شناسایی کانون‌های بحرانی آفات مهم برگخوار در جنگل‌های غرب مازندران انجام شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ،عبدالرضا سنگاری مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران - نوشهر گفت: پیرو اقدامات سنوات گذشته در زمینه کنترل آفات و بیماری‌ها در عرصه‌های جنگلی و مرتعی درحوزه این اداره کل، از ابتدای امسال همزمان با پایش مناطق آلوده قبلی، شناسایی کانون‌های بحرانی آفات مهم برگخوار نظیر شب پره شمشاد، پروانه دم قهوه ای، تخم انگشتری و سوسک برگخوار ممرز انجام شد.

او افزود: با پیگیری‌های مداوم درباره تأمین اعتبار به منظور کنترل آفات و بیماری‌ها خوشبختانه در امسال با توجه به اعتبارات تخصیص یافته به اداره حفاظت و حمایت از محل صیانت، صندوق توسعه ملی، تملک استانی و ماده ۱۳ نسبت به انعقاد شش فقره قرارداد گیاهپزشکی در مناطق بحرانی و پایش شده اقدام شد.

سنگاری گفت:برای کنترل آفت شب پره شمشاد در سطح ۶۰ هکتار، پروانه دم قهوه‌ای بلوط در سطح ۲۰ هکتار، پروانه تخم انگشتری در سطح ۳۸۵ هکتار و شب پره شمشاد در سطح ۶۰ هکتار مجموعاً در سطح ۴۸۰ هکتار با اعتبار بالغ بر ۸۱۴ میلیون تومان به اضافه مبلغ ۴۵۲ میلیون تومان بابت خرید محلول جهت کنترل آفات اقدام شد.

او افزود: بهترین زمان مبارزه در خصوص آفت پروانه تخم انگشتری در مناطق لاشک کجور از تاریخ ۲۵ فروردین امسال در سطح ۲۳۰ هکتار، لوس و هلوپشته رویان از تاریخ ۳۰ فروردین امسال در سطح ۱۲۰ هکتار و درجان، شهرستانک و سرن سه هزار شهرستان تنکابن از دوم ازدیبهشت در سطح ۳۵ هکتار به صورت مکانیکی و محلول پاشی آغاز شده که عملیات اجرایی در مناطق فوق ادامه دارد.

سنگاری گفت: در خصوص آفت پروانه دم قهوه‌ای بلوط براساس پایش و بررسی‌های انجام شده محلول پاشی از ۱۱ اردبیهشت ماه در ارتفاعات دلیر شهرستان چالوس در سطح ۲۰ هکتار عملیاتی شد.

او افزود: در مورد آفت سوسک برگخوار ممرز با توجه به پایش انجام شده و وضعیت بیولوژی آفت از نیمه دوم اردیبهشت نسبت به اجرای عملیات محلول پاشی در سطح ۱۵ هکتار در منطقه گرسماسر شهرستان رامسر اقدام خواهد شد.

سنگاری گفت: در زمینه آفت شب پره شمشاد همانند سنوات گذشته مطابق دستورالعمل سازمانی نسبت به انعقاد قرارداد با پیمانکار به منظور اجرای پنج مرحله عملیات محلول پاشی اقدام شده و بنابراین با عنایت به بازدید‌های مستمر هفتگی از وضعیت بیولوژی آفت توسط کارشناس گیاهپزشکی اداره کل از چهارم اسفند ۹۹ تاکنون، خوشبختانه تا زمان تهیه این گزارش هنوز فعالیت آفت مشاهده نشده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران - نوشهر افزود: در ادامه بازدید‌های مستمر از رویشگاه‌های شمشاد در روز‌های آینده در صورت مشاهده فعالیت آفت، عملیات کنترل به فوریت انجام می‌پذیرد.
انتهای پیام/س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار