رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی فارس با بیان اینکه از ابتدای امسال ۳ هزار و ۲۷۸ میلیارد تومان اعتبار عمرانی به پروژه‌های ملی و استانی فارس تزریق شده است، گفت: منابع عمرانی فارس امسال نسبت به پارسال ۱۳۰ درصد رشد داشته است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، حسن نوروزی با بیان اینکه از ابتدای امسال ۳ هزار و ۲۷۸ میلیارد تومان اعتبار عمرانی به پروژه‌های ملی و استانی فارس تزریق شده است و این در حالی است که سرجمع اعتبارات تزریق شده عمرانی سال گذشته ۱۴۲۳ میلیارد تومان بوده است، گفت: منابع عمرانی فارس در سال ۹۹ نسبت به پارسال ۱۳۰ درصد رشد داشته است.

او با اشاره به آزادراه شیراز_ اصفهان، راه‌آهن اقلید_ یزد و بزرگراه تنگ ابوالحیات به عنوان سه پروژه مهم استان فارس در سال ۹۹، اظهار کرد: امسال ۵۰۰ میلیارد تومان از منابع دولت به آزادراه شیراز_ اصفهان تزریق شد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی فارس با بیان اینکه این پروژه به صورت مشارکتی در حال اجرا اشت به این صورت که ۵۰ درصد منابع توسط دولت، ۴۰ درصد توسط وزارت دفاع و ۱۰ درصد توسط شرکت عمران صدرا تامین می‌شود، عنوان کرد: این پروژه در حال حاضر ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، اما پیشرفت مالی آن ۴۸ درصد است.

او با بیان اینکه ارزش این پروژه با قیمت‌گذاری روز ۴ هزار میلیارد تومان است در حالی که ارزش اولیه این پروژه ۱۲۰۰ میلیارد تومان بوده است، افزود: برای تکمیل این پروژه به ۶۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است که اگر با مطالبات ۱۵۰۰ میلیارد تومانی پیمانکاران محاسبه کنیم ۲۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

نوروزی با بیان اینکه ۲ هزار میلیارد تومان از اعتبار ۴ هزار میلیارد تومانی این پروژه سهم دولت است که تاکنون ۱۲۹۸ میلیارد تومان پرداخت شده و باید ۷۰۲ میلیارد تومان دیگر پرداخت کند، گفت: سهم وزارت دفاع ۱۶۰۰ میلیارد تومان است که تاکنون ۶۱۴ میلیارد تومان پرداخت کرده و ۹۸۶ میلیارد تومان باقی‌مانده و سهم شرکت عمران صدرا نیز ۴۰۰ میلیارد تومان است، اما تاکنون اعتباری پرداخت نکرده است.

او با تاکید بر اینکه دولت در تامین مالی این پروژه بیشترین ایفای تعهد را داشته است و ۶۵ درصد سهم خود را پرداخت کرده است، اظهار داشت: امیدواریم که با پرداخت سهم شرکا این پروژه تا قبل از پایان عمر دولت تدبیر و امید به بهره‌برداری اولیه برسد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی فارس با بیان اینکه راه‌آهن اقلید_ یزد به طول ۲۷۴ کیلومتر دومین پروژه مهم استان فارس در سال ۹۹ است که تاکنون ۲۲۰ کیلومتر از آن ریل‌گذاری شده است و در بخش زیرسازی ۹۴ درصد در بخش روسازی ۷۵ درصد و در مجموع ۸۷ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، عنوان کرد: امسال ۶۷۵ میلیارد تومان اعتبار به این پروژه تزریق شده در صورتی که در قانون بودجه ۲۲۵ میلیارد تومان اعتبار داشت.

او با بیان اینکه پروژه بزرگراه تنگ ابوالحیات سومین پروژه مهم استان فارس در سال جاری است که ۱۶۵ میلیارد تومان تخصیص منابع شده است در صورتی که در قانون بودجه فقط ۳۸ میلیارد تومان بودجه داشت، افزود: امید است که ۲۱ کیلومتر طول این پروژه تا پایان دولت به بهره‌برداری برسد.

نوروزی با بیان اینکه سد هایقر ۹۲ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و پیشنهاد تخصیص ۱۵۸ میلیارد تومان برای این سد داده‌ایم تا از محل پروژه‌های اقتصاد مقاومتی تامین شود، خاطرنشان کرد: سد نرگسی نیز ۶۴ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و ۱۰۰ میلیارد تومان برای این سد ابلاغ اعتبار شده که تخصیص آن منوط به اعلام وضعیت است، عنوان کرد: سد کوار نیز ۶۱ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و شبکه آب‌کشی سد چشمه عاشق نیز ۷۰ درصد پیشرفت دارد.

او با بیان اینکه خط ۲ آبرسانی به شیراز که ۱۴ کیلومتر حدفاصل تا مخزن معالی‌آباد باید لوله‌گذاری شود و در صورت تکمیل ۷۰۰ هزار نفر از جمعیت شیراز از آن بهره‌مند می‌شوند، گفن: ۱۴۰ میلیارد تومان برای لوله‌گذاری نیاز است و سرجمع ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد، اما اگر ۱۰۰ میلیارد تومان به آن تزریق شود پروژه قابل افتتاح است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی فارس در مورد پیشرفت فیزیکی بیمارستان‌ها در حال ساخت فارس نیز گفت: بیمارستان فسا ۹۲ درصد، بیمارستان جهرم ۹۶ درصد، بیمارستام ممسنی ۵۷ درصد، بیمارستان مرودشت ۵۵ درصد، بیمارستان داراب ۷۰ درصد و بیمارستان نی‌ریز ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

او با بیان اینکه استان فارس از ابتدای سال تاکنون ۳۵۹ میلیارد تومان از ظرفیت قانونی تهاتر بدهی‌ها و مطالبات پیمانکاران استفاده کرده و جز ۳ استان برتر در این زمینه است، خاطرنشان کرد: سال گذشته استان فارس ۱۵۶ میلیارد تومان از این ظرفیت بودجه‌ای استفاده کرد.

نوروزی با بیان اینکه استان فارس امسال باید ۴ هزار و ۵۵ میلیارد تومان درآمد وصول می‌کرد که ۹۰ درصد آن مالیاتی است و مابقی درآمد‌هایی است که ۱۵ دستگاه اجرایی باید وصول می‌کردند، عنوان کرد: در پایان ۱۱ ماه ۱۰۲ درصد درآمد‌های فارس یعنی ۳ هزار و ۷۹۹ میلیارد تومان وصول شده است و این درحالی است که از سال ۹۵ تاکنون هیچ سالی وصول درآمد فارس بالای ۱۰۰ درصد نبوده است.

او با بیان اینکه طبق تفاهم‌نامه‌ای که منعقد شده استان‌هایی که موفق به وصول بالای ۹۵ درصد درآمدشان بشوند منابعی به عنوان پاداش به استان بازمی‌گردد بر همین اساس پاداشی که باید به استان فارس پرداخت شود ۱۷۵ میلیارد تومان است، گفت: کل اعتبارات هزینه‌ای فارس در سال جاری ۷۵۸ میلیارد تومان بوده پس بنابراین پاداش ۱۷۵ میلیارد تومانی کمک زیادی در تامین اعتبارات هزینه‌ای ۲۴ دستگاه اجرایی فارس دارد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.