مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان فارس با اشاره به افزایش مصرف آب در فصل تابستان و گرم شدن هوا، تنها راه برون رفت از بحران کم‌آبی در ماه‌های آینده را مدیریت مصرف و تقاضا دانست.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، علی بوستانی ضمن تشریح وضعیت منابع آب و روند آبرسانی در شهر‌ها و روستا‌های استان، بر لزوم مدیریت مصرف و صرفه جویی در مصرف آب تاکید و با اشاره به وضعیت منابع آب استان، پراکنش بارندگی و استمرار خشکسالی‌های متوالی طی سال‌های اخیر، اضافه کرد: ایران و به تبع آن استان فارس، از نظر اقلیمی در منطقه‌ی خشک و نیمه خشک واقع شده و بی تردید با توجه به تغییرات اقلیمی گسترده و وقوع خشکسالی‌های متوالی در سال‌های اخیر باید گفت که سرزمین ما در منطقه خشکی از جهان واقع شده است.

او ادامه داد: میانگین بارندگی در استان فارس کمتر از یک سوم میانگین جهانی و میانگین تبخیر بیش از سه برابر میانگین جهانی بوده و علاوه بر این، توزیع زمانی و مکانی این مقدار بارندگی نیز بسیار نامتناسب است.

بوستانی افزود: مصرف سرانه‌ی آب، یعنی مقدار آبی که هر نفر در شبانه روز مصرف می‌کند، در دنیا معادل ۱۵۰ لیتر و در ایران معادل ۲۵۰ لیتر تخمین زده شده حال آن که این مقدار در استان فارس حدود ۲۹۰ لیتر در روز است؛ بنابراین مصرف آب در ایران و استان فارس متعارف نیست.

مدیر عامل شرکت آبفا استان فارس گفت: در حال حاضر ۷۸ درصد از آب شرب شهر‌ها و روستا‌های تحت پوشش شرکت آبفا استان فارس از منابع آب‌های زیر زمینی تامین می‌شود حال آنکه در سال آبی جاری شاهد کاهش شدید نزولات آسمانی در فارس بوده‌ایم و نسبت به پارسال کاهش ۶۳ درصدی و در مقایسه با میانگین بلند مدت کاهش ۴۴ درصدی را در میزان بارش‌ها تجربه کرده‌ایم.

او افزود: متاسفانه دبی استحصالی آب قریب به اکثریت منابع آب استان نظیر چاه‌ها، چشمه سار‌ها و قنوات، تحت تاثیر کاهش بارندگی، افت چشمگیری داشته و در حال حاضر آب شرب تعدادی از شهر‌ها و روستا‌های استان در وضعیت بحران قرار گرفته است، به طوریکه برای برون رفت از این وضعیت، آبرسانی سیار، اجاره چاه‌های کشاورزی، کف شکنی چاه‌ها و در برخی مناطق بازسازی شبکه‌های توزیع آب در دستور کار قرار می‌گیرد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان فارس گفت: در همین راستا تعداد قابل توجهی از شهر‌ها و روستا‌های استان نیز در شرایط تنش آبی به سر می‌برند که در صورت ادامه روند خشکسالی و کاهش بارندگی مطلوب، ورود به شرایط بحران قریب الوقوع است.

او افزود: تردیدی نیست در صورتی می‌توانیم بر بحران کم آبی فائق آئیم که مصرف بهینه در اذهان عمومی به یک باور اجتناب ناپذیر و یک فرهنگ عمومی مبدل می‌شود که به منظور نیل به این مهم باید با فرهنگ سازی و ترویج اصول صرفه جوئی در مصرف آب و نیز احساس مسئولیت توسط یکایک شهروندان فهیم استان فارس، با نهایت صرفه جویی در مصرف آب از وضعیت تنش زای کنونی و بحران کم آبی در تابستان سال جاری عبور کنیم.

رئیس هیئت مدیره و مدیر عامل شرکت آبفا استان فارس در خصوص اقتصاد منابع آب نیز گفت: به دلیل اعمال تعرفه‌های تکلیفی آب توسط شرکت آب و فاضلاب، اختلاف قابل توجهی بین قیمت تمام شده و قیمت فروش آب وجود دارد و محاسبات نشان می‌دهد که درصد ناچیزی از هزینه تمام شده هر متر مکعب آب توسط مشترکان پرداخت می‌شود و این موضوع بیانگر گران و پرهزینه بودن تامین آب شرب است که تمام این واقعیت‌های موجود، مسئولیت ما دست اندرکاران و مشترکان گرامی را جهت حفظ و رعایت اصول صرفه جویی و استفاده‌ی بهینه از آب شرب، سنگین‌تر می‌کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار