دانشمند دانشگاه اراک برای نخستین بار درجهان حلگر معادلات سازه‌های پیچیده را ارائه داد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اراک،  دانشمند دانشگاه اراک برای نخستین بار در جهان با کشف راه حل معادلات سازه‌های دارای هندسه پیچیده حلگر این معادلات را ارائه داد.

حلگر توسعه داده شده برای حل معادله انتگرالی فردهلم نیز به کار می‌رود و در رشته‌هایی همچون مهندسی عمران، مهندسی مکانیک، ریاضیات محاسباتی و ... کاربرد دارد.

دکتر پویا زکیان، عضو هیات علمی گروه مهندسی عمران دانشگاه اراک با
ارائه روشی تحت عنوان سلول محدود تصادفی موفق به کشف راه حل جهت حل معادلات سازه‌های دارای هندسه پیچیده شد که برای نخستین بار در جهان ارائه می‌شود.

زکیان، مبتکر این طرح پژوهشی با بیان اینکه "روش سلول محدود تصادفی" روشی عددی است که برای نخستین بار به توسعه روش سلول محدود در فضای تصادفی می‌پردازد گفت: در سال ۲۰۰۷ روش سلول محدود توسط پ‍‍ژوهشگران دانشگاه فنی مونیخ (TUM) ارائه شد و تاکنون توسعه ریاضی این روش در فضای تصادفی انجام نشده بود.

او با تشریح کاربرد‌های طرح پژوهشی اش اظهار کرد: این روش عددی، برای نخستین بار، به توسعه روش سلول محدود در فضای تصادفی می‌پردازد، و در نتیجه می‌تواند برای مسائل مکانیک سازه‌های دارای هندسه پیچیده با لحاظ عدم قطعیت در مشخصات مصالح سازه به‌کار رود.

عضو هیات علمی گروه مهندسی عمران دانشگاه اراک بیان کرد: این هندسه‌های پیچیده اغلب حاصل از تر‌سیم‌های مبتنی بر CAD هستند که در صنعت استفاده می‌شوند.


او تصریح کرد: این مقاله نقطه آغاز این روش است و می‌توان پژوهش‌های موثری در راستای توسعه افزون‌تر آن به انجام رساند.

نتایج حاصل از این پ‍ژوهش در مجله مکانیک محاسباتی (Q۱) که از معتبرترین مجلات بین‌المللی در این زمینه است با ضریب تأثیر ۳.۴۵۹ به چاپ رسیده است و از طریق لینک زیر قابل دسترسی است:
https://link.springer.com/article

انتهای پیام / ج

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.