به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، شاید سالها قبل که در بازار قدم میزدیم، تعداد انگشت شماری لباس، باب سلیقه یک بانوی ایرانی پیدا میکردیم. لباسی که هم از نظر اسلامی پوشیده باشد و هم تنوع و رنگ بندی جذاب، مطابق با سلیقه بانوان و دختران جوان داشته باشد، اما به لطف ذوق و استعداد طراحان و تولیدکنندگان پوشاک کشورمان، کم نیستند کسانی که مانتو، چادر و پوشاک ایرانی متنوعی را تولید کرده اند. پوشاکی که نه تنها باب سلیقه بانوان محجبه است، بلکه مورد استقبال عموم دیگر بانوان قرار گرفته است.
در این خصوص با تولیدکنندگان و طراحان پارچه و لباس، که به طراحی برمبنای الگوهای سنتی ایرانی اهمیت می دهند، گفتوگو کردیم.
محصولات حجاب با طرح ها و رنگ های متنوع
زینب مدی تولید کننده محصولات حجاب در گفت و گو با خبرنگار ما بیان کرد: در جامعه امروز نیاز است که محصولات حجاب متنوع طراحی شود. زیرا هر چقدر طراحی متنوعتر باشد، بانوان رغبت بیشتری برای خرید آن دارند. سعی میشود طراحیها به سمت مدرن بودن پیش رود.
وی ادامه داد: به عنوان نمونه در طراحی چادرهای عربی ما، این تنوع در طراحی مچها اعمال میشود. در طراحی ساق دست ها، از تزیینات روبان دوزی استفاده میشود. همچنین دیگر محصولات مانند جوراب و روسریهای نگین دار با مدلها و رنگهای متنوع تولید میشود.
وی درباره مزیتهای تنوع محصولات حجاب بیان کرد: مخاطبان ما، افراد مقید به حجاب هستند، اما به دلیل تنوع در طرحها و رنگهای مانتوها یا حتی چادرها، افرادی که حتی مقید به حجاب نیستند هم علاقه خود را برای استفاده از آن نشان داده اند. همچنین استفاده از پارچههای لباسی در طراحی چادر نماز موجب میشود که کسانی که حتی محجبه نیستند، از این چادرها تهیه کنند.
وی ادامه داد: برای طراحیهای متنوع چادرهای عربی، گلدوزی روی چادر انجام میشود. به خصوص افرادی که از چادر صرفا را برای حضور در اماکن یا مراسم مذهبی استفاده میکنند، جذب این چادرها میشوند.
وی درباره ویژگیهای مهم در طراحی محصولات حجاب بیان کرد: توجه به تنوع در رنگ آمیزی، طراحی و دوخت در محصولات حجاب ضروری است. به عنوان نمونه مدلهای متنوعی برای مچهای مانتو و چادر طراحی میشود. همچنین گلدوزی، جواهر دوزی و سایر تزیینات روی آن انجام میگیرد.
وی درباره قیمت محصولات حجاب گفت: مشتریانی هستند که توانایی خرید این محصول را با این قیمت ندارند؛ بنابراین ما پیشنهاد میدهیم که همین طرح را روی یک پارچه دیگر با قیمت پایین ارائه دهیم تا آنها بتوانند از مدلهای متنوع استفاده کنند.
تولیدیهایی که لباسهایی با الیاف طبیعی تولید میکنند
فاطمه مردانی تولید کننده پوشاک، در گفت و گو با خبرنگار ما اظهار کرد: از ویژگیهای مهم مانتوهای طراحی شده توسط این تولیدی، پوشیده بودن و جلو بسته بودن آن است.
وی ادامه داد: معمولا مانتوها به صورت جلو بسته و دکمه دار طراحی میشود. اما به دلیل متفاوت بودن سلایق مشتریان، گاهی نیاز است که مانتوهایی به صورت جلوباز و متفاوت تولید شود.البته مشتریان ما غالبا فروشندگان لباس هستند.
وی بیان کرد: در طراحی لباس دواصل پوشیده بودن و با کیفیت بودن جنس در نظر گرفته میشود. مانتوها با الیاف طبیعی تولید میشوند و نازک و بدن نما نیستند.
وی درباره طراحی و نقوش به کار رفته در لباسهای این تولیدی بیان کرد: جذابیت لباسهای ما در سادگی آن است. اکثر لباسها به صورت ساده طراحی میشود. همچنین از نظر طراحی، سعی در استفاده از طراحیهای سنتی ایرانی است. برای تزیین برخی مانتوها از پارچههایی که که روی آنها شعر ایرانی با خط نستعلیق است، استفاده میشود.
وی درباره مشکلات این حوزه بیان کرد: متاسفانه ما در حال حاضر کمبود پارچه داریم. زیرا نخ وارد نمیشود؛ بنابراین اکثرا از پارچههای های ازبکستانی استفاده میشود.
اهمیت رعایت اصول زیبایی شناختی در طراحی لباس
افشین منش طراح و تولیدکننده محصولات حجاب در گفت و گو با گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، بیان کرد: طراحی باید به گونه ای باشد که مختص به قشر خاصی نبوده و مقبولیت عام داشته باشد. در این صورت اکثر بانوان جامعه می توانند از آن استفاده کنند.
وی درباره نوع طراحی ها بیان کرد: سعی شده است در سبک کارها از طرحهای سنتی ایرانی الهام گرفته شود. همچنین خرج کار و گلدوزی های مورد نیاز، در صورت محدودیتهایی مانند تحریم و غیره، برای اولین بار توسط تیم ما طراحی و تولید شده است.
وی درباره مدل های متنوع مانتوها بیان کرد: اغلب مانتوها به صورت جلو دکمه دار و پوشیده طراحی می شود تا پوشیدگی در عین آراستگی را عرضه کنیم.همچنین مانتوهایی با سبک اسپرت و کوتاه تر که برای استفاده به همراه چادر مناسب است نیز طراحی و تولید می شود.
وی تاکید کرد: طرح های سنتی ایران دارای غنای بسیار و پتانسیل فراوان بوده و مورد استقبال شایانی از سوی رده های سنی مختلف قرار گرفته است، چرا که رعایت اصول زیباییشناختی، به همراه کیفیت بالا، کار را مورد پسند همگان قرار میدهد.
بیشتر بخوانید
انتظارات هنرمندان صنایع دستی از دولت آینده/ همیشه پای دلالان در میان است
لزوم مدرنیته کردن طرح های سنتی
مهسا فکری طراح پارچه در گفت و گو با خبرنگار گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، بیان کرد: ویژگیهای طرح چاپی روی لباس، جدید بودن و نوآوری آن است. طراحیها به گونهای در نظر گرفته میشود که مشابه آن نباشد.
این طراح درباره نحوه استفاده از طرحهای سنتی در لباسها اظهار کرد: بهتر است طراحیهای سنتی، مدرنیته شود. به گونهای که به صورت نامحسوس از طرحهای سنتی الهام گرفته شود.
وی درباره اینکه آیا در این حوزه به طراحیهای ایرانی و سنتی توجه میشود یا نه، بیان کرد: متاسفانه تولید کنندگان، استفاده از طرحهای ایرانی خیلی برایشان اهمیت ندارد و صرفا میزان فروش خود را در نظر میگیرند. نوع طراحی با توجه به میزان فروش آن تعیین میشود.
وی در مورد طراحی چاپ روی لباسها بیان کرد: برای طراحیها معمولا تقاضایی با عنوان سبکهای اسلامی نداریم. معمولا درخواست تولیدکنندگان تصویرسازی فشن روی لباس است. به گونهای که استایلهای مختلف به صورت فانتزی روی لباس تصویر پردازی میشود.
لباسهایی که صرفا برای جذب مخاطب طراحی میشود
سهیلا فرهادیانی طراح لباس سینما در گفت و گو با خبرنگار ما بیان کرد: طراحی لباس در فیلمها حول محور فیلمنامه و با توجه به کاراکتر شکل میگیرد. تمرکز طراح بر این است که استایل بازیگر را به شخصیت فیلمنامه نزدیکتر کند.
وی در مورد ویژگیهای طراحی لباس در فیلم سینمایی بیان کرد:، اما نکته قابل توجه این است که در فیلمهای درام و رئال دارای فیلمنامه قوی، بیننده درگیر فیلم میشود. در این فیلمها آنقدر لباس جذب شخصیت میشود که مخاطب متوجه آن نمیشود.
وی ادامه داد: برای ایجاد جذابیت در فیلمهای ژانر کودک، از طراحی لباس برای ایجاد رنگ و فرم استفاده میشود. متاسفانه در فیلمهای تجاری ویژه شبکه نمایش خانگی نیز از این موضوع بهره گرفته میشود. به گونهای که در برخی از فیلمهای سینمایی که از نظر فیلمنامه جایگاه چندانی ندارد، تولیدکنندگان در تلاشند تا با جاذبههای طراحی لباس مخاطبان بیشتری را جذب فیلم کنند. همچنین در این فیلمها از فضاها و لوکیشنهای تجمل گرایانه استفاده میشود.
افزایش رغبت بانوان به خرید محصولات لباس
مریم پورشهابی دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس، در گفت و گو با خبرنگار ما اظهار کرد: حوزه پوشاک ایرانی و اسلامی به خصوص محصولات حجاب در سالهای گذشته رشد و پیشرفت جدی داشته است. هر سال شاهد افزایش برندها از سوی طراحان هستیم و به همان میزان استقبال مردم از این موضوع زیادتر شده است.
وی درخصوص نمایشگاههای حجاب و عفاف افزود: نمایشگاهی که کارگروه مد و لباس در این خصوص برگزار میکند، در جهت پاسخگویی به نیازهای مخاطبان میباشد. طبق اسناد و گزارش ها، بخش عفاف و حجاب نمایشگاه قرآن و همچنین نمایشگاه فردوس که در زمینه نذر حجاب فعالیت میکند، افزایش رغبت بانوان به این حوزه را نشان میدهد.
راهکاری برای کاهش قیمت پوشاک ایرانی
دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس در خصوص افزایش قیمتها در این حوزه بیان کرد: ما در سالهای اخیر افزایش قیمتها را در همه حوزهها شاهد بودیم. البته راجع به این موضوع وزارت صنعت و بازرگانی موظف به ارائه تسهیلاتی برای تولیدکنندگان لباس هستند، اما متاسفانه برخی تولیدکنندگان مورد کم لطفی قرار گرفتهاند.
پورشهابی در انتها درباره اقدامات کارگروه مد و لباس برای بهبود شرایط موجود بیان کرد: انعقاد تفاهم نامهای با اتحادیه پوشاک در دستور کار ما قرار گرفته است. هدف از انعقاد این تفاهم نامه، اتصال طراحان به تولید کنندگان و تولیدکنندگان به فروشندگان است. در حال حاضر این اتصال و ارتباط حالت افسار گسیختهای دارد. اجرای این تفاهم نامه موجب کاهش قیمت محصولات میگردد.
او افزود: این تفاهم نامه موجب میشود طراحان و تولیدکنندگان بیشتر دیده شوند. همچنین افزایش تولید موجب کاهش واردات کالای قاچاق شده و در صنعت تولید کمک فراوانی میکند. افزایش تولید نیز منجر به کاهش قیمت آن میگردد. افزایش تولید منجر به افزایش تقاضا برای پوشاک داخلی خواهد شد که کاهش قیمتها را در بر خواهد داشت.
با وجود پیشرفت قابل توجه در تولید محصولات حجاب و پوشاک ایرانی، فروشندگانی هستند که هنوز درخواست طراحی هایی غیر ایرانی دارند. طرح هایی که زیبا هستند اما با فرهنگ کشور ما تطابق ندارند. گویی هنوز ذائقه جوانان ما، هنوز به طور کامل به سمت و سوی پوشاکی بر مبنای فرهنگ ایرانی، پیش نرفته است. اینجاست که لزوم نظارت دستگاه های متولی، بر طراحی لباس و پارچه ها، پررنگ می شود.
گزارش از مرضیه میرزائی علی آبادی
انتهای پیام/
الکی سمت کشف حجاب وبدحجابی نروید.
آهای اونهایی که افتخار هخامنشی و آریایی دارید کی اون زمان بیحجابی بوده توی تخت جمشید عکس یک زن بیحجاب میبینید ؟ حتی مرد بدون ریش میبینید ؟
انرژی زنان، انرژی جاذب است.
این انرژی زنانه بهقدری قوی است که در زندگی خانوادگی، اکثرِ افرادِ خانه تمایل دارند در اطرافِ فردی باشند که *نیرویِ مرکز گرا* در او از همه قویتر است که این فرد معمولاً مادرِ خانواده است که نبود او کاملاً مشخص و محسوس است.
اینکه بچهها عادت دارند همیشه بدانند مادر کجاست و اگر مادر از خانه بیرون رود بهشکل عجیبی متوجه میشوند و دائم می پرسند مامان کجاست؟ *از همین نیروی جادویی در زن نشأت میگیرد.*
زنها معمولاً *نقطهی ثقلِ خانه* هستند. مسئولیت روانی را به منظورِ تامین و حفظِ سلامت سایر افراد خانواده، بر عهده دارند.
*به همین دلیل وقتی زنی تغییری در جهتِ بهبود برمیدارد، تمام افرادِ خانه (چه او بچه داشته باشد یا نداشته باشد) از این بهبود بهره میبرند*
سلامتِ خانواده و جامعه به تنهایی بستگی به سالم شدن و سالم ماندنِ زن دارد.
*یعنی خانم خانه که غمگین است، همه خانواده آشفته میشود.*
*زنانِ زخمی، زنانِ افسرده، و زنان رنجور بدونِ اینکه بدانند و یا بخواهند، میتوانند برایِ خود و عزیزانشان منشاء درد باشند!
قدرتِ سلامتبخشی هر زن آنقدر عظیم است که میتوان ادعا کرد: با یک گل بهار میشود!
*هفته ملی سلامت بانوان* ایرانی گرامی باد.
*تبریک به همهی بانوان سرزمین پاک ایران*
این نظریه یین(خیر) و یانگ(شر) هستش
که اینطوری هم نیست ، یعنی هیچ کس صرفا یین وصرفا یانگ نیست و همیشه بین اینها هستند ،
بعدشم ، این حرف شما درست نیست چون همیشه ما یچیزی بین اینها هستیم و اگر طبق این نظر که فکر میکنم برای کنفوسیوس هستش (نمیدونم شاد هم نباشه؟!) انرژی اسمانی در مردان و انرژی زمینی در زنان هستش اما طبق همون چیزی که هست اینه که همه ی ما بین این دوتا هستیم و فقط شدتش بین مردان و زنان متفاوته
مثلا اگر روشنایی یین و تاریکی یانگ باشه
یک اتاق کم نور در برابر یک محیط تاریک یین در برابر یانگ هستش اما اگر همین اتاق کم نور را با بیرون و محیط باز مقایسه کنیم این اتاق میشود یانگ (شر )و بیرون میشود یین (خیر)
مثلا ماده و مادیات به یانگ و روح و معنویات به یین
آسمان به یین و زمین به یانگ
و .... تشبیه شده اما این رو هممون میدونیم که در حال حاضر هممون روح و جسم رو دارا هستیم پس همه بین اینها هستیم
قادر مطلق خداست
اما اون چیزی که جالبه اینه که بعضی از چیزای این نظریه با دین میتونه صدق بکنه ، شاید؟!
دختران باید حجاب داشته باشند تا پسران رو منحرف نکنن عزیزم
شاید ۲۰ سال پیش، کسی به مخیلهاش هم نمیرسید روزی در خیابانهای شهر، دخترانی را مشاهده کند که آن سالها مردم شاید آنها را در سالنهای عروسی هم نمیدیدند... دخترانی بزککرده با موهای پف کرده و بیرون ریخته و مانتوهایی کوتاه و تنگ و جلوباز و شلوارهایی تنگتر! این روند ۲۰ سال طول کشید تا به اینجا رسید. استعمار و استکبار، صبر و حوصلهی زیادی دارد، برعکس بسیاری از ماها ...
⬅️اولین کار، گرفتن چادر بود از زنان ما... گفتند چادر، حجاب برتر است و میشود برتر نبود! بین خوب و خوب تر، خوب را هم انتخاب کنی بهجایی برنمیخورد .میشود مانتوی گشاد و مقنعهی بزرگ پوشید و باحجاب بود(برگرفته از سخنان هاشمی رفسنجانی در نمازجمعه تهران )... حرف قابلقبولی بود؛ کسی نمیتواست به این حرف اعتراض کند، حتی اهالی مذهب
⬅️ گام دوم، گرفتن مقنعه بود... میشود روسری بزرگ سر کرد! هم تنوّع دارد هم حجاب است. یادم میآید روسریهایی بود با ضلع، بیشتر از یکمتر، که تا کمرِ خانمها هم میرسید... خوب البته روسری مثل مقنعه نبود گاهی مو بیرون میزد
⬅️ در فیلمهای سینمایی هی مدل گذاشتن، زنهای هنرپیشه مدل شدن و به تبع آن، دخترانِجوان هم از آنها یاد میگرفتند
⬅️چشمهای ما متوجّه این آبرفتن نمیشد و آنقدر کم کم این کار را کردند که چشم ما عادت میکرد...
⬅️ مانند بچهای که جلوی چشم پدر و مادرش بزرگ میشود و قد میکشد و والدینش حس نمیکنند اما دیگران که کمتر او را میبینند و چشمانشان عادت نکرده، متوجه رشد هفتگی او میشوند... ما عادت کردیم به روسریهایی که هر روز آب میرفت و تبدیل شد به نواری باریک و بعضا توری... مانتوهایی که شاید بهتر باشد بلوز و پیراهن راحت نامیدشان تا مانتو...
⬅️ به هر حال کم کم کار به این جا کشید و مدام گفتند بیحجابی معضل فرهنگی است، برای حلّ آن باید کارِفرهنگی کرد... سالها گذشت و لباسها آب رفت و کار فرهنگی در زمینهی عفت و حجاب مشاهده نشد. برعکسش، فراوان کارهای ضدِفرهنگ، در کوبیدن حجاب و عفت و حیاء و غیرت در فیلمهای سینمایی و مجلّات و برنامههای عمومی یافت میشد...
⬅️ حالا هم که مد پوشش خانمها تغییر کرده، پوشیدن ساق شلواری (ساپورت) به جای شلوار... یعنی دیگر شلوار جین تنگ هم نه! ساق شلواری! و بدون تردید در یکی دو سال آینده این کنار می رود و برخی را ..........
⬅️ یعنی پس از آنکه چادر، مقنعه، مانتو و روسری از زنان گرفته شد، حالا رفتهاند سراغ شلوار! چشمهای ما هنوز عادت نکردهاند...
اگر به این هم عادت کنیم سرنوشت چادر و مانتو و روسری در انتظار این ساپورت هم هست...
خدایی نکرده اینها هم روز به روز نازکتر و کوتاهتر میشود و ما عادت میکنیم....
آن وقت...
نمیدانم بعدش سراغ چه خواهند رفت...
کسانی در جامعه هستند که مخالف حجابند ربطی هم به شما ندارد .
هر طور میلتان است لباس بپوشید .
حق ندارید در کار مردم دخالت کنید .
مانتو میپوشیم ولی زیر چادرامون
قشنگ یه پوشش عالی داریم
خدارو شکر راضی هم هستیم
چادر گرون شده درست ولی اشکالی نداره
اگر دقت کنید در تاریخ این بردگان بودند که اکثر اوقات برهنه بودند
مزخرف نگو ، تکه اهن بی ارزش خودتی
سیل و زلزله اینارم دیدیم
تولید نمیشه
ناخن ها رو هم لاک میزنن و شلوار پاچه کوتاه و .........
خلاصه حجاب زن و مرد نداره
یغضوا من ابصارهم
طراحی ها که مزخرف و بدن نما هستن ، واسه یه مانتو پوشیده و خوب باید یک هفته کل تهران و کرج رو زیر و رو کنیم
شهر ما که دور افتاده هست هرچی جنس بنجل و گرون هست میاد
من خودم شخصا از اسفند 99 تا همین یه هفته پیش توی سایت های اینترنتی دنبال یه مانتو مناسب بلند و پوشیده بودم که باخره بعد 3 ماه پیدا کردم
به چه قیمتی/:
اما یک مسئله را فراموش کردید و اون هم اینه که این نوع لباس مخصوص مجالس خاص زنانه هست
نه خیابون و کوچه پس کوچه چون از نظر دین و اسلام که شما ها دارید میگید لباس یک زن یا
خانم نباید برای یک مرد نامحرم جلب توجه کنه
کم حجاب بدون هیچ ارایشی بنظرم خیلی بهتر از با حجاب با آرایش غلیظ میتونه باشه
اینا هم همش حرفه که نه بابا کی اینجور میاد بیرون...یه دوره ای هم کسی فکرشو نمی کرد اینجوری که یه عده میرن بیرون اصلا پیدا بشه...
ولی بسیار گران
در ضمن لباس گلدوزی شده وقتی خوبه که نشوریش...بشوری دیگه به درد نمی خوره...تعریف الکی نکنید از لباس بی کیفیت...اونی هم که بشور بپوش باشه دیگع خدا تومنه...الان همون مانتو کوتاه ساده اگه کیفیتش خوب باشه با اینکه حدو 1و 20 پارچه برده باید 300 بالاش بدی
تو سایر شهرها خیلی خیلی سخت میشه مانتو پوشیده پیدا کرد.