رای الیوم با اشاره به تغییر موازنه قوا در دو سال اخیر به نفع جنبش انصارالله نوشت اکنون این عربستان نیست که می‌تواند قواعد درگیری را مشخص کند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان روزنامه اینترنتی رای الیوم که از لندن به روز می‌شود در یادداشتی به قلم عبدالباری عطوان به طرح عربستان در اعلام آتش بس یک جانبه که با مخالفت جنبش انصارالله ناکام ماند، پرداخته و آورده است: عربستان، جهان را با اعلام صلح و توقف یک جانبه جنگ در یمن که توسط وزیر خارجه اش اعلام شد غافلگیر کرد، اما با مخالفت و اظهار تردید جنبش انصارالله و متحدانش رو به رو شد و این گفتگو بار دیگر با حملات هوایی و موشکی بین دو طرف ادامه یافت پیش از آن که بیش از ۲۴ ساعت از طرح یاد شده گذشته باشد.

درست است که طرح عربستان شامل اعطای برخی امتیاز‌های بسیار مهم مانند بازگشایی جزئی فرودگاه صنعا و نیز رفع محاصره مشروط از بندر الحدیده و سپردن درآمد‌های حاصل از عوارض در یک حساب بانکی مشترک در این شهر بود، اما این طرح مشروط سعودی که بر جنبه انسانی بحران تمرکز دارد و آن را از جنبه‌های سیاسی و حاکمیتی جدا کرده و به مذاکراتی می‌سپرد که ممکن است سال‌ها طول بکشد در زمان اشتباه مطرح شد و تلاشی برای کاهش خسارات و اعترافی مهم به شکست خوردن جنگ و منتج نشدن به نتایج مد نظر بود.

ده دلیل وجود دارد که نشان می‌دهد این طرح با هماهنگی یا اعمال فشار دولت جدید آمریکا مطرح شده است:

نخست، جنبش انصارالله که نیروهایش در مارب پیشروی می‌کند هر چند این پیشروی به سبب ائتلاف انبوهی که در برابرش مقاومت می‌کند و بمباران هوایی عربستان کند است، اما نمی‌تواند به هیچ مذاکرات یا روند آتش بسی وارد شود مگر بعد از آن که بر این شهر تاریخی و بسیار غنی از ذخایر نفت و گاز سیطره یابد.

دوم، به عقیده انصارالله و همان طور که یکی از مسئولان عالی رتبه اش به ما گفت نمی‌توان به طرف سعودی اعتماد کرد و سخن از بازگشایی فرودگاه صنعا نیز به صورت مشروط و محدود مطرح شد که ادامه سیطره سعودی‌ها بر آن را نشان می‌دهد و از این رو می‌توان آن را به عنوان اهرم فشار در صورت شکست مذاکرات در هر لحظه بست و تعطیل کرد.

سوم، تضمین‌های بین المللی هیچ ارزشی ندارد. به اکثر مجوز‌هایی که سازمان ملل از طریق مقر خود در جیبوتی برای کشتی‌ها به منظور ورود به بندر الحدیده صادر می‌شد اعتنایی نشد و اکنون ۱۴ کشتی حامل سوخت و کالا و مواد غذایی دارای مجوز مقابل این بندرگاه منتظر «نظر لطف» عربستان هستند.

چهارم، ارتباط دادن موضوع انسانی به پرونده نظامی که یکی از بارزترین مفاد طرح عربستان بود از سوی حوثی‌ها مورد پذیرش قرار نگرفت، زیرا آن‌ها معتقد بودند برداشتن محاصره فرودگاه‌ها و بندر‌ها حق بیست میلیون شهروند یمنی است و ربطی به جنبش انصارالله ندارد و نباید ربطی به جنگ داشته باشد چرا که در بیشتر جنگ‌های مشابه فرودگاه‌ها و بندر‌ها باز ماندند.

پنجم، در این طرح حرفی از مسئله حاکمیت یمن و جزایر اشغالی این کشور و عقب نشینی نیرو‌های خارجی و سعودی و اماراتی از آن به میان نیامده است.

ششم، مدیریت بحران توسط جنبش انصارالله در طول سال‌های گذشته از عمر جنگ بسیار عالی و سیاست صبر راهبردی آن‌ها از دیدگاه ناظران زیادی قابل تحسین بوده است و به گفته یک کارشناس غربی که برای نوشتن این یادداشت با او گفتگو کردیم اکنون آن‌ها هستند که قواعد درگیری را تعیین می‌کنند.

هفتم، حوثی‌ها در ازای خسارات جنگ به سرکردگی ائتلاف سعودی خواستار غرامت مالی هستند و یکی از اعضای آن نظر ما را به دو بند از مفاد مذاکرات سند حل فراگیر جلب کرد که توسط محمد الحوثی از اعضای ارشد مطرح شده بود و یکی از آن‌ها شامل اقدام عربستان برای پرداخت حقوق یمنی‌ها به مدت ده سال آینده و دیگری بازسازی یمن و پرداخت همه هزینه‌ها و اخراج نیرو‌های خارجی بود که طرف سعودی آن را رد کرد.

هشتم، در طرح عربستان هیچ اشاره‌ای به ذخایر نفت و گاز موجود در منطقه جوف در مارب و نحوه بهره برداری از آن و سرنوشت درآمد‌های حاصل از آن نشده است.

نهم، ظرف دو سال اخیر موازنه قوا در عرصه میدانی به نفع جنبش انصارالله و متحدانش تغییر کرده و معادله حمله مقابل حمله و موشک مقابل موشک تثبیت شده است.

دهم، درد عربستان بعد از حمله با موشک‌های بالستیک و پهپاد‌های بمب گذاری شده توسط فرماندهی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن به اهداف و زیرساخت‌های اقتصادی عربستان از جمله شرکت آرامکو و تصفیه خانه‌ها و بندر‌ها که شاهرگ صنعت و درآمد نفتی عربستان در ریاض، جده، خمیس مشیط، ابها، جیزان، الدمام و راس تنوره هستند بیشتر شده است.

مقامات عالی عربستان که تجربه زیادی در تاسیس ائتلاف‌های بین المللی و ورود به محور‌های منطقه‌ای و جهانی دارند این را درک نمی‌کنند که یمن امروز با یمنی که «طوفان قاطعیت» شش سال علیه آن جنگ به راه انداخت متفاوت است و جنبش انصارالله و متحدانش اگر قوی‌ترین ائتلاف منطقه نباشند بخشی از آن هستند که نامش مقاومت است یعنی به تنهایی ایستادگی نمی‌کند. این اتفاق هم به لطف ارزیابی اشتباه قبل از اعزام نخستین جنگنده و موشک به سمت صعده و صنعا حاصل شده است.

به طور خلاصه می‌توان گفت کسی که آتش این جنگ را برافروخت نه اکنون و نه در آینده حتی با استفاده از بمب هسته‌ای و اعطای انواع امتیاز نمی‌تواند آن را متوقف کند. روحیه جنگی یمنی‌ها به خروش در آمده و آرام کردنش غیرممکن است و هیچ مذاکره یا پذیرش طرح صلحی جز بعد از پایان معرکه مارب که به نقطه عطف این جنگ تبدیل شده است مقدور نخواهد بود. بعد از آن می‌توان درباره امور گفتگو کرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۱۴:۲۶ ۰۵ فروردين ۱۴۰۰
ان شا الله هر چه زودتر انصار الله پیروز میشه و این وهابی های صهیونیست مسلک می رن به جهنم، به امید فرج آقا امام زمان علیه السلام
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۱ ۰۵ فروردين ۱۴۰۰
توانایی و قدرت موشکی یمن = بی نیازی از سازمان ملل و التماس کردن به سازمان ملل.

دمتون گرم همینجور برید جلو. ایشالا مسعولین ما هم یاد بگیرن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۳ ۰۵ فروردين ۱۴۰۰
زمانی یه دولت نابود می شود که شاهرگش بزنی و اقتصادش رو بترکونید
آخرین اخبار