مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی زنجان از مرمت ۵۳ اثر منقول فرهنگی تاریخی در زنجان خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان، پارسال  ۵۰ شی‌ء فرهنگی تاریخی موجود در مخزن و ۳ مرد نمکی در ویترین‌های موزه مرمت شد که ۲۵ عدد سکه و ۲۵ عدد سفال توسط کارشناسان معاونت میراث فرهنگی و ۳ نفر از مردان نمکی با همکاری پژوهشکده حفاظت و مرمت میراث‌فرهنگی، اداره کل استان زنجان و پژوهشکده حفاظت و مرمت دانشگاه بوخوم و فرانکفورت آلمان در کارگاه مرمت اشیاء موزه ذوالفقاری مرمت شدند.

او افزود: اقدامات انجام‌شده بر روی ۵۰ شی‌ء فرهنگی تاریخی شامل بررسی و مشاهدات ماکروسکوپی، آسیب‌شناسی اشیاء و انجام آزمایش‌ها اولیه برای شناسایی عوامل آسیب‌رسان، پاک‌سازی به ۲روش مکانیکی و شیمیایی و تثبیت نهایی اشیاء است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی زنجان گفت: در بهمن‌ماه امسال، مردان نمکی ۲، ۴ و ۵ به ترتیب در موزه ذوالفقاری مورد پاکسازی، رنگ‌سنجی و مستند نگاری قرار گرفت و شناسنامه مرمتی کاملتری برای این مرد نمکی تهیه شد.

او افزود: اشیاء فرهنگی تاریخی با جنسیت‌های مختلف از جمله سفال، فلز و منسوجات متعلق به گنجینه‌های استان زنجان ساماندهی حفاظتی شد و اطلاعات مربوط به اشیاء تاریخی موجود در موزه‌های استان زنجان در سامانه جامع اموال منقول فرهنگی تاریخی ثبت‌شده است.

 

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.