مدیرعامل یک شرکت دانش بنیان گفت: موفق به بومی سازی سیستم مدیریت زنبورداری شده‌ایم که با استفاده از هوش مصنوعی امکان کنترل از راه دور را به زنبوردار می‌دهد.

امجدی مدیرعامل یک شرکت دانش بنیان در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه فناوری گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: سیستم مدیریت زنبورستان برای حفاظت از جمعیت کندوی زنبورعسل است و داخل کندو‌ها جعبه‌ای قرار دارد که از یک قسمت سخت افزاری و یک قسمت نرم افزاری ساخته شده است.

امجدی ادامه داد: قسمت سخت افزاری این سیستم داخل کندو و در کف آن قرار می‌گیرد، اما قسمت نرم افزاری، سامانه‌ای اندرویدی است که بر روی گوشی تلفن همراه کاربر نصب می‌شود و کاربر توسط آن با سیستم کار می‌کند.

او افزود: سیستم مدیریت زنبورداری در قسمت سخت افزاری در مرحله اول اطلاعات (دمای داخل کندو، رطوبت، صدای زنبور و وزن کندو) را از داخل کندوی عسل جمع آوری می‌کند. داخل دستگاه یا همان کندو قسمتی به نام هیتر نیز وجود دارد که عملگر گرمایش بوده و در زمستان باعث کاهش مرگ و میر زنبورها می‌شود.

مدیرعامل این شرکت دانش بنیان بیان کرد: آمریکا، استرالیا، آلمان و نیوزلند کشور‌هایی هستند که مشابه این دستگاه را ساختند، اما تنها فرقی که این دستگاه بادستگاه‌های دیگر دارد سیستم گرمایشی آن است که برای زمستان گذری و کاهش مرگ میر زنبور‌ها از آن استفاده می‌شود که کاملا بومی است. در این ستگاه برای شناسایی رفتار‌های زنبورعسل از هوش مصنوعی نیز کمک گرفته شده است.

امجدی گفت: ایده اصلی سیستم مدیریت زنبورداری بر اساس نیازسنجی و بررسی مسائل و مشکلات حوزه زنبورداری بوده و پیش ازساخت این دستگاه، شرکت دانش بنیان ما در حوزه اینترنت اشیا مشغول فعالیت بود که تسلط به فناوری اینترنت اشیا را داشت و با استفاده از این محصول ورود ما به عرصه کشاورزی و اینترنت اشیا حاصل شد.

او اظهار کرد: دستگاه سیستم مدیریت زنبورداری به کشور‌های ترکیه، روسیه، کنیا، عراق و کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس در حال صادر شدن است. امسال اولین تولید نیمه صنعتی با ساخت حدود ۱۰۰۰ دستگاه سیستم مدیریت زنبورداری صورت گرفته و با نصب این تعداد دستگاه، از سال آینده تولید تمام صنعتی و تولید انبوه آن آغاز خواهد شد.


بیشتربخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار