استاندار فارس گفت: شکوفایی اقتصاد استان فارس منوط به این است که بتوانیم ارتباطات بهتر و بیشتری را با مردم سواحل جنوبی کشور داشته باشیم.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، عنایت اله رحیمی در همایش ملی خلیج فارس و سواحل مکران (امنیت و توسعه پایدار) گفت: توسعه پایدار و امنیت، دو روی یک سکه اند در واقع در موقعیت و محلی، توسعه رقم می‌خورد که بستر لازم و امنیت وجود داشته باشد و توسعه یافتگی هم متقابلاً امنیت پایدار را به همراه دارد.

او افزود: استان فارس با توجه به تأکید اسناد بالادستی، به موضوعِ توسعه پایدار استان و دیگر مناطق کشور، توجه ویژه دارد و تلاش استان فارس بر این است که با تسهیل و تسریع در توسعه و امنیت سواحل مکران، هم استان فارس و هم دیگر هموطنان عزیزمان از این رهگذر بهره بیشتری از امکانات و مزیت‌های کشور ببرند.

استاندار فارس یادآور شد: مستحضرید که استان پهناور و غنی فارس با وسعت بیش از ۱۲۲ هزار کیلومتر مربع با سرمایه‌های ارزشمند انسانی، سرمایه‌های عظیم کانی، فلزی و غیرفلزی، منابع عظیم نفت و گاز و دانشگاه‌های صاحبِ نام و پر توان، می‌تواند در جهت تسهیل و تسریع توسعه کشور اثرگذار باشد.

نماینده عالی دولت در استان گفت: سواحل مکران و خلیج فارس از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است؛ مکانی که می‌تواند آینده اقتصادی و تجاری کشور را به سمت افق‌های روشن تری رهنمون شود؛ بنابراین باید برای توسعه و ترقی آن مناطق، برنامه‌های مدونِ علمی و عملی، ارائه شود؛ بر این مبنا دانشگاه شیراز با برگزاری این همایش، تلاش ارزشمندی را شروع کرده است که امید است این برنامه ادامه پیدا کند و سالیان سال تکرار، پایش و تجدید کند تا برنامه‌هایی جدید، برای توسعه این مناطق، تدوین کند و در اختیار مجریان و متولیان امر قرار دهد.

او اشاره کرد: استان فارس به عنوان حلقه واسط و پشتیبان کرانه‌های ساحلی جنوب کشور به ویژه خلیج فارس و دریای عمان می‌تواند با استفاده از توانمندی‌های خود، پشتیبانی‌های لازم را جهت سرعت بخشی به توسعه این سواحل، داشته باشد و این رسالت را برای خود یک تکلیف می‌داند که در این مسیر از هیچ کوششی دریغ، نکنند و آمادگی دارد در زمینه نیرو‌های فنی، نیرو‌های علمی، پشتیبانی لجستیکی، تأمین امنیت، رعایت اصول پدافند غیرعامل که از الزامات است، همکاری کند.

نماینده عالی دولت گفت: از گذشته دور، مردم استان فارس و مردم کرانه‌های خلیج فارس، مکران و کرانه‌های دریای عمان، مراوده، معامله، تجارت و ارتباطات حسنه و گسترده‌ای داشته اند که همین ارتباطات و تجربه‌های تاریخی، طلب می‌کند که باز هم به صورت گسترده‌تر و بر اساس نیاز روز، این ارتباطات، گسترش پیدا کند.

رحیمی گفت: تنیده شدن مسائل فرهنگی، محیطی، اقتصادی، و اجتماعی بین استان فارس و سواحل جنوبی یک پتانسیل ارزشمند است که باید پاس داشته شود و بتوانیم آن را عملیاتی کنیم تا این پتانسیل در رونق اقتصادی و امنیت و توسعه پایدار، بالفعل و اثرگذار شود.

او افزود: شکوفایی اقتصاد استان فارس منوط به این است که بتوانیم ارتباطات بهتر و بیشتری را با مردم سواحل جنوبی کشور داشته باشیم؛ همچنانکه شکوفایی اقتصادی و استمرار تعاملات فرهنگی این استان‌ها و خطه مکران و هرمزگان، طلب می‌کند که تعامل و ارتباط تنگاتنگ و وثیق با استان فارس مهد تمدن و فرهنگ ایران اسلامی داشته باشند، چون استان فارس با داشتن منابع انسانی توانا و برخورداری از دیگر مزیت‌ها با روشن بینی، دست در دست تمام نیرو‌های استانی و کشوری برای توسعه هرچه بیشتر استان‌های جنوبی و سواحل مکران می‌کوشد و بر این باور است اگر به توسعه و امنیت می‌اندیشیم .

رحیمی اذعان داشت: باید به جمله‌ای که در ابتدای کلام عرض شد توجه کنیم که امنیت و توسعه، دو روی یک سکه اند و هدفِ توسعه پایدار، تعالی و تکامل انسان است که در بستر امن و سالم و همکاری متقابل، امکان پذیر است و هر زمان توسعه یافتگی، وجود داشته باشد امنیت، گسترده تر، شکوفاتر و پایدارتر خواهد بود.

او گفت: آینده اقتصادی کشور تا حد زیادی وابسته به توسعه و تحولات آینده سواحل جنوبی و مکران خواهد بود و استان‌های همجوار و استان‌هایی که به نحوی می‌توانند در متن موضوع باشند با تشریک مساعی، می‌توانند تحولات بهتری را برای توسعه همه جانبه، به صورتی سریع‌تر رقم بزنند.

رحیمی اظهار کرد: که سواحل مکران، امن و توسعه یافته باشد تا برای ترانزیت و مبادلات اقتصادی و تجاری، دست در دست استان‌های همجوار و نزدیک، در خدمت توسعه کشور قرار گیرد همچنانکه مورد تأکید مقام معظم رهبری است و سیاست‌های دولت تدبیر و امید و اسناد بالادستی، بر آن، تأکید دارند.

استاندار فارس در پایان ضمن تشکر از دانشگاه شیراز به ویژه دانشکده حقوق و علوم سیاسی، پیشنهاد نمود که «دبیرخانه دائمی» مرتبط با چشم انداز مرکز مطالعات راهبردی خلیج فارس و سواحل مکران در دانشگاه شیراز ایجاد و استقرار یابد تا از نظر فکری و علمی و مبادلات فرهنگی و اجتماعی، زمینه همکاری بیشتر فراهم شود، چون استان فارس با توجه به قابلیت‌هایی که دارد می‌تواند در به فعلیت رساندن قابلیت‌های منطقه مکران و خلیج فارس، به طور قابل توجهی، نقش ایفا کند و مردم عزیز استان‌های سواحل مکران و خلیج فارس و مردم فهیم و فرهنگ ور فارس، از آن، منتفع شوند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار