حمید داودآبادی نویسنده دفاع مقدس، در کتاب «شهادت طلبان» به زندگی شهدای لبنان می‌پردازد.

حمید داودآبادی نویسنده و جانباز دفاع مقدس،  در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره کتاب «شهادت طلبان»  گفت:  از سال ۷۴ تحقیق برای نوشتن کتاب «شهادت طلبان» را شروع کردم. از سال ۱۳۶۱ پس از حمله  رژیم صهیونیستی به بیروت، نیرو‌های شیعه در لبنان پس از اینکه متوجه شدند هیچ سلاحی برای دفاع خود ندارند و رژیم صهیونیستی به عنوان چهارمین ارتش دنیا کشور آنان را اشغال کرده است، تصمیم به استفاده از سلاح جدیدی گرفتند. سلاح جدید حزب الله لبنان، فردی شهادت طلب بود که سوار بر ماشینش در مناطق اشغالی اسرائیل خودش را منفجر می‌کند.

وی درباره تفاوت اقدام شهادت طلبانه حزب الله لبنان با داعش توضیح داد: در اینجا سوال برای مخاطب پیش می‌آید که داعش هم که خودش را منفجر می‌کند، پس میان داعش و نیرو‌های مردمی حزب الله لبنان چه تفاوتی است؟ باید بگویم داعش علیه مردم به قصد فشار به دولت اسلامی و مردمی در وسط بازار و مناطق غیرنظامی این کار را انجام می‌دهد که باعث شهادت مردمان بی گناه می‌شود، اما حزب الله لبنان برای دفاع از خود علیه نیروی نظامی قوی‌تر و اشغالگر رژیم صهیونیستی این کار را در پادگان دشمن انجام می‌دهد و نه مناطق غیر نظامی.

این نویسنده مشهور ادبیات پایداری افزود: بچه‌های حزب الله باید کلی موانع امنیتی ارتش اسرائیل را پشت سر بگذارند تا به هدف خود برسند، اما لبنانی‌ها نیروی آنچنان زیادی نداشته اند. داعش برای رسیدن به اهداف خود از خارج نظیر چچن و کشور‌های غربی نیرو وارد می‌کند و وسط بازار این کار را می‌کند، اما حزب الله لبنان نه. اسحاق رابین، نخست وزیر رژیم صهیونیستی هدف از حمله به لبنان را این طور شرح داد: «ما لبنان را گرفتیم تا این‌ها را از مرگ بترسانیم.» و در ادامه نسبت به شهادت طلبان لبنانی واکنش نشان داد: "خودمان باعث شدیم که شیعیان علیه ما با ایجاد نیرو‌های شهادت طلب مقاومت محکم‌تری ایجاد کنند. "

شهادت طلبان در لبنان چه کسانی هستند؟

نویسنده کتاب «راز احمد» در ادامه درباره جمع آوری منابع مستند و شیوه نگارش این اثر اظهار کرد: شیوه کار من تحقیقی است. بدین گونه که اول سوال‌های در ذهن مخاطب را طرح می‌کنم و به دنبال پاسخ به این سوال‌ها هستم. در سفر‌هایی که می‌رفتم از منابعی که هر کس نمی‌توانست دسترسی پیدا کند، استفاده می‌کردم. شیوه تحقیقم میدانی بود و به سراغ خانواده شهدای لبنانی رفتم و زندگی آنان را به تصویر کشیدم. همچنین تمام عملیات و جوانب را بررسی کردم و در نهایت کتاب را از نظر نظامی و استراتژیک جمع و جور و منتشر کردم.

داوودآبادی درباره کتاب شهادت طلبان گفت: کتاب "شهادت طلبان" موضوع بکری دارد. این کتاب مخصوصاً درباره حوادث سال‌های اخیر یک کتاب مرجع مستند محسوب می‌شد. تمام تلاش من این بود که نویسنده خودش را جای مخاطب بگذارد و سوالات او را پاسخ دهد.

وی افزود: حوادث سراسر کتاب واقعی هستند. به دلیل اینکه حجم کتاب حدود ۱۵۰۰ صفحه و در دو جلد است ، تصمیم گرفتم به سبک قلم خودم با ایجاد کشش مخاطب ترغیب به خواندن کتاب شود. به دلیل گرانی هزینه کاغذ و اینکه هزینه این کتاب ۱۷۰،۰۰۰ تومان است، ناشر تصمیم گرفت نسخه الکترونیکی کتاب را در اپلیکیشن‌های موجود منتشر کند تا مخاطب به دلیل گرانی کتاب از خواندن " شهادت طلبان" بی بهره نماند.

گفتنی است؛ این کتاب نتیجه بیش از ۲۵ سال تحقیقات کتابخانه‌ای و میدانی حمید داودآبادی در لبنان، سوریه و ایران پیرامون تاریخچۀ عملیات شهادت طلبانه علیه اشغالگران اسرائیلی و مداخله گران آمریکایی و فرانسوی است. برخی از اطلاعاتی که در این کتاب آمده، برای اولین بار نوشته و منتشر شده است. «شهادت طلبان» در ۲ جلد ۶۰۴ صفحه و ۷۰۸ صفحه، از سوی نشر شهید کاظمی وارد بازار شد. 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار