یک فعال حوزه‌های اجتماعی گفت: خوشبختانه در مورد HIV ، دارو‌ی پیشگیری پس از مواجهه با بیمار مبتلا وجود دارد.

وحید جهانمیری نژاد، فعال حوزه‌های اجتماعی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: ویروس HIV (ایدز) در منطقه و به ویژه کشور ما با شیب فزاینده‌ای رو به افزایش است. امروزه این ویروس یکی از بیماری‌های عفونی قابل کنترل به حساب می‌آید، ولی همچنان به دلیل نداشتن آگاهی‌های عمومی و تشخیص و درمان به هنگام، عوارض و مرگ و میر بالایی را در جهان رقم می‌زند.

او افزود: این بیماری به شرط تشخیص به موقع و پایبندی به درمان، برای بیمار، مشکلی جز اجبار او به خوردن روزانه داروها، ایجاد نمی‌کند. چنین فردی می‌تواند عمر بالای هفتاد سال را به راحتی تجربه کرده، ازدواج کند و صاحب فرزندی کاملا سالم شود.

جهانمیری نژاد ادامه داد: اتفاق تراژیک در کشور ما و برخی دیگر از کشور‌های جهان، زمانی روی می‌دهد که عزیزانی که با HIV زندگی می‌کنند، از نوزاد و خردسال گرفته تا زنان و مردان جوان و بزرگسال، نیازمند سایر خدمات درمانی مثل خدمات دندانپزشکی و انواع مداخلات جراحی و ... می شوند

این فعال حوزه‌های اجتماعی گفت: متاسفانه در بسیاری از موارد شاهد هستیم که این عزیزان در برخی مراکز درمانی به بهانه‌های واهی، پذیرش نمی‌شوند و حتی با برخورد‌های تبعیض آمیز و انواع قضاوت‌ها نیز روبه‌رو می‌شوند.

او بیان کرد: دلیل این رفتار نادرست این است که ارائه دهندگان خدمات درمانی، نگران ابتلای خود به این عفونت هستند اما با راهکار‌های موجود برای پیشگیری پس از مواجهه و رعایت اصول مراقبت شخصی، دیگر جای نگرانی وجود ندارد.

جهانمیری نژاد افزود: نکته‌ای که متاسفانه بسیاری از فعالان حوزه درمان، نسبت به آن اشراف کامل ندارند، این است که به دلیل وجود درمان‌های بسیار موثر ضد رتروویروسی، بار ویروسی مبتلایان به HIV ، در صورت پایبندی به درمان صفر شده و بیماری آن‌ها غیرقابل انتقال می‌شود که این امر را در قالب شعار U=U می‌شناسیم (UNDETECTABLE = UNTRANSMITTABLE).

او ادامه داد: خوشبختانه در مورد HIV ، دارو‌ی پیشگیری (پروفیلاکسی) پس از مواجهه (PEP) هم به صورت رایگان و کاملا در دسترس، وجود دارد که در صورت اتفاقی مثل مواجهه با سرنگ آلوده، خطر انتقال را بسیار کاهش داده و حتی به صفر نزدیک می‌کند.

این فعال حوزه‌های اجتماعی یادآوری کرد: نکته کلیدی برای دریافت این دارو‌ها این است که برای شروع آنها، تنها یک زمان طلایی ۷۲ ساعته را در اختیار داریم که نباید از دست برود. هر یک از کادر درمان، در صورت مواجهه احتمالی با خون یا ترشحات بالقوه عفونی فرد اچ آی وی مثبت، کافی است طی ۷۲ ساعت نخست، به بخش عفونی بیمارستان‌های مرجع یا مراکز مشاوره بیماری‌های رفتاری مراجعه کند و دارو‌های پیشگیری پس از مواجهه را برای ۴ هفته مصرف کند.

او گفت: در کشور ما در حالت خوش‌بینانه، تنها ۴۰ درصد از بیماران مبتلا به ایدز شناسایی شده‌اند که بخش اعظم آن‌ها نیز تحت درمان هستند و به بار ویروسی صفر رسیده‌اند.

جهانمیری نژاد تصریح کرد: کسانی که هنوز بیماری آن‌ها تشخیص داده نشده، طبیعتا بار ویروسی بالایی دارند و ممکن است ناخواسته و نادانسته سبب انتقال ویروس به دیگران هم بشوند و باید گفت ما عملا اقلیت بی‌خطر را از خدمات محروم کرده ایم و داریم به استقبال گروه دوم می‌رویم.

این فعال حوزه‌های اجتماعی بیان کرد: پزشکان و کادر درمان، موظف هستند که آگاهی‌های خود و جامعه را در این زمینه به روز کنند و در حین ارائه خدمات درمانی، اصول و احتیاطات استاندارد را به خوبی رعایت کنند تا از انواع مخاطرات در امان بمانند.


بیشتر بخوانید 


انتهای پیام / 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار