کتاب اکبر دایی محمد (داش آکل) در شیراز منتشر شد.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز،   کتاب اکبر دایی محمد (داش آکل) بر اساس داستان واقعی پیرامون افرادی است که به آن ها عیار گفته می‌شد.

در خصوص کتاب  اکبر دایی محمد (داش آکل) عنوان شده استف عیاری از پیش از اسلام تا قرن چهارم با معنا و مفهوم جوانمردی همراه بود.

از آن پس با روی آوردن برخی از عیاران به فریبکاری و رفتارهای نامردمی، اصطلاح طرار در برابر عیار رواج یافت که بیشتر به معنای راهزنی و شبگردی بود که این گروه اجتماعی در فراز و نشیب‌های تاریخ ایران و تحولات اجتماعی نقش آفرین بوده اند.

این نقش در ادواری کم رنگ و در دوره‌های دیگر پررنگ بود و نابسامانی در ساختار سیاسی و اجتماعی و دوره قاجار به ویژه عهد ناصری، بی‌عرضگی والیان، ناامنی در شهرها، ارتباط لوطیان با کانون‌های قدرت، نفوذ و قدرت آن ها در محلات، انسجام گروهی و بی‌باکی و جسارت‌های فردی لوطیان موجب قدرت گرفتن این گروه و نقش آن ها در تحولات اجتماعی در این دوره شد.

در شهرهای تهران، اصفهان، تبریز و شیراز این گروه در تحولات سیاسی، در ایجاد بلوا و حتی در انقلاب مشروطیت نقش مهمی ایفا کردند.

در کتاب اکبر دایی محمد (داش آکل) آمده است، اصطلاح لوطی، اصطلاح جدیدی نبود، اما در دوره قاجار به افراد مختلفی گفته می‌شد.

در این میان به لحاظ خصوصیات شخصیتی، این افراد دارای دو شخصیت بارز و متفاوت بودند.

 لوطیانی که مانند عیاران گذشته دردشان درد مردم بود و لوطیانی که مانند طراران برای مردم دردآفرین بودند.

لوطیان جوانمرد و لوطیان شرور و گاه افرادی بودند که هر دو ویژگی را داشتند.

این یک داستان واقعی بر اساس منابع و روایات موجود است و شخصیت‌های اندکی برای روایت داستان وارد صحنه شده‌اند که نامشان در تاریخ نیست اما می‌توانست باشد.

آن ها را  می‌توان واقعی دانست مانند مکتب دار، گزمه، فراش، نوچه و قهوه چی.

کتاب اکبر دایی محمد (داش آکل) نوشته  مصطفی ندیم استاد تاریخ دانشگاه شیراز در استان فارس انتشار یافت.

انتهای پیام/ت

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.