معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی از تولید سالانه ۲۰۰ قطعه بوریا در استان خبر داد.

عباس زاده معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند، گفت: استفاده از شاخ و برگ درختان در زندگی روزمره چه به عنوان زیرانداز و چه به عنوان ظرف یکی از کهن‌ترین صنایع دستی بشر است که بوریا بافی یکی از این هنر‌ها است.

او افزود: امروزه در مناطق مختلف کشورمان به ویژه مناطق شمال و جنوب هر کجا که دسترسی به برگ خرما، ساقه گندم، نی و ترکه امکان پذیر باشد، می‌توان نشانه‌هایی از حصیربافی، ترکه بافی و سبد بافی را یافت.

عباس زاده بیان کرد: در خراسان جنوبی این رشته در شهرستان‌های طبس و نهبندان از رواج خوبی برخوردار بوده و به تولیدات روستا‌های نایبند و دهسلم در این زمینه می توان اشاره کرد.


بیشتر بخوانید


معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی تصریح کرد: ابتدا برگ خرما را از درخت جدا نموده و خشک می‌کنند، سپس به صورت طولی با دست برش داده تا به رشته‌های ظریف و نازکی درآید.

او اظهار کرد: این روش برای ساخت مصنوعات کوچک بوده و برای ساخته‌های بزرگ از برگ کامل درخت استفاده می‌شود.

تولید سالانه ۲۰۰ قطعه بوریا در خراسان جنوبی

عباس زاده معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی گفت: ۴۰۰ نفر در این رشته به صورت پاره وقت اشتغال دارند که در ایام فراغت از کار کشاورزی این تعداد به ۵۰۰ نفر هم می‌رسد.

او افزود: صدور مجوز، ارائه تسهیلات کم بهره، خدمات بیمه ای، معرفی جهت حضور در نمایشگاه ها، حضور در بازارچه ها، امکان شرکت در رویداد‌های مهم و تخصصی حوزه صنایع دستی همانند مهر اصالت و نشان ملی، ارائه آموزش‌های رایگان ویژه شاغلین، برگزاری دوره‌های آموزشی در دو سطح مقدماتی و پیشرفته از جمله حمایت‌های صورت گرفته از بوریا بافان است.

عباس زاده عنوان کرد: عدم وجود شرکت‌های دانش بنیان در حوزه صنایع دستی، کم رنگ شدن حضور صنایع دستی در سبد خانوار، تعطیلی کارگاه‌های صنایع دستی و بیکاری شاغلین بر اثر کرونا، عدم خلاقیت، فقدان طرح‌های نو، تکرار و کپی کاری، کمبود نیروی متخصص، فقدان پژوهش و مطالعه در حوزه صنایع دستی بخشی از مشکلات موجود در این حوزه است.

انتهای پیام/ ر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۵ ۲۴ اسفند ۱۳۹۹
بوريا بافي با حصير بافي فرق ميکنه؟