اما متاسفانه در این دوره از انتخابات بسیاری از نامزدهای ریاست جمهوری به نظر میرسد دغدغه چندانی در این حوزه ندارند و یا اگر وعده و یا شعارهای انتخاباتی در این حوزه داده میشود به گفته بسیاری از کارشناسان چندان قابلیت اجرایی ندارد واکثر آنها طرحهای شبیه طرح مسکن مهر که بیش از یک دهه بسیاری از سازندگان و پیمانکاران مسکن را درگیر خود کرده را مطرح میکنند.
بسیاری از نمایندگان مجلس طرحهایی از جمله احداث سالیانه حدود یک میلیون واحد مسکونی با تسهیلات کمبهره، آورده پایین، زمین ارزان قیمت یا رایگان را هدف قرار داده است. نکته جالب اینکه اکثر برنامهها نسخه به روز شده طرح مسکن مهر است؛ طرحی که ایدهپردازان آن در دولتهای نهم و دهم قرار بود سالیانه یک میلیون واحد بسازند، اما آنچه در مقام عمل اتفاق افتاد ساخت ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار واحد پس از ۱۴ سال بود که البته ۳۸ هزار واحد آن هنوز به اتمام نرسیده است.
حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی در خصوص برنامه خود برای مسکن اعلام کرده است که برنامه احداث چهار میلیون واحد مسکونی در چهار سال با استفاده از زمین رایگان و وام ارزان قیمت را دارم که از همان روز اول اجرای آن را در دستور کار خود قرار خواهم داد.
مسکنسازی از نیازهای جدی کشور ما است و میتواند در اشتغال مستقیم و غیرمستقیم بسیار تاثیرگذار باشد. ما معتقدیم تا آخر امسال میتوان مسکن مهر را تمام کرد و به متقاضیان داد.
در حالی که رئیسی چنین وعدهای در خصوص اعطای زمین رایگان و ساخت یک میلیون واحد مسکونی را میدهد که به گفته بسیاری از کارشناسان و متخصصان مسکن در این بخش به هیچ عنوان کلانشهرها دیگر ظرفیت و قابلیت ساخت مسکن ویا شهرک سازی را ندارد.
محسن رضایی دیگر کاندیدای ریاست جمهوری با طرح جهش تولید و تامین مسکن به میدان آمده و اعلام کرده است که طرح نهضت خانهسازی ایرانیان یکی از مهمترین برنامههای من است. این طرح کاملا جدید است که از آسیبشناسی مسکن مهر، تجربهای که خود ما در سپاه تحت عنوان جهاد خانه سازی داشتیم، تجاربی که از ابتدای انقلاب تا کنون در زمینه مسکن به وجود آمده و همچنین تجارب مسکن سازی قبل از انقلاب مثل شهرک اکباتان در تهران و فولادشهر اصفهان مطالعه کردیم به آن رسیدیم.
وی افزود: این برنامه بدین صورت است که کسانی که خانهها را میسازند به بازار سرمایه وصل میکنیم. یعنی منابع مالی خود را از بازار سرمایه جذب میکنند. متقاضیان مسکن هم به بانکها وصل میشوند؛ بنابراین بازار مسکن از دو طرف تغذیه می شود.
این کاندیدای دوره سیزدهم انتخابات ریاست جمهوری گفت: برنامه ما این است که مردم ۱۰ درصد بیشتر (آورده) نیاورند و بقیه را بانکها بیاورند. درخصوص وثیقه هم به بانکها می گوییم که خانه را به عنوان وثیقه بپذیرند. برای وام هم یارانه میدهیم که سود بانکی را دولت میپردازد. زمین هم از منابع طبیعی در اختیار متقاضیان میگذاریم. این شیوهها در اروپا و آمریکا هم انجام میشود.
براساس این گزارش به گفته رضایی منابع مالی این طرح از طریق بورس و منابع مالی تامین خواهد شد، اما نباید این نکته فراموش شود که در حال حاضر مردم به بازار سرمایه با توجه به مشکلات عمدهای که این بازار ایجاد کرده کاملا بی اعتماد شده اند و از سوی دیگر به گفته بسیاری از کارشناسان در حال حاضر بانکها بزرگترین ملاکهای کشور هستند که همین خود یکی از عوامل اصلی افزایش قیمت به شمار میرود.
عبدالناصر همتی هم چند روز قبل اشارهای به بحث مسکن داشت، گفت: به خاطر مشکلات ازدواج، امنیت روانی جامعه دچار مشکل شده است. یک راه این است که طرح مسکن ملی را به طور جدی پیگیری کنیم که سالیانه ۶۰۰ هزار مسکن ساخته شود.
البته این را هم بگویم که در بسیاری از کشورهای دنیا ساخت مسکن توسط دولتها انجام نمیشود و تنها زمینه لازم را فراهم میکنند که شامل واگذاری زمین و حتی زمین رایگان است.
نکته دیگر اینکه نهادهای عمومی دولتی به خصوص شهرداریها را ترغیب کنیم که واحدهای استیجاری تولید کنیم. در بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا این واحدها در اختیار جوانان تازه ازدواج کرده قرار میگیرد. من امیدوارم که ظرف چهار سال حداقل ۳ میلیون واحد مسکونی ساخته شود.
او افزود: این را هم بگویم که الان واحد مسکونی خالی، زیاد داریم و باید مردم را ترغیب کنیم که واحدهای خود را اجاره دهند. بخش مهمی از افزایش قیمت مسکن به دلیل انتظارات تورمی است که اگر کنترل شود به طور قطع در تثبیت و حتی پایین آمدن قیمت مسکن موثر خواهد بود.
براساس این گزارش تاکنون بعد از گذشت حدود دو سال از اجرای طرح اقدام ملی مسکن هنوز این طرح تنها در مرحله اجرایی و دریافت آورده است همچنین در بخش مسکن استیجاری هم به نظر می رسد که اجرای آن غیر قابل عملیاتی باشد چراکه تا زمانی که قیمت مسکن کاهش نیابد قیمت اجاره هم همچنان روند صعودی داشته باشد.
نامزد بعدی محسن مهرعلیزاده هم تاکنون طرح جدید و یا خاصی درباره مسکن کشور نداده و تنها در حوزه مسکن به مسئله زمین خواری اشاره کرده است.
مهر علیزاده مساله زمینخواری را به محیط زیست پیوند زده و گفته است: تشکیل شوراهای اسلامی در مراکز استانها و معین نبودن دقیق اختیارات آنها در مقایسه با اختیارات سایر ارگانها در مسأله زمین و همچنین نحوه ارتباط آنها با شهرداریها، باعث شده بعضاً اعمال نفوذهایی انجام شود و برخی تغییر کاربریها فراتر از آنچه قانون اجازه میدهد، صورت بگیرد.
سید امیرحسین قاضیزاده هاشمی نامزد بعدی ریاست جمهوری درباره بازار مسکن گفته است: در بحث مسکن سه مسئله داریم بیمسکنی، گرانی مسکن و بد مسکنی که برآوردها نشان میدهد ۴.۵ میلیون مسکن کم داریم. مردم را در این برنامه به سه گروه تقسیم کرده ایم. به سه دهک پایین بدون آورده اولیه، و به صورت اجاره به شرط تملیک در ۳۰ سال پول مسکن را از آنها پس میگیریم.
در سه دهک دیگر مشارکت ۷۰ – ۳۰ است و در چهار دهک مشارکت ۵۰، ۵۰ است. یعنی طبقه پایین طولانی مدتتر است. این بحث بی مسکنی است.
پیچیدگی برنامه آقای قاضی زاده در خصوص مسکن به قدری زیاد است که به گفته بسیاری از کارشناسان اجرا وشناسایی این متقاضیان و دهکها خود چندین سال زمان میبرد.
علیرضا زاکانی دیگر کاندیدای انتخابات هم درخصوص فعالیتهای بخش مسکن هم گفت: زمان صدور مجوز ساخت را به حداقل میرسانم ا به طوری که فرآیند صدور مجوز و رساندن آن به نصف یک روز کاری همانند کشورهای پیشرفته از طریق الکترونیکی کردن انجام میدهیم.
او اظهار کرد: متاسفانه افتخار دولت این بوده است وزیر سابق آن بیان میکند که یک خانه نساخته است.
زاکانی بیان کرد: قانون مصوبه مجلس دولت را مکلف به ساخت یک میلیون مسکن کرده است. مردم حدود ۳۵۰ هزار مسکن میسازند که عملا شرایط به سمتی است که ۴۰ درصد زمان خود را صرف گرفتن مجوز میکنند که حدود ۷ تا ۹ ماه است.
این کاندیدای ریاست جمهوری اظهار کرده است: ۲.۶ میلیون خانه خالی داریم اتفاقی که میافتد این است که به وضعیتی رسیدیم که اگر در تهران شخصی بخواهد خانه در تهران خانهای ۷۵ متری اجاره کند باید ۵۸ درصد حقوق خود را بدهد که این یک فاجعه بزرگ است.
زاکانی گفت: ما مالیات بر خانههای خالی را جدی میگیریم و اجرا میکنیم تا خانههای خالی از حوزه سوداگری خارج شود.
براساس این گزارش تاکنون با وجود آنکه مصوبه مجلس برای اخذ مالیات از خانههای خالی داریم، اما هنوز بعد از گذشت چندین سال هیچ دستگاهی نتوانسته این طرح و قانون را به مرحله اجرایی برسد چراکه چندین دستگاه که باید اطلاعات لازم در خصوص خانوارها را بدهد را تاکنون ارائه نکرده است.
سعید جلیلی دیگر کاندیدای مجلس هم اعتقاد دارد: طبق قانون اساسی هر خانواده ایرانی باید صاحب خانه باشد. طبق برنامه ما، دولت زمین را در اختیار تعاونیهای مسکن قرار میدهد و اقساط وام ساخت نیز با توجه به سطح درآمد هر خانوار مشخص میشود. تضمین کیفیت ساخت و عدم نیاز به آورده اولیه؛ مزیت نسبی این طرح به سایر طرحها است.
با توجه به صحبتهای اشاره شده اغلب کاندیداها در بخش مسکن برنامه دارند که اکثر از مجرای ساخت و ساز دولتی، زمین رایگان و وام ارزان قیمت میگذرد؛ برنامهای که در طرح مسکن مهر نیز امتحان شد، اما کارنامه درخشانی نداشت و عمر دو دولت را گرفت؛ به طوری که پس از ۱۴ سال از زمان آغاز برنامه از ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار واحد مسکن مهر هدفگذاری شده هنوز ۳۸ هزار واحد باقی مانده و احتمالا به دولت بعد محول میشود. سهم دولت احمدی نژاد از تحویل واحد ۳۴ درصد و دولت روحانی ۶۶ درصد بوده است.
مسکن مهر قرار بود به کاهش قیمت خانه در کلانشهرها کمک کند، اما از سال ۱۳۸۶ که این طرح کلید زده شدقیمت مسکن در تهران ۲۸ برابر شده و از یک میلیون و ۲۰ هزار تومان در هر متر مربع به ۲۸ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان رسیده است. تنها در سال ۱۳۸۶ همزمان با شروع این طرح، میانگین قیمت هر متر مربع مسکن شهر تهران از یک میلیون و ۲۰ هزار تومان در ابتدای بهار به یک میلیون و ۶۹۹ هزار تومان تا انتهای زمستان ۱۳۸۶ افزایش پیدا کرد.
همچنین یکی از مهمترین طرحهای که برای بخش مسکن میتواند مشکل گشا باشد، اما متاسفانه تمامی کاندیدای ریاست جمهوری آن را به فراموشی سپرده اند نوسازی بافتهای فرسوده است که هیچ یک از کاندیدا به آن اشاره نکرده اند در صورتی که اگر اجرای این طرح عملیاتی شود میتوان شاهد بهبود وضعیت بازار مسکن و در نتیجه افزایش تولید و کاهش قیمت مسکن باشیم.
انتهای پیام/