کارشناس اقتصاد کلان گفت: اگر عقود اسلامی درست اجرا شود تخصیص منابع به صورت صحیح و دقیق انجام خواهد شد و تسهیلات باید به شرط ایجاد اشتغال اختصاص داده شود.

رضا غلامی کارشناس اقتصاد کلان درباره راهکار‌های دولت در کاهش نرخ تورم در گفت وگو با خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: اولین گام این است که انضباط پولی و مالی را همزمان اجرا کنیم، یعنی باید در زمینه منابع پولی مدیریت اصولی انجام شود همچنین در بخش پولی مدیریت تسهیلات صورت بگیرد و پرداخت‌ها به صورت دقیق بررسی شده و به هر دلیل و به هرشخصی تسهیلات اختصاص داده نشود بلکه تنها در مواردی که مستقیما به تولید مربوط است اختصاص داده شود.

او ادامه داد: بخش‌هایی که همیشه به آن انتقاد دارم سرمایه در گردش است ۶٠ درصد سرمایه در گردش تبدیل می‌شود. کارخانه داری می‌گوید مواد اولیه ندارد و در خواست ١٠ میلیارد تومان سرمایه برای  فعالیت اقتصادی می‌کند اما مشخص نیست که تمام این رقم به بخش تامین مواد اولیه اختصاص داده می شود یا خیر؟

غلامی تصریح کرد: بنابراین دولت بعدی باید در اولین گام حتما تسهیلات را مدیریت کند و مکانیسم‌های نظارتی را تقویت کند تا در قالب عقود اسلامی سهم‌ها اختصاص داده شود. اگر عقود اسلامی درست اجرا شود تخصیص منابع به صورت صحیح و دقیق انجام خواهد شد.  همچنین تسهیلات به شرط ایجاد اشتغال اختصاص داده شود تا از حرکت به سمت سوداگری  جلوگیری شود. قطعا این مهم نظارت صفر تا صد نهادهای نظارتی  را می‌طلبد.

کارشناس اقتصاد کلان ادامه داد: نکته مهم دیگر اینکه نظام بودجه‌ای و مالی و پرداخت‌های بودجه باید مدیریت و نظارت شود. سیاست‌ها باید انقباضی شده و هزینه‌های غیر ضرور را حذف کنیم تا اندازه بودجه کاهش  داده شود. اندازه بودجه افزایش داشته باشد  منابع ارزی  تبدیل به ریال شده که بر بخش پولی اثرگذار است. باید فکری به حال بازار کالا کرد هستند افرادی که منافع خود را بر جامعه ترجیح می‌دهند.

او گفت: نباید اجازه داد نرخ ارز بی دلیل در دامنه نامشخص نوسان داشته باشد. از سیاست‌های مهمی که دولت باید در دستور کار داشته باشد ثبات و کاهش نرخ ارز، مدیریت نقدینگی و تسهیلات، جلوگیری از هدر رفت تسهیلات و انحراف از منابع، انضباط بودجه‌ای و مالی و نظارت مستقیم بر بازار و شبکه‌های توزیع کالاست.

این کارشناس اقتصاد کلان در پایان یادآور شد: دولت باید تلاش کند  ارز در همین رنج فعلی ثابت شده و به تدریج کاهش داده شود. به طوری که سرمایه گذار در بلند مدت از نرخ‌ها اطمینان نسبی به روند کاهشی نرخ ارز داشته باشد تا به سرمایه گذاری ترغیب شود. اخیرا به دلیل کاهش نرخ ارز قیمت مسکن کاهش داشته است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار