رئیس پیشگیری از بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: در هفته گذشته دو مورد سرخک مثبت در دو کودک ساکن مشهد مشاهده شده است که تبعه افغانستان بودند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، محمدجعفر صادقی رئیس اداره پیشگیری از بیماری‌های واگیر و غیرواگیردار معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد درخصوص شیوع بیماری سرخک در مشهد گفت: بعد از مشاهده این دو مورد مثبت سرخک تمامی افرادی که با این دو کودک در ارتباط بودند و همچنین کادر درمانی بیمارستان نیز مورد بررسی قرار گرفتند و برخی از افرادی که واکسن سرخک برای آنان لازم بود، زده شد.

او با بیان اینکه در حال حاضر پوشش واکسیناسیون سرخک در مناطق تحت پوشش ما ۹۶ درصد و خوب است، افزود: همچنین کودکان ایرانی که با این دو کودک تبعه افغان در ارتباط بودند نیز مورد بررسی قرار گرفته و در آزمایش آنان مشخص شد که از نظر سرخک منفی هستند. هیچ مورد مثبت سرخک در افراد مشهدی و ایرانی در مناطق تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد مشاهده نشده است.


بیشتر بخوانید


رئیس اداره پیشگیری از بیماری‌های واگیر و غیرواگیردار معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: سرخک یک بیماری ویروسی است که علائمی مانند تب و راش پوستی دارد. بیمار با این علائم به پزشک مراجعه می‌کند و بعد از مشکوک شدن او به سرخک، فرد آزمایش داده و نتیجه آزمایش ابتلاء فرد به سرخک را مشخص می‌کند.

صادقی با اشاره به اینکه در دیگر مناطق تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد مورد مبتلا و یا مشکوک به سرخک مشاهده نشده است، بیان کرد: سطح پوشش واکسیناسیون در کشور ایران خوب است، اما دلیلی ندارد که سطح پوشش واکسیناسیون در کشور‌های مجاور و همسایه ما نیز به همین صورت باشد. 

او در خصوص شایعات فضای مجازی و عدم استفاده از واکسن تصریح کرد: در بعضی از موارد برخی از افراد به نوعی تمایل به زدن واکسن ندارند. عدم تمایل آنان به واکسن و عدم تزریق ما را دچار مشکل می‌کند. اینکه چه افرادی و با چه عقاید و قصدی سعی در ترویج این کار دارند را نمی‌دانم.

رئیس اداره پیشگیری از بیماری‌های واگیر و غیرواگیردار معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد تاکید کرد: باتوجه به پوشش بالای واکسیناسیون، افرادی که واکسن نمی‌زنند از ایمنی افرادی که واکسن زده‌اند برخوردار خواهند شد. درصد آمار میزان افرادی که تمایلی به واکسن ندارند در دسترس نیست.

صادقی اظهار کرد: در سال‌های اخیر تعداد افرادی که تمایلی به واکسیناسیون خود و کودکان‌شان ندارند، افزایش پیدا کرده است. به این صورت که این امر روند افزایشی داشته است. در حال حاضر نیز برخی از افراد نسبت به واکسن کرونا جبهه‌گیری می‌کنند.

او در خصوص پیشگیری از بیماری سرخک، افزود: اگر کسی راش پوستی همراه با تب در خود مشاهده کرد، باید به پزشک مراجعه کند و باتوجه به علائم بالینی دیگر او پزشک تشخیص می‌دهد که آیا او مشکوک به سرخک است یا خیر. اگر فرد مشوک به سرخک باشد، از او آزمایش گرفته می‌شود تا مشخص شود به سرخک مبتلاست یا خیر.

 

انتهای پیام// م.ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.