مدیرکل راه و شهرسازی کرمان از نصب ۹ دستگاه شتابنگار برخط به منظور طراحی سازه‌های مقاوم و مدیریت بحران و زلزله در حوزه این اداره کل خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، حاجی زاده مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمان با اشاره به تفاهم ایجادشده بین مرکز تحقیقات راه مسکن شهرسازی و استانداری کرمان گفت: هزینه اجرای این تفاهم نامه ۳۰ میلیارد ریال برآورد شده که ۵۰ درصد آن از طریق استانداری کرمان و ۵۰ درصد از طریق مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی تامین خواهد شد.

او  با اشاره به نصب ۱۵ دستگاه شتابگار در استان کرمان افزود: با تلاش مرکز تحقیقات راه مسکن و شهرسازی ۵۰ درصد اجرای این تفاهم نامه اجرا شده و ۵۰ درصد دیگر از طریق استانداری استان باید تامین اعتبار و اجرایی شود.

حاجی زاده با اشاره به مکان‌یابی زیر ساخت تمامی ایستگاه‌های شتابنگار درسطح استان، تصریح کرد: اجرا و نصب ۱۵ دستگاه شتاب نگار (سنسور و دیجیتایزر) برای تقویت زیرساخت‌های مدیریت بحران زلزله استان، پایش و رصد دقیق‌تر فعالیت لرزه‌ای گسل‌ها و ایجاد ارتباط بین ایستگاه‌های شتاب نگار استان کرمان و کشور صورت گرفته است.

او با اشاره به اینکه مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی به عنوان متولی شبکه شتابنگاری زلزله کشور است، بیان کرد: داده‌های دستگاه شتاب نگار اهمیت بسیار زیادی در طراحی سازه‌های مقاوم، مدیریت بحران و زلزله کشور دارد.

حاجی زاده گفت: ایجاد و نصب دستگاه‌های شتاب نگار تاثیر زیادی در ایجاد سیستم‌های هشدارسریع و پاسخ سریع، برنامه‌ریزی و اقدامات مناسب در هنگام وقوع زلزله دارد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمان با اشاره به اجرای پایلوت راه اندازی سامانه پاسخ سریع برای کرمان و ۷ کلانشهر دیگر (تهران، البرز، مشهد، تبریز، اهواز، شیراز، بندرعباس)، ابراز امیدواری کرد: با پیگیری مسئولان استان، نصب و راه اندازی ۱۵ ایستگاه شتابنگار برخط در استان کرمان عملیاتی شود.

او افزود: استان کرمان از استان‌های زلزله خیز کشور محسوب می‌شود که یکی از مرگ بارترین زلزله‌های ۵۰ سال اخیر ایران با بیش از ۴۰ هزار کشته، دی ماه ۱۳۸۲ در این استان و شهر بم رخ داد.

حاجی زاده تصریح کرد: شبکه شتابنگاری استان کرمان دارای ۷۰ ایستگاه شتابنگار است که با نصب تعداد ١۵عدد شتابنگار برخط دراین استان تعداد ایستگاه‌های شتابنگار استان به ۸۵ ایستگاه ارتقاء خواهد یافت.

او بیان داشت: اولین دستگاه شتابنگار نسل اول در شهر کرمان طی ۷ خرداد ماه ۱۳۵۳ نصب و راه اندازی شده بود.

انتهای پیام/ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.