معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد گفت: سه روستا در استان به عنوان روستا‌های هدف صنایع دستی معرفی شدند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج، محمد کاظم رحمانی معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و  گردشگری کهگیلویه و بویراحمد گفت: حدود ۳۵ هزار هنرمند در رشته‌ های مختلف صنایع دستی در استان وجود دارد که ۵۰ درصد از آن‌ها فعال هستند.

رحمانی افزود: هم اکنون ۱۶ هزار بافنده صنایع دستی در استان در رشته‌ های مختلف از جمله گلیم‌ بافی، چرم‌ دوزی، دوخت و طراحی لباس محلی و جاجیم بافی فعالیت می‌کنند.

او اضافه کرد: با توجه به وجود رشته‌ های متعدد صنایع دستی سنتی و تعداد هنرمندان در رشته‌ های مختلف این صنایع در استان موجب شده سه روستا در کهگیلویه و بویراحمد به عنوان روستا‌های هدف صنایع دستی معرفی شود.

رحمانی ادامه داد: روستا‌های رودشتی و میمند در بخش پاتاوه شهرستان دنا و روستای سربیشه در شهرستان گچساران به علت اینکه ۹۵ درصد از جمعیت این روستا‌ها بافنده و در کار صنایع دستی مهارت دارند به عنوان سه روستای هدف صنایع دستی استان معرفی شدند که مراحل ثبت ملی این روستا‌ها در حال پیگیری است.

او افزود: با ثبت ملی این سه روستا ضمن پرداخت تسهیلات برای توسعه صنایع دستی و افزایش تولیدات این صنایع در این رستا‌ها بافندگان و صاحبان مهارت صنایع دستی به لحاظ تامین زیر ساخت‌ های مورد نیاز نیز حمایت می‌شوند.

رحمانی میزان تولید سالیانه صنایع دستی در استان را ۲۰ هزار متر مربع اعلام و اضافه کرد: عمده مشکلات موجود بر سر راه توسعه صنایع دستی در استان کمبود بازارچه صنایع دستی است، به طوری که هم‌ اکنون فقط یک بازارچه صنایع دستی به صورت موقت در مرکز استان فعالیت می کند.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان با بیان اینکه راه اندازی ۵ بازارچه صنایع دستی در حال پیگیری است افزود: در صورت تصویب، از این تعداد بازارچه دو بازارچه در شهرستان‌ های بویراحمد و دنا از محل اعتبارات ملی راه اندازی می شود.

او همچنین از برگزاری دوره‌ های آموزشی صنایع دستی برای بیش از هزار و ۵۰۰ تن در استان خبر داد و گفت: برای آموزش این تعداد هنرجو از ظرفیت شش آموزشگاه بخش خصوصی در استان استفاده می‌شود.
 
انتهای پیام/س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.