حدود ۹۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی روستای مایان در شهرستان تبریز به کشت کلزا اختصاص داده شده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز، زراعت کلزا به عنوان یک محصول راهبردی در آذربایجان شرقی برای پایداری کشت گندم اهمیت بسیاری دارد و شهرستان تبریز به عنوان قطب تولید کلزا در این استان شناخته می‌شود.

کشت محصول کلزا از اواخر شهریور ماه هر سال آغاز و تا آبان ماه ادامه دارد و ماه‌های اردیبهشت و خرداد نیز زمان برداشت آن است.

دانه روغنی کلزا جایگزین مناسبی برای محصولات با مصرف آب بالا است و آذربایجان شرقی نیز از مراکز بسیار مستعد تولید کلزا در سطح کشور به شمار می‌رود.

کلزا به عنوان یکی از محصولات استراتژیک کشور است که کشاورزان در کنار گندم و جو در مزارع خود، کشت کلزا را برای تناوب در کشت انجام دهند تا بتوانند محصولات بیشتری از مزارع خود برداشت کنند.

توسعه کشت گیاه کلزا به خاطر تولید مواد اولیه روغن خوراکی از برنامه‌های راهبردی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی است .

آذربایجان شرقی جزو یکی از مناطق خشک و نیمه خشک کشاورزی در کشور محسوب می شود. به همین دلیل و به منظور صرفه جویی در مصرف آب امسال در بیش از ۲۳۰۰ هکتار از زمین‌های زراعی استان کلزا کشت شده است.

روستای مایان قطب تولید کلزا در تبریز

مدیریت و اصلاح الگوی مصرف آب در کشاورزی

 خانم ملازاده کارشناس زراعت در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان می‌گوید:مدیریت و اصلاح الگوی مصرف آب در کشاورزی از ضروریات است و جزو اولویت‌های مهم در استان به حساب می‌آید.

او افزود:کشت کلزا به دلیل کم مصرف کردن آب، تناوب زراعی خوبی که با گندم دارد و استفاده کشاورزان از کنجاله کلزا مورد استقبال کشاورزان است.

روستای مایان قطب تولید کلزا در تبریز

کشت کلزار

حبیب زاده کشاورز در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: ما ۱۰ هکتار زمین داریم که همه آن را کلزا کاشته ایم و از لحاظ اقتصادی کاشت گیاه کلزا برای ما مقرون به صرفه است چون آب کمتری مصرف می کند.

او گفت: مشکل کمبود آب و کمبود کود  از مهمترین مشکلات کشاورزان در این زمینه است.

روستای مایان قطب تولید کلزا در تبریز

شهرستان تبریز قطب تولید کلزا

رحیم زاده مدیر امور زراعت جهاد کشاورزی استان در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان افزود: شهرستان تبریز قطب تولید کلزا در استان به شمار می‌رود و حدود ۹۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی این شهرستان به کشت کلزا اختصاص یافته است.

او گفت :روستای مایان در شهرستان تبریز نیز با ۴۰۰ هکتار سطح زیر کشت کلزا رتبه اول را به خود اختصاص داده است.

روستای مایان قطب تولید کلزا در تبریز

او گفت:غیر از خرید تضمینی و خرید توافقی بحث توزیع نهاده‌های کشاورزی از جمله همه بذور اصلاح شده و مورد نیاز کشاورزان تامین شده وکود نیز به حد کافی تامین شده و در اختیار کشاورزان قرار داده شده است.

مدیر امور زراعت جهاد کشاورزی استان گفت: با خرید تضمینی که ۹ درصد قیمتش نسبت به سال گذشته افزایش یافته امسال خرید کلزا از کشاورزان صورت خواهد گرفت.

۲۰ درصد از کلزای استان در مزارع روستای مایان تولید می‌شود که در صورت حمایت می تواند بیشتر نیز شود.

گزارش ازناهیدخدادادی

انتهای پیام/

برچسب ها: کشت کلزار ، کشاورزی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار