مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ارزوئیه گفت: طی سال زراعی جاری عوامل طبیعی و خسارت زا باعث کاهش عملکرد در محصولات استراتژیک شهرستان ارزوئیه شده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان ، امیری ،مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ارزوئیه گفت: شهرستان ارزوئیه قطب تولید محصولات زراعی استراتژیک شامل گندم، کلزا، ذرت و ... است که همه ساله، اقدامات لازم برای تولید هرچه بیشتر این محصولات در شهرستان انجام می‌شود.

او گفت: متاسفانه در سال زراعی جاری در ابتدا فصل کاشت، این شهرستان سرمای بی سابقه (دمای ۱۰ درجه سانتیگراد زیر صفر ) را تجربه کرد که باعث سرمازدگی بعضی از مزارع شد و همچنین میزان بارندگی  امسال نسبت به سال زراعی قبل و میانگین سال‌های قبل بسیار کاهش یافته است که ازابتدای مهرماه تاکنون حدود ۸ میلیمتر بارندگی داشتیم همچنین افزایش ناگهانی دما از اوایل اسفندماه باعث شد که مزارع گندم دوره رشد فیزیولوژیکی خود را بطور کامل طی نکنند و سریع وارد فاز زایشی و خوشه دهی شوند.

امیری ادامه داد: نبود بارندگی و همزمانی اوج نیاز گندم به آب (مرحله خوشه تا شیری) با کشت هندوانه، این مراحل را سریعتر کرد که هم اکنون بیشتر مزارع دچار تنش خشکی و کم آبی آخر فصل شده اند که اگر این امر با وزش باد‌های گرم در فروردین تا نیمه‌های اردیبهشت که زمان پرشدن دانه می‌باشد هم همراه شود بیشتر مزارع گندم شهرستان از لحاظ کمیت دچار افت عملکرد می‌شوند.

او افزود: در زمینه عوامل خسارت زای گیاهی هم با توجه به نبود بارندگی و سبز نبودن مراتع، ریزش سن درمزارع گندم زودتر با تراکم بیشتر نسبت به سال زراعی قبل بوده و همچنین با توجه به افزایش دما و تفریغ زودتر تخم‌ها، سنین خسارت زا سن با مراحل رشدی شیری و خمیری گندم همزمان شده و پیش بینی می‌شود این عامل باعث کاهش شدید عملکرد شود.

امیری اظهار کرد: با نبود دسترسی به موقع کشاورزان به کود‌های شیمیایی و وجود تنش‌های کم آبی درمزارع پیش بینی می شود خسارت آفت شته نیز درمزارع گندم وکلزا بیشتر شود؛ که این عوامل باعث می‌ شوند که عملکرد گندم با کاهش همراه باشد.

انتهای پیام/ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار