چرا باید از صادرات برق به خاموشی برسیم؟

رئیس اداره حفاری و خسارت شهرداری شیراز گفت: در حالی که دنیا به سمت کاهش استفاده ازمنابع فسیلی جهت تامین برق رفته و استفاده از انرژی‌های نو، منابع انرژی جایگزین و پاک اولویت برنامه‌ریزی‌های توسعه پایدار کشور‌ها شده ما هنوز بر روی استفاده از سوخت فسیلی برای تامین انرژی تاکید داریم.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، قطعی بی‌رویه وگاه و بیگاه برق شیراز طی چند روز اخیر، همه را کلافه کرده و کمتر روزی است که به خاطر قطعی برق در آسانسور گیر نکنیم، به چراغ قرمز‌های خاموش سرچهارراه برنخوریم، باکرکره‌ی نیمه باز درب‌های مغازه‌ها، پارکینگ منازل و مجتمع‌ها مواجه نشویم و یخچال و وسایل برقی ما نسوزد. به همه این‌ها قطعی برق بیمارستان‌ها به ویژه در شرایط کنونی که بسیاری از دستگاه‌های اکسیژن‌رسانی به بیماران کرونایی با برق کار می‌کنند یا قطعی برق حین برگزاری آزمون آنلاین مدارس و دانشگاه‌ها را هم بیفزایید.

هرچند قطعی برق در کشور طی یک هفته اخیر فراگیر بوده، اما تشدید آن در شیرازی که نه تنها شهری صنعتی و هدرده برق نیست بلکه از قدیم نیز به عنوان مرکز تامین انرژی و برق جنوب کشور مشهور بوده و برق شیرازش معرف حضور همگان است کمی عجیب به نظر می‌رسد؛ به ویژه اینکه به تازگی نیز با حمایت بخش دولتی و به کمک بخش خصوصی گام‌هایی هرچند کوچک در راستای راه اندازی پنل‌ها و نیروگاه‌های خورشیدی - حرارتی برداشته شده است.

در این خصوص رئیس اداره حفارت و خسارت شهرداری شیراز در گفت‌و‌گو با خبرنگار ما، گفت: امروزه بسیاری از کشور‌های دنیا به ویژه کشور‌هایی که باد و آفتاب در آن‌ها به وفور و رایگان در دسترس است به نصب ایستگاه‌ها، پنل‌ها و سلول‌های خورشیدی برای تامین برق و انرژی روی آورده اند و پشت بام خانه‌ها یا حتی درون پارک‌ها این سلول‌های خورشیدی نصب شده است.

علی قربان صفرزاده افزود: این پنل‌های خورشیدی یا توربین‌های بادی از انرژی و حرارت متمرکزخورشید یا حرکت باد، الکتریسیته تولید کرده و برق منازل و شهر را تامین می‌کنند و کم کم وابستگی شهر‌ها به نیروگاه‌های آبی، فسیلی (ذغال سنگی، گازی، گازوئیلی) را کاهش می‌دهند.

او در ادامه بیان کرد: تمام دنیا اکنون به سمت انرژی‌های پایدار و پاک و ارزان رفته، اما ما با وجود تلاش‌هایی که به صورت پراکنده صورت گرفته، به بهانه‌هایی واهی، چون بالابودن هزینه تامین زیرساخت‌های این نیروگاه‌های خورشیدی، هنوز نمی‌خواهیم از سوخت‌های فسیلی برای تامین انرژی دست برداریم درحالی که می‌دانیم منابع فسیلی تجدید ناپذیر و متعلق به نسل‌های آینده نیز هستند.

این متخصص امور شهری افزود: تا یکی دو دهه قبل ساخت نیروگاه فسیلی و گازی و سدسازی برای مهار آب‌های جاری وجلوگیری از سیلاب و علاوه برآن تامین برق و انرژی از طریق آب ذخیره شده پشت سد‌ها نیاز کشور بود و همچنین تامین آب کشاورزی و آب آشامیدنی ما نیز از طریق این سد‌ها صورت می‌گرفت، اما اکنون به ویژه با کاهش بارندگی در کشور باید هرچه سریعتر به فکر شیوه‌های نوین تامین انرژی نیز باشیم.

صفرزاده که عمده فعالیتش را مدیون پیگیری اجرای پروژه‌های مختلف در مناطق کم برخوردار شهر شیراز است خاطرنشان کرد: اگر از طرح‌های مبتنی بر ساخت و توسعه پنل‌های خورشیدی و توربین‌های بادی یا طرح‌های دانش بنیان دیگر حمایت شود علاوه بر تامین سلامت پایدار شهروندان و کاهش آلودگی هوا، برای همیشه معضل قطعی برق نیز ریشه کن می‌شود، زیرا زیبنده ما که صادرکننده برق بودیم نیست که ساعت‌ها با معضل خاموشی مواجه باشیم.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار