رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی گفت: کشت قراردادی محصولات زراعی بخش کشاورزی، عامل اصلی در افزایش تولید محصولات مورد نیاز استان و کشور است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران  جوان از تبریز،اکبر فتحی رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی گفت: علاوه بر خرید تضمینی محصولات توسط سازمان تعاون روستایی استان، انعقاد کشت قراردادی محصولات زراعی با کشاورزان از جمله کشت دانه‌های روغنی مانند کلزا و سایر تولیدات زراعی نیز، جزو وظایف سازمان تعاون روستایی در راستای تامین محصولات مورد نیاز استان و کشور است.

او با اشاره به فسادپذیری محصولات کشاورزی نسبت به تولیدات صنعتی  افزود: نیازمندی محصولات کشاورزی به بازاریابی مطمئن و پایدار قطعا بیشتر از تولیدات صنعتی است.

او اظهار کرد: در کشاورزی قراردادی، تعیین میزان تناژ محصولات زراعی مورد نیاز از اولویت ویژه‌ای برخوردار بوده و میزان تقاضا و نیاز بازار در کشاورزی قراردادی، عامل تعیین کننده در تولید محصولات زراعی محسوب می‌شود، لذا تهیه و تامین کود، بذر و سرمایه در گردش موردنیاز کشاورزان جهت تشویق و ترغیب برای کشت محصولات زراعی ضروری است.

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی  با اشاره به این‌که کشاورزی قراردادی از گذشته‌های دور در بخش کشاورزی مرسوم بوده و بخش‌های خصوصی در این حیطه فعالیت داشته‌اند ادامه داد: کشاورزی قراردادی در نظام دولتی نیز معمول است و شرکت پشتیبانی امور دام استان و سازمان تعاون روستایی آذربایجان شرقی نیز باید در این زمینه فعالیت‌های خود را افزایش داده و نگاه تازه‌ای به کشاورزی قراردادی داشته باشند.

فتحی افزود: قرار گرفتن متولیان بخش کشاورزی در کنار کشاورزان در دوره‌های کاشت، داشت و برداشت و تهیه کود، بذر، سموم و سرمایه در گردش کشاورزان از مهم ترین عوامل تاثیرگذار در کشاورزی قراردادی و افزایش تولید محصولات مورد نیاز بازار مصرف است.

او در بخش دیگری از سخنان خود، مشارکت اتحادیه‌ها و تعاونی‌های کشاورزی و روستایی در توسعه کشاورزی قراردادی در استان ضروری دانست و تاکید کرد: سیاست‌های سازمان تعاون روستایی استان در خصوص کشاورزی قراردادی، کشاورزان را مجاب می‌کند تا در راستای تحقق این سیاست‌ها، گام‌های محکمی برداشته شود و اقدام به افزایش سطح زیرکشت محصولات زراعی و افزایش عملکرد در واحد سطح محصولاتی چون دانه روغنی کلزا، نخود، عدس و سایر محصولات زراعی کند.

اوبر لزوم توسعه کشاورزی قراردادی با مشارکت اتحادیه‌ها و تعاونی‌های کشاورزی، روستایی استان تاکید کرد و گفت: کشاورزی قراردادی راهکار رفع مشکلات تولید و بازار محصولات کشاورزی است.

علی اکبر نژادرضا مدیر تعاون روستایی استان نیز در این جلسه گفت: زمینه‌های همکاری اتحادیه تعاونی‌های روستایی شهرستان تبریز در راستای توسعه کشت قراردادی و هم‌چنین بازرگانی محصولات کشاورزی با یکی از قویترین کارخانجات و یکی از شرکت‌ها در سطح استان در حال تدوین و نهایی ساختن هست که بعد از تنظیم قرارداد همکاری، بزودی با اولویت دانه‌های روغنی، حبوبات و شیر عملیاتی خواهد شد.

به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی اتحادیه شرکت‌های تعاونی روستایی تبریز در این جلسه به عنوان نماینده و رابط بخش کشاورزی استان با شرکت‌های متقاضی ورود به فرآیند کشت قراردادی تعیین شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار