مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی با صدور اطلاعیه‌ای به تشریح برنامه ریزی برای لزوم رعایت پروتکل‌های بهداشتی در امتحانات نیمه دوم سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ پرداخت.

به گزارش حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان،مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی با صدور اطلاعیه‌ای به تشریح برنامه ریزی برای لزوم رعایت پروتکل‌های بهداشتی در امتحانات نیمه دوم سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ پرداخت، این مرکز در مورد نحوه خدمات آموزشی و تربیتی مدارس در دوره بیماری‌های همه گیر، اعلام کرد: براساس مصوبه ۹۷۷ مورخه ۱۳ مرداد ۱۳۹۹ شورای عالی آموزش و پرورش در مورد نحوه خدمات آموزشی و تربیتی مدارس در دوره بیماری‌های همه گیر، امتحانات پایه‌های نهم و دوازدهم به جهت تأثیر نتایج آنها در سرنوشت تحصیلی دانش‌آموزان به صورت حضوری برگزار می‌شوند.

امتحانات نهمی‌ها و دوازدهمی‌ها مطابق ضوابط بهداشتی برگزار می‌شود

مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی با توجه به شروع فصل امتحانات و تاکید بر حفظ سلامت دانش آموزان در این ایام، تصریح کرد: حفظ سلامت دانش آموزان در برگزاری این امتحانات، اولویت اصلی وزارت آموزش و پرورش و از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است و مطابق ضوابط و پروتکل‌های بهداشتی ستاد ملی مقابله با کرونا، برگزار خواهد شد.

دانش آموزان در گروه‌های مجزا در جلسات امتحان حاضر می شوند

 بر اساس این اطلاعیه؛ برای برگزاری این امتحانات و به منظور حفظ سلامت دانش آموزان و عوامل اجرایی به گونه‌ای برنامه‌ریزی شده است که دانش آموزان در گروه‌های مجزا در جلسات امتحان حاضر می شوند. تعداد حوزه های برگزاری امتحانات نسبت به شرایط عادی، افزایش بسیاری دارد بطوریکه دانش آموزان با فاصله دو متر از یکدیگر در فضایی مناسب که از تهویه کافی برخوردار است روی صندلی قرار می گیرند. مراقبین بهداشت و سلامت، دانش آموزان و عوامل اجرایی را هنگام ورود تب سنجی و غربالگری می کنند و بر استفاده از ماسک و رعایت موارد بهداشتی در تمام مدت نظارت دارند. گروه بندی و ساماندهی دانش آموزان در حوزه‌های اجرا  به نحوی است که هنگام ورود و خروج ازدحام ایجاد نشود.

گندزدایی حوزه‌ها پس از هر امتحان

در ادامه این اطلاعیه با تاکید بر رعایت پروتکل های بهداشتی در دوره امتحانات نیمه دوم سال تحصیلی، آمده است: نظافت و گندزدایی اماکنی که مورد استفاده قرار خواهند گرفت، انجام شده و پس از هر امتحان نیز انجام می شود. مواد شوینده و ضد عفونی کننده در اختیار دانش آموزان قرار می گیرد و برای اطمینان، تعداد کافی ماسک نیز پیش بینی شده است. همچنین سایر اقدامات بهداشتی براساس پروتکل‌های جدید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعمال خواهد شد و ناظرین بهداشت و سلامت اعزامی از سوی آموزش و پرورش و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، بر اجرای کامل این پروتکل‌ها در تمامی حوزه‌های برگزاری امتحانات نظارت خواهند کرد.

نهمی‌ها در مدرسه خودشان امتحان می‌دهند

همچنین مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی در مورد نحوه طراحی سوالات امتحان نهایی اعلام کرد: طراحی سؤالات امتحانات نهایی پایه دوازدهم توسط مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی انجام می‌شود و دانش آموزان پایه دوازدهم در حوزه‌های برگزاری برای امتحان حضور می‌یابند. سؤالات هماهنگ پایه نهم برای هر استان و یا منطقه به صورت مجزا طراحی می‌شود و دانش آموزان پایه نهم در مدرسه خود امتحان می‌دهند.

در ادامه تشریح نحوه ارزشیابی در امتحانات آمده است:  از آنجا که شرایط آموزش در طول سال تحصیلی در مناطق مختلف یکسان نبوده و در مجموع شیوع بیماری فرایند آموزش را تحت تأثیر قرار داده، طراحی سؤالات نیز بر مبنای آموزش در شرایط قرمز شیوع بیماری کرونا انجام شده است و دانش آموزان می توانند برای اطلاع از بارم بندی و حذفیات دروس مختلف، به پایگاه اطلاع رسانی مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی به نشانی www.aee.medu.ir مراجعه کنند.
    
این مرکز اعلام کرد: وزارت آموزش و پرورش ضمن استعانت از خداوند متعال، با استفاده از تجربیات برگزاری امتحانات حضوری نوبتهای خرداد، شهریور و دی ماه سال ۱۳۹۹ و حداکثر توان خود و جلب همکاری سایر دستگاه‌های اجرایی کشور در برگزاری ایمن امتحانات خرداد ماه و حفظ سلامتی دانش آموزان تلاش می‌کند و از دانش آموزان و اولیاء آنها انتظار می رود در اجرای موفق این اقدام ملی همکاری و مشارکت کنند.

انتهای پیام

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۶ ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
امتحانات حضوری در حالی که دانش اموزان یک ساعت هم اموزش حضوری نداشته اند کار بسیار نادرستی است واین امر اموزش وپرورش رادر سال اینده دچا مشکل بزرگی خواهدکرد وان تراکم در نهم با مردودیهای امسال وورودیهای جدید وخالی ماندن پایه دهم است اقای وزیر به این نکته فکر نکرده اند ؟؟؟!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۶ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
کار وزیر و وزارت خونه فراهم کردن امکانات مناسب و شرایط خوب برای تعیین سرنوشت جوونا و دانش اموزای مملکتشه رجلان سیاسی گرامی کشورم ایران روی صحبتم با شماست؛آیا خودتون فرزند محصل در منزل دارین؛از سختی های اموزش دیدن به صورت مجازی براتون گفتن؟اگر شما عزیزان محترم خیلی به فکر ما هستید و امتحانات رو حضوری میکنید تا سالهای اینده به نفع ما بشه من به نمایندگی از همه دانش اموزا بهتون میگم عده‌ی خیلی خیلی کمی هستن تا بتونن با نمرات عالی قبول بشن من به شخصه شاگرد دوم مدرسه هستم ولی هیچی یاد نگرفتم اگر خیلی به فکر مایین معلم هاتون رو درست کنید تا خوب تدریس کنن تا ماهم بتونیم خوب ازمون بدیم در ضمن اگر ۱ نفر در این امتحانا درگیر و قربانی کرونا بشه شما خودتون مقصر این جریان هستید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۸ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
امسال با سال های پیش فرق داره مگه شوخیه چهارتا کرونا هست انگیلیسی افریغایی معمولی هندی مگه الکیه وجدان دارید شما؟
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۱:۳۸ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
امتحان حضوری درصورتی‌که ما حضوری آموزش دیده باشیم درسته نه مجازی آموزش ببینیم حضوری امتحان بدیم. البته آموزش مجازی هم نمیشه گفت جز وقت تلف کردن چیزی نبود.
ولی جدی نهم و دوازدهم کرونا نمیگیرند که در هر شرایطی باید حضوری امتحان بدن .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۰ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
الهی به حق این شبهای قدر خدا نابود کنه کسانی که به فکر جون بچه های مردم نیستند حالا ملت با اتوبوس و مترو باید بچه هاشون رو بفرستند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۵ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
خدا نبخشه شما رو عید مردم رو به کشتن دادین حالا هم ماها رو خوب تاثیر معدل رو امسال توی کنکور بردارین مگه آموزش حضوری بوده که امتحان حصوری باشه امسال تاثیر معدل رو بردارین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۱ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
فقط کافیه یه ذره درک و فهم داشته باشید و خودتونو جای ماها بزارید وقتی که میدونید ما امسال دست و پا شکسته اموزش دیدیم با یه مشت معلم بدرد نخور چرا امتحانارو حضوری میکنید مگه ماها جونمون رو از سر راه اوردیم یعنی انقدر واجبه؟؟؟ ما اگر حداقلش برای دوتا کتاب میرفتیم مدرسه و اموزش میدیدیم از جون و دل میومدیم سر جلسه امتحان نه اینکه از صفر تا صد مجازی اموزش دیدیم اونوقت بیایم امتحان حضوری بدیم؟!!!!؟ خیلی غیر منتطقیه واقعا متاسفیم با این تصمیماتون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۸ ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
واقعا آقای نمکی دستت درد نکنه وقتی کار از کار گذشت بهانه و مظلوم نمایی خوب امسال آموزش مجازی بوده استثنائا امتحان هم مجازی کنکور بدون تاثیر معدل باشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۱ ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
۳نوع کرونا داریم . کرونا معمولی . کرونا انگلیسی .کرونا هندی
بعد می خواهید امتحانات رو حضوری کنید . فکر میکند نهمی ها و دوازدهم ها کرونا نمی گیرند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۸ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
آفریقایی اش اومده به سلامتی میمنت
Iran (Islamic Republic of)
امیر
۱۳:۲۹ ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
ای بابا
این لیست حذفیات کجای سایته؟
خواهشاً درست اعلام کنید.
لینک صفحه حذفیات پایه نهم رو بذارید.
تو رو خدا این لیست رو درست اعلام کنید. تو هیچ‌کدوم از سایت‌های اعلامی نیستش.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۴ ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
آقا نندازین عقب
بریم بدیم امتحان تموم شه.
خسته شدیم از این همه استرس.
آقا اصلا بمیریم بهتر از این که استرس داشته باشیم .
الان قلبمون توی دهنمونه.
Iran (Islamic Republic of)
سوگل
۱۵:۲۹ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
عزیز شما از زندگی و جوونیت سیر شدی
اگر چیزی یاد گرفتی و میتونی بری امتحان حضوری بدی برو تنهایی بده هیچ کس نمیخواد امتحان حضوری بده کافیه فقط بری یه دره بگردی همه تجمع کردن واسه مجازی شدن امتحانات
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۵ ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
اقای وزیر اموزش وپروش به خدا دارید جنایت میکنید خدا لعنتتون کنه که دارید شرایط گرفتاری کرونارو برای خانواده های بیشتر درگیر میکنید با این کارتون متاسفم براتون وبرای خودم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۴ ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
من با جون فرزندم بازی نمیکنم،چرا مسئولین درک نمیکنند،من ترجیح میدم یک سال عقب بیفته ولی فرزندم سلامت باشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۵ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
حیف که ما پولشو نداریم...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۱ ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
ما اعتمادی به مربیان بهداشت آموزش و پرورش نداریم . چقدر توهین بابت نیم میلی متر ناخن دست که اگر کوتاه می کردیم خون جاری میشد شنیدیم ؟! آموزش و پرورش فسیل شده و باید جاش با آموزش عالی عوض بشه . چقدر بابت موی سر توهین شنیدیم ؟! خود بهداشت چه در آموزش و پرورش چه جاهای دیگر با راههای اشتباه سبب انتقال بیماری می شن .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۴ ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
بابا اینا قصد جون این مردم رو کردن یعنی اگر می خواستن ببرن برا ی جبهه اصلا امتحان رو حذف و همه را نمره میدادن و ولی چون مربوط به حفظ خودشون نیست و جون مردم هم هیچ ارزشی نداره و بچه های خودشون در گیر چنین ریسکی نیستن پس امتحانات را برای کشتن بیشر افراد جامعه میگیرن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۴ ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
آموزش و پرورش پرغرور و یک دنده و منجمد شده و قدمت خاصی در آن فسیل شده . آموزش و پرورش رو به آموزش عالی بسپارید تا این سنگینی و عدم تحرک تموم بشه و بچه ها آزاد بشن .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۴:۳۴ ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
آغاز موج پنجم کرونا به توسط دستان توانمند وزیر آموزش و پرورش !!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۲۷ ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
متاسفم برای این دولت و نصمیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۶ ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
چرا نمیخواید بفهمید هیچکسی از برگزاریش راضی نیست یکم هم عاقلانه رفتار کنید #نه_به_امتحانات_حضوری
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۴ ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
یک زمانی حرف معلمها و آموزش و پرورش برامون معیار بود . الان اصلا آموزش و پرورش رو قبول نداریم ! می دونید چرا ؟ به خاطر اینکه سطح همه چیز در حد صفره صفر .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۰ ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
آره جون خودت ( آموزش و پرورش و بهداشت ) خیلی رعایت می کنید ! پروتوکول ! تجربه ! کارشناس بهداشت ! همه چیزتون شده در حد حرف .
به جای این همه حرف همین عکسی که تو سایت اصلی آموزش و پرورش چاپ شده نگاه کنید . دانش آموزی که جلوی دیربینه بینی اش از ماسک بیرونه !
شما رو به خدا حرف بیخود نزنید ! رعایت پروتوکول !
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۷ ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
چرا ایقد اصرار به حضوری بودن امتحانات دارید با کدام منطقی کلاس مجازی میزارید وامتحان حضوری میگیریداونم با این شرایط واقعا متاسفم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۰ ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
باسلام
یه جوری میگن که امتحان نهم و دوازدهم سرنوشت ساز هست که انگار دارند اتم جابجا میکنند.
الان نزدیک دو سال هست که تمام دانشگاه ها غیر حضوری امتحان میدن و همه نمره های الکی میگیرن و یه نفر نمیگه دانشگاه سرنوشت ساز هست یا امتحان پایه نهم.
واقعا متاسف هستم برای این نظام آموزشی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۷ ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
رفیق با نظرت 100 درصد موافقم.............................
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۴:۲۷ ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
میگن دم مدرسه تب سنج میگذاریم داخل مدرسه بافاصله مینشینن ،موادالکلی وضدعفونی استفاده میکنیم ولی اینودرنظرندارن که ازخونه تامدرسه چگونه باید طی بشه پروازمیکنن یاران خانه تامدرسه روهم میخوان ضدعفونی کنن خلاصه اینکه مابچه هامونوازسرراه می‌آوردیم که به حرف ونظردولت خدای نکرده ازدست بدیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۰ ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
همه چیز امروزه تغییر کرده و ساده تر و با ارش تر شده . آموزش و پرورش سخت تر و بی ارزش تر شده . غرور و انجماد و یک دنده بودن خاصی در داخل آموزش و پرورش فسیل شده که از سیستم مکتب خانه ای آمده . تمام بخشهای کشور از ریاست جمهوری گرفته تا ... به حرف مردم توجه دارند و به حرف مردم گوش می کنند . آموزش و پرورش طوری رفتار می کند که انگار باسواد ترین افراد را دارد ! آموزش عالی بسیار انعطاف پذیر است حال آنکه آموزش و پرورش فکر می کند که در امر آموزش عالی هم می تواند خرده گیری کند .در یک عمل انقلابی (اسلامی)آموزش و پرورش رو حذف کنید و امور رو به دست آموزش عالی بسپارید تا شیرینی آزادی آسایش و کارایی رو ببینید و ببینید که بچه هاتون در علوم نصفه نیمه آموزش و پرورش شکنجه نخواهند شد .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۲ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
دقیقا مگه بچه ها جونشونو از سر راه اوردن یه امتحان ارزش مرگ نداره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۸ ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
اگه امتحانات و کنکور تو این شرایط تعویق نشه من رای نخواهم داد. گفته باشم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۹ ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
رفتیم برای پیک بعدی ولی نگید مردم بودن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۰ ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
ما بهداشت و پرو توکول های شما و آموزش و پرورش رو قبول نداریم . شما نتونستید یک کتاب درست و حسابی طراحی کنید و مطالب درستی در اون بنویسید . بعد مردم جون بچه هاشون رو بدن دست شما ؟ از طرف دیگه الان در اوج کرونا هستیم .
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۲۰:۰۰ ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
انگار فقط سر جلسه امتحانه. بچه مردم تو خونه غیب میشه بعد سرجلسه ظاهر میشه. بیرون کوچه مترو اتوبوس اصلا اینجاها کرونا نیس. فقط سر جلسس اونم رعایت پروتکل مشکلی نیس.


اینا فقط بفکر خودشونن برگزار کنن تا راحت شن. هرکیم بمیره بجهنم. بچه و خانواده خودشون که نیس مال خودشون....
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۹:۰۲ ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
حرفی برای گفتن ندارم....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۷ ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
تب سنجی و ضد عفونی و..‌. فقط در بعضی مدارس خاص انجام خواهد شد و سایر مدارس بویژه مدارس حاشیه و روستایی خبری از موارد گفته شده نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۲ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
اره واقعا متاسفم براشون به فکر جون مردم نیستن
Iran (Islamic Republic of)
بی نام
۱۷:۳۹ ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
الکی میگن بخدا اولین روز مدرسه ها که گفتن همه پروتکل ها رعایت میشه من هر کی را که می‌دیدم جلوی معلم ها ماسک میزدم و بعد که رد میشدن ماسک را بر میداشتن اینا بچه گول زنی هست در کشور های نظیر آلمان و... که کشور های اروپایی هستن مدارس غیر حضوری هست ولی ما باید حضوری امتحان بدیم با این اوضاع و در آخر مدارس را گند زدایی میکنید آیا جلوی تجمع بعد از امتحان بچه ها تجمع زیاد در اتوبوس ها و... هم میگیرند یانه
با استرس بچه ها برای امتحان چی فقط گند زدایی عالیه .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۳ ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
لج بازی نکنید امتحانات ظلم به بچه ها چون حضوری که درس نخوانده آمد و بعضی از مناطق محروم که امکانات نداشته آمد
و باعث شیوع دوباره کرونا میشوید چون من دیده ام بچه ها اصلا رعایت نمیکنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۷ ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
انشالله که مانند بخشنامه مهر سال گذشته وزیر نباشد که به زور می گفت همه مدارس باید باز شوند. یک زمانی وزیر و وزارت در این کشور برای خودشان ابهتی داشتند و به راحتی هر حرفی را نمی زدند امیدارم شهریور و مهر سال گذشته تجربه آموزنده برای وزیر محترم از جهت تصمیمات خطیر در این ایام باشد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۲ ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
اخه مسخره نیست همه جا نمی تونن شزایط محیا کنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۴ ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
مگه فقط محل برگزاریه؟ اتوبوس. رفت. برگشت. کلی ارتباط.

تو این مملکت کیه که بفکر مردم باشه. مهم کار انجام بشه بره. هرکیم مرد بجهنم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۸ ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
لج بازی چيه من خودم دوازدهمم امتحانات باید حضوری باشه ولی یک ماه تعويق بندازن اواخر خرداد ترس امتحان نیست موضوع سلامتیه yjcبی زحمت پیگیر تعويق باش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۵ ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
بد بخت مامان بزرگم اومده پیش ما زندگی کنه حالا باید بخاطر ندونم کاری های اموزش و پرورش از من کرونا بگیره
طفلی پارسال یه دور تا لب مرگ رفت با نذر و نیاز دعا و برگشت حالا باید دوباره براش تکرار بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۳ ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
خب آخه خدا خیرت نده چطوری وقتی هیچی یاد نگرفتیم چطوری بیایم امتحان حضوری بدیم