معمولا خودرو‌های آفرود در مسیر‌های خاکی تردد می‌کنند، ذرات گردوخاک در ارتفاع پایین‌تر غلظت بالاتری دارند و ممکن است به مقدار بیشتری وارد مجرای هواکش موتور واقع در جلوی خودرو شوند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،  مسلما یکی از مشخصه‌های ظاهری که می‌تواند یک خودروی آفرودی را از سایر شاسی‌بلند‌های شهری متمایز کند، همان لوله مشکی‌رنگ پلاستیکی بیرون‌آمده از یک گوشه درب موتور است که معمولا از کناره ستون جلو تا ارتفاعی بالاتر از سقف امتداد می‌یابد. این لوله دودکش‌مانند مشکی‌رنگ، همان اسنورکل یا لوله تنفس خودرو‌های آفرود است که هوای مورد نیاز پیشرانه این‌گونه وسایل نقلیه را به نحوی مطلوب تامین خواهد کرد. در این مقاله از سری مقالات مجله خودرو همراه مکانیک، به سراغ اسنورکل خودرو‌های آفرود رفته‌ایم و قصد داریم شما مخاطبین گرامی را با انواع اسنورکل آشنا کنیم؛ لطفا تا پایان مطلب همراه ما باشید.


بیشتر بخوانید


دلیل استفاده از اسنورکل در خودرو‌های آفرود

همان‌طور که اطلاع دارید، خودرو‌های شاسی‌بلند چهارچرخ محرک یا آفرود، معمولا از مسیر‌های طبیعی و خاکی سرشار از گل‌ولای، گردوغبار، رودخانه، گودال آب و… عبور می‌کنند.

در این میان، گاهی اوقات ممکن است لازم باشد یک خودروی آفرود از رودخانه یا گودال آب نسبتا عمیقی عبور کند؛ بنابراین باید سیستم برق‌رسانی درون محفظه موتور و مجاری تنفسی خودرو واقع در جلوپنجره به‌طور کامل مورد آب‌بندی قرار بگیرند تا پیشرانه اتومبیل بتواند در این‌گونه مواقع بدون کوچک‌ترین وقفه‌ای به عملکرد خود ادامه دهد و خودرو از حرکت بازنایستد.

واضح است که در اثر آب‎‌بندی محفظه موتور، باید حفره ورود هوا از سمت جلوپنجره بسته و مسیر ورودی دیگری برای هوای مورد نیاز موتور در نظر گرفته شود. بنابراین، هم‌چون لوله تنفس غواصان، از یک مجرای پلاستیکی امتدادیافته تا سقف خودرو موسوم به اسنورکل جهت تامین هوای موردنیاز پیشرانه خودرو‌های آفرود استفاده می‌شود تا ورود هوا به موتور، حالتی پایدار داشته باشد.

اسنورکل خودرو‌های آفرود

هم‌چنین ازآن‌جایی‌که معمولا خودرو‌های آفرود در مسیر‌های خاکی تردد می‌کنند، ذرات گردوخاک در ارتفاع پایین‌تر غلظت بالاتری دارند و ممکن است به مقدار بیشتری وارد مجرای هواکش موتور واقع در جلوی خودرو شوند. اما هوا در ارتفاع بالاتر کیفیت بهتری دارد و بدین ترتیب، میزان گردوغبار ورودی به اسنورکل کمتر از هواکش عادی پیشرانه خواهد بود. این موضوع می‌تواند به رسیدن هوای باکیفیت‌تر به موتور و افزایش طول عمر آن منجر شود.

انواع اسنورکل خودرو‌های آفرود
اسنورکل خودرو‌های آفرودبه‌طور کلی، دو نوع اسنوکر برای خودرو‌های آفرود طراحی شده و اساس تفاوت این دو مدل نیز، بر نحوه جداسازی ذرات آب و گردوغبار از هوای ورودی استوار است. در ادامه، به معرفی این دو نوع اسنورکل و عملکرد آن‌ها در خودرو‌های آفرود می‌پردازیم:

اسنورکل رم ایر (Ram Air)
اسنورکل رم ایر معمولا با یک کلاهک صاف شناخته می‌شود و دهانه ورودی این‌گونه اسنورکل‌ها، زاویه شکستی در حدود ۹۰ درجه دارد. نیروی مکش ایجادشده توسط پیشرانه، هوا را با فشار به درون دهانه اسنورکل می‌مکد.

پس از ورود هوا به دهانه اسنورکل، عمده ذرات آب و گردوغبار به دلیل سنگین‌تربودن، به دیواره برخورد می‌کنند و از آن‌جا بیرون می‌روند؛ هوای نسبتا پاک‌تر نیز پس از عبور از فیلتر‌های تعبیه‌شده در مسیر، با درصد خلوص بالا به سمت پیشرانه حرکت می‌کند.

اسنورکل ورتکس (Vortex Snorkel)
نوع دیگر اسنورکل با نام ورتکس شناخته می‌شود. اسنورکل ورتکس دارای سر قارچی‌شکل است و داخل آن در ابتدای مسیر ورودی هوا یک توربین قرار دارد. مکش هوا تیغه‌های توربین را به چرخش درمی‌آورد و موجب گردابی‌شدن جریان هوا می‌شود. به دلیل نیروی گریز از مرکز ایجادشده، ذرات آب و گردوغبار به دیواره اسنورکل برخورد می‌کنند و به دهانه آن می‌چسبند. این هوای نسبتا پاک‌شده نیز بعد از عبور از فیلتر‌های معین، به درون موتور راه خواهد یافت.

جمع‌بندی
با توجه به مباحث ذکرشده در این مطلب، می‌توان به اهمیت بالای قطعه اسنورکل یا لوله تنفس خودرو‌های آفرود به‌طور کامل پی برد. در صورت فقدان این قطعه، عبور از گودال‌های مملو از آب امری بسیار خطرناک است و احتمال گیرافتادن خودرو در گودال یا رودخانه را به دنبال خواهد داشت؛ به‌ویژه اگر جریان آب رودخانه خروشان باشد، خاموش شدن خودرو در این هنگام احتمالا ضرر‌های مالی یا جانی فراوانی را در پی دارد.

بنابراین، اسنورکل یکی از اساسی‌ترین قطعات ویژه خودرو‌های آفرود است که می‌تواند ضمن کاهش خطرات گشت‌وگذار در طبیعت، به افزایش نسبی طول عمر موتور خودرو هم کمک کند. ناگفته نماند که اصلی‌ترین راه نگه‌داری صحیح از اسنورکل، تمیزکردن جداره‌ها و تعویض به‌موقع فیلتر‌های آن است؛ بدین ترتیب، نفس خودرو‌های آفرود حالا حالا‌ها چاق خواهد ماند.

منبع: همراه مکانیک

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
United States of America
ناشناس
۱۱:۵۲ ۱۳ دی ۱۴۰۰
سلام سپاس تشکر درود و....هزاران