به زودی کتاب زندگینامه سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور منتخب منتشر می‌شود.

به گزارش حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، به مناسبت انتخاب حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی به عنوان هشتمین رئیس جمهور کشورمان، مرکز اسناد انقلاب اسلامی تصمیم به انتشار زندگی نامه آیت الله رئیسی برای اولین بار کرده است.

تولد و تحصیلات حجت الاسلام رئیسی

سید ابراهیم رئیس‌الساداتی معروف به رئیسی در سال ۱۳۳۹ در محله نوغان مشهد به دنیا آمد. او در حوزه علمیة قم، اصول فقه را نزد آیت‌الله مروی، لمعتین را نزد آیت‌الله فاضل هرندی، رسائل را نزد آیت‌الله موسوی تهرانی، مکاسب محرمه را نزد آیت‌الله دوزدوزانی، کتاب البیع مکاسب را نزد آیت‌الله خزعلی، خیارات مکاسب را نزد آیت‌الله ستوده و آیت‌الله طاهری خرم‌آبادی و کفایه را نزد آیت‌الله سید علی محقق داماد، تفسیر قرآن کریم را نزد آیت‌الله مشکینی و آیت‌الله خزعلی، شرح منظومه و فلسفه را نزد آیت‌الله احمد بهشتی و یک دوره شناخت را نزد آیت‌الله مطهری و نهج‌البلاغه را نزد آیت‌الله نوری همدانی آموخت. حجت‌الاسلام رئیسی، خارج اصول را نزد آیت الله سید محمدحسن مرعشی شوشتری و آیت الله هاشمی شاهرودی و خارج فقه را نزد آیت الله آقا مجتبی تهرانی و آیت‌الله سید علی خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب تلمذ نمود.

انتشار نخستین کتاب زندگی نامه آیت الله رئیسی از سوی مرکز اسناد انقلاب اسلامی

با اتمام دوره سطح حوزه توانست به دوره کارشناسی ارشد رشته حقوق خصوصی راه یافته و پس از دفاع از پایان‌نامه خویش با عنوان «ارث بلا وارث» در سال ۱۳۸۰ با قبولی در کنکور دکترای مدرسه عالی شهید مطهری در رشته فقه و حقوق خصوصی ادامه تحصیل دهد. سید ابراهیم رئیسی با تکمیل تحقیقات خود در رشته فقه و حقوق، موفق به اخذ مدرک عالی‌ترین سطح حوزه (سطح چهار) شد و در نهایت رساله دکترای خود را با عنوان «تعارض اصل و ظاهر در فقه و حقوق» دفاع کرد و با اخذ نمره ممتاز به درجه دکترای فقه و حقوق نائل آمد.

مسئولیت‌های مختلف حجت الاسلام والمسلمین رئیسی

وی در دوران نهضت اسلامی از طلاب مبارز بود و خاطراتی شنیدنی از آن روز‌ها دارد. بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، وی در مناصب مختلف خدمت نمود. ورود حجت‌الاسلام رئیسی به عرصه مدیریت از سال ۱۳۵۹ و با حضور در جایگاه دادیاری شهرستان کرج آغاز شد و پس از مدتی با حکم شهید قدوسی، به سمت دادستان کرج منصوب شد. پس از دو سال در تابستان ۱۳۶۱ هم‌زمان با دادستانی شهر کرج، مسئولیت دادستانی همدان را نیز عهده‌دار شد. حضور هم‌زمان او در این دو مسئولیت، برای مدتی ادامه یافت تا آنکه به عنوان دادستان استان همدان معرفی شد و از سال ۱۳۶۱ تا ۱۳۶۳، در این سمت خدمت نمود.

انتشار نخستین کتاب زندگی نامه آیت الله رئیسی از سوی مرکز اسناد انقلاب اسلامی

سید ابراهیم رئیسی در سال ۱۳۶۴ به عنوان جانشین دادستان انقلاب تهران منصوب شد. امام خمینی (ره) طی احکام ویژه و مستقیم، او را برای رسیدگی به مشکلات اجتماعی در برخی استان‌ها از جمله لرستان، کرمانشاه و سمنان مأمور کرد.

انتشار نخستین کتاب زندگی نامه آیت الله رئیسی از سوی مرکز اسناد انقلاب اسلامی

پس از رحلت امام (ره)، حجت الاسلام رئیسی با حکم رئیس وقت قوه قضائیه به سمت دادستان تهران منصوب شد و از سال ۱۳۶۸ تا ۱۳۷۳ به مدت پنج سال این مسئولیت را بر عهده داشت. ایشان از سال ۱۳۷۳ به ریاست سازمان بازرسی کل کشور منصوب شد. او از سال ۱۳۸۳ تا سال ۱۳۹۳، به مدت ده سال معاون اول قوه قضائیه بود و از سال ۱۳۹۳ تا اسفند ۱۳۹۴ نیز به عنوان دادستان کل کشور خدمت نمود.

انتشار نخستین کتاب زندگی نامه آیت الله رئیسی از سوی مرکز اسناد انقلاب اسلامی

وی همچنین از سال ۱۳۹۱ با حکم مقام معظم رهبری به عنوان دادستان ویژه روحانیت مشغول به خدمت شد. وی در ۱۷ اسفند ۹۴، با حکم رهبر انقلاب به عنوان تولیت آستان قدس رضوی (ع) منصوب شد و در اسفند ۱۳۹۷ با حکم مقام معظم رهبری در جایگاه ریاست قوه قضائیه فعالیت خود را آغاز کرد. وی همچنین در ۲۹ خرداد ماه ۱۴۰۰ با کسب هفتاد درصد آرا از سوی مردم به عنوان هشتم رئیس جمهور انتخاب شد.

انتشار نخستین کتاب زندگی نامه آیت الله رئیسی از سوی مرکز اسناد انقلاب اسلامی

گفتنی است برخی از موضوعات این کتاب عبارتند از؛ حضور در تظاهرات ضد رژیم، هسته مبارزاتی طلاب در مدرسه آیت‌الله بروجردی، دستگیری توسط ساواک، اولین دیدار با آیت‌الله خامنه‌ای، گفتگو با آیت‌الله خامنه‌ای در مسجد کرامت، سفر به ایرانشهر برای دیدار با آیت‌الله خامنه‌ای، حضور در میان علمای متحصن و ... .


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۶ ۰۳ تير ۱۴۰۰
جانم فدایت رئیسی
آخرین اخبار