شهداد یکی از شهر‌های استان کرمان است که عطرو بوی شکوفه‌های بهارنارنج و طعم لذیذ شیرینی‌های آن در فصل بهار، نوروزی زیبا را رقم می زند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان ،  شهداد منطقه‌ای کویری و گرمسیری است که در ۹۶ کیلومتری کرمان و در همسایگی کویر لوت قرار دارد منطقه‌ای که هرگاه درفصل سرما نام آن بر زبان جاری شود بلافاصله هوای دلچسب بهاری اش در زمستان ، عطروبوی شکوفه‌های بهار نارنج بهاری پیچیده در شهر و خرمای شیرین ومرکبات دلچسبش، در ذهنمان تداعی می‌شود.

محصولات شهداد تنها به اینجا ختم نمی‌شود بلکه سیرصادراتی شهداد، حنای معروف وپرخاصیتش ونیز سدر از دیگر محصولات شهداد است.

درکنار این ها  شهداد شیرینی‌ها وغذا‌های محلی  داردکه عمدتا متعلق به بهار بوده و با صدای قدم‌های بهار  این شیرینی‌ها و غذا‌ها بیشتر دلبری می‌کنند.

دراین گزارش شما را با انواع نوشیدنی‌ها، غذا‌های سنتی وشیرینی‌های خوشمزه محلی که مخصوص شهداد است، آشنا می‌کنیم.

بهاری خوش عطر در شهداد

 

شربت کاشکیلو

شربت کاشکیلو یکی از نوشیدنی‌های خوشمزه بهاری است که ازغلاف گل نخل ماده خرما و به ویژه از نمونه خرما پرکو و کروت بدست می‌آید و طرفدارن زیادی دارد.

برای تهیه اسانس کاشکیلو غلاف‌های گل نخل را چیده ودر دیگ جوشانده، بخار آن را به مایع تبدیل کرده وبه عنوان یک نوشیدنی مصرف می‌کنند و بیشتر شهدادی‌ها بااین نوشیدنی خاص از مهمانان خود پذیرایی می‌کنند.

این نوشیدنی علاوه بر طعم بی نظیر خواص بسیار زیادی هم دارد که مریم رامشک دانشحوی دکترای دارو سازی سنتی وعضو هیئت علمی دانشکده طب سنتی با اشاره به خواص این محصول گفت: این شربت مسکن ومقوی اعصاب، آرامش بخش، برطرف کننده افسردگی، خواب آور، مفید برای بیماری روماتیسم ودرد مفاصل، مقوی قلب، مقوی معده، برطرف کننده اسهال رطوبتی وزخم معده است.

بهاری خوش عطر در شهداد

 

شربت بهارنارنج

نوشیدنی دیگر شهداد درگرمای رو به تابستانش شربت بهار نارنج است که همانند کاشکیلو در فصل بهاراستفاده می‌شود و از شکوفه‌های خشک شده درخت نارنج که خوش عطروبواست تهیه می‌شود.

مردم شهداد از بهار نارنج به ویژه در چای به عنوان طعم دهنده استفاده می‌کنند و معروف است وتقریبا می‌توان گفت افرادی که به این منطقه سفر کرده اند غیر ممکن است طعم جذاب این چای را از یاد برده باشند.

محبوبه رئیس زاده متخصص داروسازی سنتی کرمان در خصوص خواص شربت بهار نارنج گفت: شربت بهار نارنج برای افرادی که دچار اختلال خواب هستند بسیار مفید است.

او افزود: هم چنین این نوشیدنی برای رفع سنگ کلیه، رفع قولنج‌های عصبی، برطرف کردن غم و افسردگی، بهبود رفتار، تقویت کننده سیستم ایمنی بدن و سردرد‌های عصبی ومیگرن مفید است اماباید توجه داشت که مصرف این شربت با دارو‌های اعصاب تداخل نداشته باشد و همزمان مصرف نشود.

بهاری خوش عطر در شهداد

 

خرما بریز

مردم شهداد با استفاده از خرما چند نمونه شیرینی خوشمزه درست می‌کنند که یکی از آن‌ها خرما بریز است

خانم ابراهیمی یکی از بانوان شهداد است که طرز تهیه این شیرینی را اینگونه بیان کرد: برای تهیه این شیرینی ابتدا هسته خرما را جدا می‌کنیم وبعد آرد گندم را با حرارت خیلی کم تقت داده تا قهوه‌ای روشن شوند سپس مقداری سیاه دانه، دارچین و رازیانه به آن‌ها اضافه کرده و با خرما مخلوط می‌کنیم  وحسابی چنگ می زنیم ،بعد از آن مواد آماده شده را داخل سینی پهن و به شکل دلخواه شیرینی را برش می‌دهیم، حالا شیرینی ما آماده است ومی توان برای تزیین از پسته یانارگیل استفاده کرد

مردم شهداد درایام نوروز با این شیرینی از مهمانان خود پذیرایی می‌کنند.

بهاری خوش عطر در شهداد

 

کماچ سهن

کماچ سهن شیرینی محلی دیگری است که از خرما تهیه می‌شود این شیرینی بسیار خوشمزه ومقوی است و طرفداران زیادی دارد.

به سراغ خانم حسینی رفتیم که هرسال این شیرینی را برای خانواده خود تهیه می‌کند و طرز تهیه این شیرینی پرطرفدار را جویا شدیم

او گفت: برای تهیه کماچ سهن باید اول آرد سهن را آماده کرد به این شکل که گندم‌ها را داخل ظرف خیس کرده تا جوانه بزند بعد از چند روز که گندم‌ها جوانه زدنند آن‌ها را خشک و آسیاب می‌کنیم تا به آرد تبدیل شود .

بهاری خوش عطر در شهداد

 

حالا آرد سهن ما آماده شده و وقت آن است که با آرد گندم مخلوط شود تا خمیر کماچ سهن بدست آید هنگامی که خمیر آماده شد خرما را که از قبل هسته آن جدا شده را باادویه جات مخصوص مخلوط می‌کنیم اکنون وقت آن رسیده که خمیر را داخل سینی فر پهن کرده و خرما‌ها که با ادویه جات کوماچ سهن مخلوط کرده ایم را روی خمیر پهن کنیم ودوباره یک خمیرنازک دیگر روی خرما پهن کرده و به شکل دلخواه برش می‌دهیم وداخل فر قرار می‌دهیم تا کماچ سهن آماده شود.

 کماچ سهن یکی از شیرینی‌هایی است که در تهیه خمیر آن از ترکیب آرد جوانه گندم وآرد گندم استفاده می‌شود در لایه میانی خمیر، خرما وگردو وجود دارد که با ادویه‌هایی همچون رازیانه، میخک و زیره مزه دار شده اند که دارای طبع گرمی است و می‌تواند برای افرادی که مزاج سرد واختلال در هضم دارند مفید باشد.
 این شیرینی دارای منبع غنی از مواد معدنی وترکیبات آنتی اکسیدان است، اما زیاده روی در مصرف این شیرینی می‌تواند باعث بروز مشکلات گوارشی  شود.

چنگمال

چنگمال شیرینی است که از نان وخرما تهیه می‌شود وبسیار خوشمزه و مقوی است به این صورت که ابتدا خرما را در روغن سرخ کرده ونان را نیز رنده یا بصورت نگینی خرد می‌کنند ونان وخرمارا باهم مخلوط و به شکل دلخواه برش می‌دهند.

تااینجا باشیرینی‌ها ونوشیدنی محلی شهداد آشنا شدید حالا به سراغ غذای سنتی و معروف این منطقه می‌رویم:

بهاری خوش عطر در شهداد

 

کشک بادمجان

کشک بادمجان غذای سنتی و معروف منطقه شهداد است که طرفداران زیادی دارد و پیش از شیوع ویروس کرونا که ممنوعیتی برای سفر وجود نداشت مسافران و گردشگران از این غذا استقبال زیادی می‌کردند، اما با توجه به شرایط کنونی می‌توان آن را در خانه تهیه و در کنار خانواده نوش جان کرد.

خانم جهانشاهی با اشاره به طرز تهیه این غذای لذیذ بیان داشت: ابتدا بادمجان را پوست کرده و در روغن تفت حسابی داده سپس به مقدار لازم ادویه جات مانند نمک، فلفل، زردچوبه وآب به آن‌ها اضافه می‌کنیم وروی شعله گاز قرار می‌دهیم تا آب به طور کامل بخار شودو بعد با گوشت کوب بادمجان را کاملا خرد می‌کنیم وحالا باید کشک را به بادمجان اضافه کرد. می‌توان از کشک محلی نیز استفاده کرد که باید از قبل کشک را سابیده ودر آب حل شود، زیرا استفاده از کشک محلی غذا را خوشمزه‌تر می‌کند، اما درصورتی که کشک محلی وجود نداشت می‌توان از کشک آماده استفاده کرد، هم چنین برای تزیین و خوش عطر شدن غذا از سیر داغ و نعناع داغ استفاده کرد.

بهاری خوش عطر در شهداد

 


آبگوشت روی آتش

آبگوشت یکی از غذا‌های محلی شهداد که سنتی دیرینه دارد و در گذشته که گاز وجود نداشت مردم غذا را روی آتش درست می‌کردند ودر حال حاضر نیز بیشتر شهدادی‌ها این غذا را روی آتش درست می‌کنند، چون که معتقدند غذا روی آتش بسیار خوشمزه وخوش طعم می‌شود.

مردم این منطقه آبگوشت را به این شکل درست می‌کنند که ابتدا گوشت را باپیاز، نمک و زردچوبه در روغن سرخ کرده و بعد هنگامی که گوشت‌ها بطور کامل سرخ شد مقداری رب گوجه، ترخون، نخود، ترشاله، پرخرد شده به وآب به آن اضافه و مخلوط می‌کنند وسر دیگ را بسته وروی دیگ نیز هیزم گذاشته و چند ساعتی باید غذا روی آتش بماند تاکاملا جا بیفتد به این شکل که در شهداد آبگوشت را صبح زود روی آتش می‌گذراند تا برای ناهار آماده شود.

مریم خدادادی مسئول یکی از واحد‌های بوم گردی شهداد گفت: پیش از شیوع ویروس کرونا که مسافران و گردشگران به این منطقه سفر می‌کردند از این غذا‌های محلی استقبال زیادی می‌شد.

او افزود: نوروز امسال که همه‌ی ما درخانه و در کنار خانواده هستیم میتوانیم این غذا‌های لذیذ را برای خانواده خود تهیه کنیم و سفره‌های متنوعی پهن کرده و از این روز‌ها لذت ببریم.

حرف آخر:

امیدوارم هر چه زودتر این ویروس منحوس نابود شود تا با خیال راحت بتوان به این منطقه سفر کرد و طعم شیرین وبیاد ماندنی شیرینی‌های محلی و غذا‌های سنتی این منطقه را که برایتان لذت بخش وخاطره انگیز است را چشید.

گزارش از زهراپورحسینی
انتهای پیام/ح

برچسب ها: گردشگری ، بهارنارنج
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.