افضلی از لزوم شفاف سازی در زمینه خدمات و هزینه‌های ارائه شده از طرف موکب داران به زائران خبر داد.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، حمید افضلی مدیر امور اربعین ستاد اربعین عتبات عالیات در کارگاه آموزشی مدیران مواکب اربعین حسینی شهرستان‌های دزفول، شوش، شوشتر، گتوند، مسجدسلیمان، لالی و اندیکا در سالن اجتماعات دانشکده اصول دین دزفول گفت: ستاد بازسازی عتبات عالیات از ۱۰ سال پیش با تدبیر سردار سلیمانی شکل گرفت و امروز بزرگترین ساختار مردم نهاد کشور به حساب می‌آید.

او با بیان اینکه نهاد مشابهی برای ستاد عتبات عالیات در کشور وجود ندارد، افزود: موظفیم این سرمایه را حفظ کنیم تا خدشه‌ای به اعتماد مردم وارد نشود بنابراین بر ضرورت شفاف سازی در فعالیت موکب داران تاکید می‌شود و باید گزارش عملکرد موکب‌ها به مردم و مسوولان ارائه شود، زیرا مردم باید بدانند کمک هایشان در چه مسیری هزینه شده است.

افضلی با بیان اینکه شفاف سازی تاثیر زیادی روی اعتماد سازی مردم دارد، اظهار کرد: استان خوزستان یکی از استان‌های موفق، توانمند و با اشراف ستاد بازسازی عتبات عالیات بوده و کمک‌های زیادی در این خصوص ارائه شده است.

مدیر امور اربعین ستاد اربعین عتبات عالیات جمهوری اسلامی بیان کرد: جایگاه حقوقی موکب داران تعریف شده و بر اساس پروانه‌هایی که ستاد صادر می‌کند موکب‌ها و موکب داران از نظر حقوقی جایگاه حقوقی می‌یابند و هر فعالیت آن‌ها باید قبل از اقدام با ستاد هماهنگ باشد.

این مقام مسئول ادامه داد: در حالی که هجمه‌های زیادی توسط افراد مغرض علیه موکب‌ها وارد می‌شود باید با ارائه گزارش عملکرد نقشه‌های افراد مغرض را خنثی کرد، زیرا موکب‌های اربعین علاوه بر خدمات رسانی اربعین، در مدرسه سازی، آبرسانی، ساخت مسکن، بسته معیشتی و سلامت نیز فعال هستند به طوری که در برخی شهر‌های کشور، در برخی شهر‌ها ۵۰ درصد کمک‌های مومنانه از طرف موکب داران اهدا شده است.

افضلی گفت: ستاد بازسازی عتبات عالیات برای حل مشکلات موکب داران در عرصه اجرایی سامانه موکب داران را راه اندازی کرده و موکب داران خدمات، تمدید پروانه ها، نیاز‌ها و هماهنگی‌ها را از طریق این سامانه انجام می‌دهند.

او افزود: خدمات به زایران، کمک‌های مومنانه هنگام حوادث، مشکلات و کمک برای توسعه حرم ها، سه کارکرد موکب‌ها هستند.
مدیر امور اربعین ستاد اربعین عتبات عالیات بیان کرد: حدود ۹۰۰ موکب در استان خوزستان وجود دارد که کمک‌های مومنانه ۲۶ موکب دزفول معادل کمک‌های یکسال ستاد بازسازی عتبات عالیات استان برای توسعه حرم‌ها است.

حمید افضلی ارزش خدمات موکب‌ها به زائران از سال ۹۸ تاکنون را ۲۰ هزار میلیارد ریال دانست و بیان داشت: کل کمک‌های اهدا شده برای توسعه حرم‌ها یک بیستم این میزان بوده است و اگرچه به علت اقدامات انجام شده، امسال شاهد مشکلات کمتری در نجف و کربلا بودیم، اما انتظار می‌رود ارائه کمک‌ها به سمت ساخت صحن‌ها و توسعه حرم‌ها سوق یابد.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/ن

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.