مدیر جهاد کشاورزی بردسیر گفت: سرمازدگی طی فروردین امسال به ۱۳ هزار هکتار از مزارع و باغات این شهرستان تا ۶۰ درصد خسارت وارد کرد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، سبک خیز مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بردسیر گفت: شهرستان بردسیر با سطح زیر کشت زراعی و باغی بالغ بر ۳۶ هزار هکتار در تولید محصولات کشاورزی نقش مهمی ایفا می کند و باغات پسته، گردو، بادام، گل محمدی و سایر درختان مثمر در این شهرستان در مجموع سالیانه بیش از ۳۵ هزار تن محصولات باغی تولید و روانه بازار مصرف استانی و کشوری می کنند.

او افزود: به دنبال افزایش دما در اسفند ماه، پدیده بیدار شدن درختان و شروع رشد آن‌ها آغاز شد و بعضاً در فروردین ماه شکوفه داشتند.

سبک خیز تصریح کرد: با استقرار تودۀ هوای سرد که نتیجۀ آن افت دما در شب‌های ۱۵ و ۱۶ و ۱۷ و ۱۸ فروردین ماه امسال بود، سبب آسیب به باغات سطح شهرستان به ویژه در نواحی مرتفع شد.

او بیان داشت: با توجه به بازدیدها و گزارشات کارشناسان مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان از مزارع و باغات طی چند روز گذشته مشخص شد در مجموع از ۳ هزار و ۵۰ هکتار باغات گردوی شهرستان، بیش از ۲ هزار و ۸۰۰ هکتار به طور متوسط ۶۰ درصد آسیب دیده و در مجموع به بیش از ۳ هزار و ۲۴ تن از محصول گردو این شهرستان خسارت وارد شده است.

سبک خیز گفت: همچنین از ۳ هزار و ۸۶ هکتار باغات پسته در سطح شهرستان بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار آن به طور متوسط ۷۰ درصد خسارت دیده که نتیجۀ آن کاهش بیش از ۷۲۸ تنی پسته طی امسال بوده است.

مدیر جهاد کشاورزی بردسیر با اعلام اینکه این شهرستان در گل محمدی رتبه اول استان و رتبۀ دوم در سطح کشور را دارد، افزود: در مجموع به تمامی ۳ هزار هکتار گل محمدی ۶۰ درصد خسارت وارد شده و با کاهش ۴ هزار و ۵۰۰ تنی محصول روبروست که برآورد می شود، بیش از ۵۰۰ میلیارد ریال خسارت وارد شده است.

سبک خیز تصریح کرد: سطح زیر کشت درختان هسته دار این شهرستان ۸۸۵ هکتار است که از این سطح، ۷۵۰ هکتار آن با خسارت ۶۰ درصدی مواجه و بیش از ۵ هزار و ۴۰۰ تن از محصولات خود را از دست داده است که رقمی برابر ۵۴۰ میلیارد ریال برآورد می شود.

او بیان کرد: بیش از ۹۰۰ هکتار از درختان دانه دار با سطح زیر کشت هزار و ۱۶۹ هکتار بیش از ۴۰ درصد خسارت دیده و افت ۵ هزار و ۴۰۰ تنی از این محصولات با برآورد ۵۹۴ میلیارد ریال دور از ذهن نیست.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بردسیر گفت: با افت دما، از ۷ هزار و ۱۰۰ هکتار سطح زیر کشت گندم، حدوداً ۴ هزار و ۹۰۰ هکتار آن بیش از ۴۵ درصد آسیب دیده ودر نتیجه با کاهش ۶ هزار و ۷۰۰ تنی گندم طی امسال مواجه خواهیم بود.

او افزود: از ۶ هزار هکتار سطح زیر کشت جو، بیش از ۲ هزار و ۴۰۰ هکتار آن بیش از ۴۰ درصد خسارت دیده و افت تولید این محصول طی امسال بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ تن برآورد می شود.

سبک خیز تصریح کرد: در مجموع از ۱۴ هزار و ۴۲۲ هکتار سطح باغی شهرستان ۱۰ هزار و ۵۰۰ هکتار آن با خسارت سرمازدگی فروردین ماه مواجه شده که نتیجۀ آن کاهش ۱۹ هزار و ۲۷۲ تنی از محصولات باغی شهرستان بوده است.

او بیان داشت: میزان آسیب وارده به زارعین در اثر کاهش محصول گندم و جو که به ۷ هزار و ۵۰۰ هکتار از مزارع شهرستان خسارتی ۴۰ درصدی وارد کرده که نتیجۀ آن، ۹ هزار و ۲۰۰ تن کاهش محصول با برآورد ۳۴۶ میلیارد ریال است.

انتهای پیام/ب

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.