بزودی، اجرای کاداستر در تمامی اراضی ملی استان قزوین

مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان قزوین گفت: با حمایت مسئولان ظرف یک یا دو ماه آینده تمام نقشه‌های کاداستری اراضی ملی استان تثبیت خواهد شد.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قزوین، کشاورز مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان قزوین با اشاره به اجرای طرح کاداستر در استان گفت: استان قزوین یک میلیون و ۵۳۶ هزار هکتار مساحت دارد که ۹۰۹ هزار هکتار از آن اراضی ملی، ۴۸۱ هزار هکتار اراضی زراعی و مابقی بافت شهری و روستایی است.

کشاورز افزود: اگرچه قانون کاداستر در سال ۵۱ تصویب شده، اما آیین نامه آن در سال ۷۹ تصویب و باز هم اعتبار مورد نیاز تخصیص داده نشد و کاداستر به معنای واقعی اجرا نشد.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان اضافه کرد: کاداستر شهری را سازمان ثبت با بودجه خود به تدریج انجام داد و برای شهر‌های استان تماما نقشه داریم.

کشاورز ادامه داد: مناطق غیر شهری و روستایی فاقد نقشه کاداستر بودند تا قانون جامع حد نگار تصویب شد و از سال ۹۴ اجرایی شد و به موجب آن برای ثبت و سایر دستگاه‌ها وظایفی تلکیف شد.

او تاکید کرد: از سال ۹۹ با کمک مجلس اعتبار لازم برای کاداستر تخصیص یافت و این طرح در ۵۴۰ هزار هکتار از اراضی ملی استان انجام شد و در حوزه شهری نیز در شهرهایی، چون قزوین، اقبالیه، تاکستان، شریفیه، محمود آباد و کوهین از همین بودجه قرارداد بستیم و نقشه‌ها تهیه و بروز رسانی شد.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان گفت: برای عرصه زراعی هم این برنامه را پیاده خواهیم کرد و میزان دعاوی‌ها به میزان قابل توجهی کاهش می‌یابد و از اجرای این طرح اداراتی، چون منابع طبیعی بهره‌مند خواهند شد.

کشاورز گفت: کلیه دستگاه‌ها اجرایی موظفند نقشه عرصه املاک خود را تهیه و تحویل ثبت بدهند تا در بانک کادستر استان جانمایی شود.

او همچنین با اشاره به توسعه دولت الکترونیک در استان گفت: تمامی خدمات صدور سند، استعلام و کار‌های ثبتی به صورت الکترونیک ارائه می‌شود.

کشاورز ادامه داد: از ۱۴ سال پیش از سبک سنتی به سبک نوین عبور کردیم و تمامی خدمات مربوط به تنظیم صورت جلسه، تهیه پیش سند، ثبت املاک، صدور سند و کسب استعلام به صورت الکترونیک صورت می‌گیرد و این روش موجب کاهش مراجعات مکرر به اداره، کم شدن هزینه‌ها و شفافیت در کار و کاهش خطا و اشتباه در کار می‌شود.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان افزود: اطلاعات الان سامانه‌ای ست و متکی به فرد نیست و رصد عملکرد‌ها به راحتی ممکن است و مردم از این روش مکانیزه راضی هستند.

به گفته کشاورز، زیر ساخت‌های خوبی در استان فراهم است و سیستم‌های سخت افزاری ما بروز رسانی شده و دیتا سنتر‌های ما از قویترین دیتا سنتر‌های کشور است.

او گفت: در استان قزوین آرشیو الکترونیکی پرونده‌های ثبتی به پایان رسیده و نزدیک به ۱۵ میلیون برگ اسکن اوراق شده که همه‌ی آمار آن‌ها را به مرکز انتقال داده ایم ونیازمند عنوان بندی و دسته بندی است تا کاربر به راحتی استفاده کند.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان در ادامه از حذف ۱۰۰ در صدی چرخش فیزیکی پرونده‌ها در ادارات ثبت اسناد و املاک استان خبر داد.

به گفته کشاورز، در ناحیه مینودر ۸۰ درصد چرخش فیزیکی پرونده‌ها حذف شده است.

او  تاکید کرد: سلامت اداری و نظارت‌ها بیش از گذشته صورت می‌گیرد و با ایجاد سامانه‌ها این امور رصد می‌شود.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان با اشاره به تبادل اطلاعات میان دستگاهی گفت: با وب سرویس از سرویس‌های اطلاعاتی دستگاه‌ها استفاده می‌کنیم.

کشاورز در ادامه به موضوع نقل و انتقالات رسمی اشاره کرد و گفت: همه املاک باید به ثبت برسند و نقل و انتقال باید رسمی باشد، اما تفسیر‌های مختلف موجب می‌شود انتقال عادی به قوت خود باقی باشد و این امر مشکلاتی به همراه دارد.

او گفت: سازمان ثبت لایحه‌ای آماده کرده برای طرح در مجلس و این موارد در آن دیده شده تا نقل و انتقال عادی توسط هیچ مرجعی پذیرفته نشود.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان در ادامه گفت: سازمان ثبت از قدیمی‌ترین دستگاه‌هایی ست که کار برون سپاری را آغاز کرده و از دفاتراسناد رسمی ثبت طلاق و ازدواج، تهیه نقشه اعیانی و عرصه املاک، ارسال اسناد مالکیت و صدور اجرائیه به بخش خصوصی سپرده است.

انتهای پیام/ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.