جهان بین گفت: در دانشگاه آزاد به دنبال پرورش عقلانیت هستیم نه جنجال و به همین دلیل رویداد کرسی‌های آزاد اندیشی را برگزار کرده‌ایم.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، فرزاد جهان بین معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی در اولین رویداد ملی رقابت تیم‌های دانشجویی در کرسی‌های آزاد اندیشی، اظهار کرد: مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی هدف انقلاب اسلامی را احیای تمدن نوین اسلامی اعلام کرده‌اند که یکی از زمینه‌های این هدف تحقق دانشگاه تمدن ساز است. برای رسیدن به این هدف دانشگاه هم باید نظریه و هم نیروی انسانی در تراز این تمدن را تولید کند.

جهان بین ادامه داد: از جمله مهمترین ابزارها برای رسیدن به دانشگاه تمدن ساز آزادی است و بدون آزادی رسیدن به بلوغ فکری و عقلانیت امکان پذیر نیست.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: وقتی ما نیاز به آزادی داریم و بدون آزادی رشد و خلاقیت و در نتیجه تمدن سازی اتفاق نمی‌افتد باید بستر این آزادی فراهم شود.

او ادامه داد: منطق و اخلاق باید با درشت گویی همراه شود، سه گانه آزادی، منطق و اخلاق اضلاع ایجاد حکومت تمدن ساز هستند. در هر جامعه‌ متحجرین و افرادی که در مقابل مهجورات زمانه کرنش می‌کنند همیشه در مقابل آزادی بیان قرار دارند.

دانشگاه محل خطا کردن است

جهان بین مطرح کرد: در محیط دانشگاه باید فضا به نحوی مدیریت شود که تحجر و وادادگی در مقابل تفکرات شرقی و غربی رخ ندهد. فراهم کردن بستری برای به میدان آوردن تمام نخبگان از هر سلیقه‌ای هدف ما در دانشگاه است.

او با بیان اینکه در دانشگاه آزاد به دنبال پرورش عقلانیت هستیم نه جنجال، افزود: به همین دلیل رویداد کرسی‌های آزاد اندیشی را در دانشگاه آزاد ایجاد کردیم. زیرا دانشگاه محل خطا کردن است. اگر در دانشگاه آزمون و خطا صورت نگیرد نسل رشد یافته در دانشگاه ناقص خواهد بود.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد گفت: اولین رویداد ملی رقابت تیم‌های دانشجویی را در کرسی‌های آزاد اندیشی راه اندازی کردیم که رقابت‌های استانی به پایان رسیده و از نیمه دوم فروردین رقابت‌های کشوری شروع می‌شود.

این مقام مسئول تاکید کرد: هدف ما آزاد اندیشی است نه مناظره، در موضوعات مختلف اجتماعی، فرهنگی و سیاسی نیز سخنان دانشجویان شنیده شده است. در این کرسی‌ها به تخصص گرایی هم تاکید کرده ایم و جلوی اظهار نظر افراد بدون تخصص در هر حوزه‌ای را گرفته ایم. استفاده از کلمه منتقد به جای مخالف نوآوری ما بوده است. هر منتقدی مختلف نیست و نباید با این کلمه سایرین را از رقابت‌ها خارج کرد.

جهان بین اشاره کرد: امیدواریم مجموعه این تلاش‌ها به صورت نمایشی صورت نگیرد بلکه این کرسی‌ها کاملا اقناعی  باشند.

اصل مد نظر برای کرسی‌های آزاد اندیشی روی زمین مانده است

سید کاظم یکانی مدیرکل فرهنگی و اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی در این مراسم، اظهار کرد: در بسیاری از اوقات بحث کرسی‌های آزاد اندیشی در قالب مناظرات و جدل‌های خاص صورت گرفت و اصلی که مد نظر مقام معظم رهبری بود محقق نشد.

مدیرکل فرهنگی و اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: ساختاری باید در داخل این کرسی‌ها اتفاق می‌افتاد که در دانشگاه آزاد این ساختار را پیاده سازی کردیم. رکن موافق، رکن منتقد، تیم داوری، تیم کارشناس مجری و تیم‌های پشتیبانی کننده از تیم‌های موافق و منتقد از جمله ارکان این کرسی‌های آزاد اندیشی هستند.

او افزود: در فضای دانشگاه در کرسی‌های آزاد اندیشی به دنبال دغدغه‌های دانشجویان هستیم که موضوعات را خود دانشجویان پیشنهاد می‌دهند.

یکانی گفت: اگر خود دانشجویان گزاره انتخاب نکنند همکاران در شورای علمی این گزاره‌ها را انتخاب می‌کنند. از این باب کرسی‌های آزاد اندیشی با مناظره‌های جدال آمیز دانشجویی تفاوت دارد.

مدیرکل فرهنگی و اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی بیان کرد: اصل حاکم بر این کرسی‌ها باید همیشه اخلاق باشد. اشرف تیم‌های شرکت کننده در کرسی‌های آزاد اندیشی نیز مد نظر ما بوده است تا این کرسی‌ها به نحو احسن در داخل دانشگاه شکل بگیرد.

به دنبال ایجاد دانشگاه مسئله محور هستیم

مهدی اقراریان رئیس دبیر خانه و رویداد ملی کرسی‌های آزاد اندیشی دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه این مراسم، گفت: امروز در دانشگاه آزاد اسلامی در حال تلاش برای تحول آفرینی در دانشگاه و ایجاد دانشگاه اجتماعی و مسئله محور هستیم که این حرکت نیازمند گفت‌وگو در بین اصحاب اندیشه و قلم است.

او افزود: کرسی‌های آزاد اندیشی یک دغدغه برای ایجاد تحول هستند. هم اکنون در آغاز راه هستیم و تلاش می‌شود که سطح ملی این رویداد در سال ۱۴۰۰ بالاتر رود تا بصیرت افزایی به عنوان دغدغه مهم رهبر معظم انقلاب مورد توجه قرار گیرد.

اقراریان بیان کرد: در این مرحله از رویداد کرسی‌های آزاد اندیشی ۱ هزار و ۴۵۶ تیم ثبت نام کردند که در هر تیم دو نفر به عنوان شرکت کننده در رویداد و دو نفر به عنوان پشتیبان محتوایی هستند.

او ادامه داد: از یک هزار و ۴۵۶ تیم، ۳۳۶ تیم بر اساس سهیمه بندی برای هر استان به سطح ملی این رویداد خواهند رسید.

رئیس دبیرخانه رویداد ملی کرسی‌های آزاد اندیشی دانشگاه آزاد اسلامی، گفت: تیم‌های شرکت کننده در کرسی‌های آزاد اندیشی در شش محور سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، هنر و معماری و سلامت گفت‌وگو خواهند کرد که بیشترین تیم‌ها متعلق به استان‌های تهران، مازندران، گیلان، بوشهر و فارس هستند. در محور سیاسی ۳۱۹ تیم، اقتصادی ۱۱۹ تیم، فرهنگی ۳۹۳ تیم، هنر و معماری ۵۴ تیم و در حوزه سلامت ۱۱۱ تیم شرکت کرده‌اند.

اقراریان با بیان اینکه تیم‌ها بر اساس سه گانه منطق، اخلاق و آزادی از اقدامات خود دفاع می‌کنند، افزود: بر اساس گزاره‌ای که تیم‌ها انتخاب کرده بودند از تیم منتقد سخنان شروع می‌شد و تیم موافق پاسخ می‌داد. هر تیم در نهایت اقدامات خود را به صورت دسته بندی شده در اختیار گروه‌های داوری قرار می‌دادند.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۳ ۲۴ اسفند ۱۳۹۹
دانشگاه آزاد اسلامی واحد بهبهان برای ورودی های مهر 98 رشته های کم متقاضی وعده تخفیف 35 درصدی شهریه را داد اما تخفیف را به بهانه های مختلف اعمال نمیکنند لطفا رسیدگی فوری نمایید تا از داوطلبان سو استفاده نشود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۴ ۲۵ اسفند ۱۳۹۹
واحد بهبهان تعطیل خواهد شد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۱ ۲۴ اسفند ۱۳۹۹
دانشگاه آزاد حیاط خلوت دوستان و رفقا و همسایگان بازنشسته دکتر طهرانچی !
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۲ ۲۴ اسفند ۱۳۹۹
لازم نکرده بدنبال کرسی های آزاد اندیشی باشید ! اساتید معترض به حقوق رو از تهران مرکزی اخراج نکنید !
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۰ ۲۴ اسفند ۱۳۹۹
در دانشگاه آزاد به دنبال پرورش عقلانیت هستیم البته بعد از دریافت شهریه !
آخرین اخبار