را مورد مطالعه قرار دادند و دریافتند که این کهکشان‌ها بیش از ۱۳ میلیارد سال قبل تشکیل شدند، درست زمانی که کیهان فقط ۵۵۰ میلیون سال عمر کرده بود.

تلسکوپ James Webb طلوع کیهان را آشکار می کند

دانشمندان تصاویر ثبت شده توسط اسپیتزر و هابل را بررسی کردند و سن این کهکشان‌های تازه کشف شده در دوردست را بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون سال تخمین زدند که همین موضوع در‌های تازه‌ای را روی دانستن زمان تشکیل اولین ستاره کیهانی باز کرد. نیکلاس لاپورت از محققان آمریکایی در این باره گفت:" محققان حدس می‌زنند که جهان در چند میلیون سال ابتدایی تشکیل شدنش و قبل از تشکیل اولین ستاره‌ها مکانی تاریک بود. جستجوی اصلی علم نجوم، مشاهده لحظه‌ای است که جهان برای اولین بار در معرض نور قرار گرفت. مشاهدات ما می‌گوید طلوع کیهان بین ۲۵۰ تا ۳۵۰ میلیون سال پس از لحظه انفجار بزرگ رخ داده و در زمان شکل گیری آن نیز کهکشان‌هایی که مورد مطالعه ما هستند نورانی بودند که جیمز وب توانست آن‌ها را ثبت کند. "

تلسکوپ James Webb طلوع کیهان را آشکار می کند

ستاره شناسان نور ستارگان کهکشان‌ها را اسپیتزر و هابل گرفتند را هم مورد مطالعه قرار دادند و نشانه‌هایی مبنی بر توزیع انرژی را در آن‌ها یافتند که نشان دهنده وجود هیدروژن اتمی در جو ستارگان است و از همین طریق توانستند سن این ستاره‌ها و کهکشان‌ها را کشف کنند.

تلسکوپ‌های هابل و اسپیتزر با کشف‌هایی که انجام دادند، دانش محققان را نسبت به فضا توسعه بخشیدند و حالا در انتهای کار خودشان هستند و جیمز وب که قرار است پایان سال جاری میلادی به فضا برود، ممکن است مرز‌های جدیدی از دانش را به انسان نشان دهد و محققان را به نزدیکی لحظه آغاز فضا و بیگ بنگ ببرد.