استاد حوزه علمیه اصفهان گفت: گاهی شیطان با هیات همراه و به صورت گروهی انسان را فریب می‌دهد و تنها راه مقابله با آن پناه بردن به یاد خداست که شیطان را فلج می‌کند. 

حجت الاسلام محمدمهدی زارعی گلپایگانی با اشاره به گمراه شدن سپاهیان شمر و عمر سعد در کربلا از سوی شیطان به آیه ۲۰۱ سوره اعراف استناد کرد و گفت: قرآن می‌فرماید شیطان با قدرت بسیار به سراغ انسان می‌آید تا او را از راه به در کند و در مقابل این قدرت نمایی شیطان یک راه حل وجود دارد که شیطان را فلج می‌کند و آن راه حل، پناه بردن به یاد خداست.

وی افزود: وقتی یاد خدا در انسان زنده شود، شیطان فلج می‌شود و هدف شیطان این است که چراغ یاد خدا را در وجود انسان خاموش کند که در آن صورت انسان حتی روبروی امام زمان (عج) خود می‌ایستد و شیطان در کربلا به گونه‌ای انسان‌ها را مسخ کرد که تهاجم کنندگان به سیدالشهدا (ع) تمام پیش بینی‌های پیامبر (ص) و حضرت علی (ع) را درباره جایگاه آن حضرت فراموش کردند.

زارعی گلپایگانی ادامه داد: امام حسین (ع) روز عاشورا در مقابل گروهی قرار گرفتند که از جایگاه آن حضرت در نزد پیامبر (ص) خبر داشتند و امام به آنها فرمود که غفلت، آن‌ها را به سرگرمی‌های پوچ دنیا مشغول کرده است.

وی با بیان نظرات مفسران درباره واژه «طائف» در آیه موردنظر گفت: برخی معتقدند طائف به معنای طواف کننده است و شیطان آنقدر به دور انسان می‌چرخد تا او را فریب دهد و اگر اراده، توکل و منطق انسان، ضعیف باشد، فریب شیطان را می‌خورد.

این استاد حوزه افزود: برخی نیز می‌گویند «طائف من الشیطان» یعنی شیطان با هیات همراه به سراغ انسان می‌آید و هیات همراه او شامل متخصص بیهوشی و امور اجتماعی است. متخصص بیهوشی شیطان تلاش می‌کند تا هوش از سر انسان ببرد و گاهی که انسان قبل از گناه به فکر آبروی خود می‌افتد، شیطان از مشاور امور اجتماعی خود می‌خواهد تا به او تلقین کند که افراد بسیاری این کار را کردند و آبروی آن‌ها نرفت.

وی اضافه کرد: هرگاه که انسان می‌خواهد از خدا بترسد و از گناه دوری کند، مشاور امور دینی شیطان به انسان می‌گوید «خدا ارحم الراحمین است» و شیطان یک سخنرانی مفصل درباره مهربانی‌های خدا می‌کند تا انسان به ورطه گناه بیافتد و شیطان اینگونه به صورت دسته جمعی و طائفه‌ای به انسان حمله می‌کند.

زارعی گلپایگانی همچنین با اشاره به آیه ۹۱ سوره مائده گفت: یکی از اهداف شیطان این است که انسان را از یاد خدا باز دارد. در واقع یاد خدا، خط قرمز شیطان است و لذا سعی می‌کند چراغ ذکر الهی را در دل انسان خاموش کند و یاد خدا، سپر مقابله با شیطان است.

وی آرامش را به عنوان یکی از ویژگی‌های یاد خدا بر اساس آیه ۲۸ سوره رعد برشمرد و گفت: شیطان با آرامش دل انسان مشکل دارد. چون تمام گناهان در ظرف اضطراب جا می‌گیرد. جنس بهشت نیز از جنس آرامش است و جنس جهنم، اضطراب است. وقتی انسان اضطراب و دلهره داشته باشد، راحت‌تر در دام شیطان گرفتار می‌شود ولی کسی که آرامش داشته باشد، اینگونه نیست.

این استاد حوزه افزود: اگر در برخی خانواده‌ها مشکلاتی وجود دارد، به دلیل آن است که زن و مرد در خانواده آرامش ندارند. آرامش، دل انسان را از بسیاری از آفت‌ها دور می‌کند و اضطراب انسان را به گناه می‌کشاند.

وی با اشاره به آیه ۲۲ سوره زمر گفت: اگر یاد خدا در انسان نباشد، به مرور زمان، قساوت دلش را فرا می‌گیرد و یاد خداست که قساوت را از بین می‌برد؛ لذا کسی که از صبح یاد خدا را در دل دارد، نمی‌تواند بی عاطفه باشد.

 حجت الاسلام محمدمهدی زارعی گلپایگانی، استاد حوزه
زارعی گلپایگانی به آیه ۲۱ سوره احزاب نیز استناد کرد و گفت: بهترین هدیه خدا به انسان، پیامبر است ولی شرط بهره مندی از پیامبر این است که زیاد به یاد خدا باشد. کسی که از یاد خدا غافل باشد، نمی‌تواند پیامبر را الگوی خود قرار دهد و پیش نیاز شخصیتی انسان برای الگو قرار دادن پیامبر این است که به خدا و قیامت امید دارد و خدا را یاد می‌کند.

وی افزود: شیطان می‌داند اگر به باد خدا باشیم، به سیدالشهدا توجه می‌کنیم و از عاشورا درس می‌گیریم. در غیر اینصورت ماه محرم و عزاداری نیز به یک سرگرمی تبدیل می‌شود درحالی که یاد خدا ظرف دل انسان را وسعت می‌بخشد و از امام حسین (ع) استفاده می‌کند.

این استاد حوزه آیه ۱۵۲ سوره بقره را تلاوت کرد و گفت: یاد خدا انسان را عزیز می‌کند. این که آیه می‌فرماید خدا را یاد کنید تا خدا هم شما را یاد کند، منظور این نیست که خدا از ما غافل است. بلکه منظور آن است که لطف او شامل حال ما می‌شود و آنچه خوبی است، نصیب یادکننده می‌شود. خدا به حضرت موسی فرمود «من همنشین کسی هستم که مرا یاد کند» و لذا شیطان دوست ندارد به یاد خدا باشیم.

وی اضافه کرد: یاد خدا انسان را از پوچی و سردرگمی نجات می‌دهد و در آیه ۱۹۱ سوره آل عمران می‌خوانیم که صاحبان عقل و فکر (اولوا الالباب) کسانی محسوب می‌شوند که در حالت‌های مختلف به یاد خدا هستند و کسی که به یاد خدا باشد، به فکر آفرینش انسان و راز خلقت فکر خواهد کرد و گرنه در هوس‌های خود غرق خواهد شد. کسی که به یاد خدا نیست، در اولین مشکل و بن بست، به زمین و زمان دشنام می‌دهد؛ لذا پوچ گرایی‌های اخیر دستاورد شیطان است که می‌خواهد زندگی پوچی داشته باشیم.

منبع: ایرنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.