آشنایی با متداول‌ترین هدف‌ها و راهکار‌هایی برای محقق‌شدن آنها که پیش‌نیاز موفقیت محسوب می‌شود.

این روز‌ها کلمه «هدف» و راه‌های رسیدن به آن زیاد مطرح می‌شود. آن قدر که ممکن است تعیین هدف و چگونگی رسیدن به آن برای شما واقعاً گیج‌کننده باشد. تحقیقات یک روان شناس در دانشگاه دومینیکن کالیفرنیا نشان می‌دهد که ارتباط مستقیمی بین تعیین اهداف و دستیابی به موفقیت وجود دارد. اهدافی که به درستی تعریف شده‌اند، به ایجاد رفتار‌های جدید کمک می‌کنند، اما آیا تصمیمات ما همان اهداف ما هستند؟ چرا و چگونه باید هدف‌گذاری کنیم؟ نحوه دستیابی به هدف چگونه است؟ اینها سوالاتی است که در ادامه به آنها پاسخ خواهیم داد.

 هدف یک رویا با ضرب‌الاجل است
قبل از تعیین هدف، باید بدانید که هدف چیست. هدف چیزی است که می‌خواهید به آن برسید. این نتیجه مطلوبی است که شما یا گروهی از افراد برای رسیدن به آن برنامه ریزی کرده و متعهد می‌شوید. به زبان ساده، هدف یک رویا با ضرب الاجل است.

۷ نوع از متداول‌ترین اهداف
انواع مختلفی از اهداف وجود دارد که افراد می‌توانند برای خود تعیین کنند. برخی از رایج‌ترین انواع اهداف عبارت اند از:
۱- اهداف کوتاه‌مدت| این‌ها اهدافی هستند که می‌توانند نسبتاً سریع، معمولاً در عرض چند روز، هفته یا ماه به دست آیند، بنابراین می‌توان آن‌ها را به اهداف ماهانه، هفتگی و روزانه تقسیم کرد.
۲ - اهداف بلندمدت| اهدافی هستند که دستیابی به آن‌ها نیاز به دوره طولانی‌تری دارد که چندین ماه یا سال را در بر می‌گیرد.
۳ -اهداف شخصی| این‌ها اهدافی هستند که به زندگی شخصی فرد مربوط می‌شوند، مانند سلامتی، روابط و سرگرمی‌ها.
۴-اهداف حرفه‌ای| اهدافی هستند که با شغل فرد مرتبط هستند، مانند عملکرد شغلی، ترفیع و توسعه مهارت.
۵ - اهداف مالی| این اهداف مربوط به امور مالی یک فرد است، مانند پس‌انداز برای پیش‌پرداخت خانه، پرداخت بدهی یا سرمایه گذاری برای بازنشستگی و ....
۶ - اهداف تحصیلی| اهدافی هستند که با تحصیلات یک فرد مرتبط هستند، مانند کسب مدرک، ارتقای نمرات یا یادگیری یک مهارت جدید.
۷ -اهداف اجتماعی| اهدافی هستند که به زندگی اجتماعی فرد مربوط می‌شوند، مانند پیدا کردن دوستان جدید، بهبود مهارت‌های ارتباطی یا شرکت در رویداد‌های اجتماعی.

۱۰ نکته برای رسیدن به اهداف

کار برای دستیابی به اهداف‌تان ممکن است گاهی اوقات سخت به‌نظر برسد. در این جا ۱۰ نکته برای رسیدن به اهداف بیان شده که بر اساس آخرین و جدیدترین پیشنهاد روان‌شناسانان است.

۱. هوشمندانه انتخاب کنید| اگر اهداف‌تان هوشمندانه و بر اساس نقاط قوت و ضعف شما نباشند، به آن‌ها نخواهید رسید.

۲. یادداشت کنید| درباره اهداف خود رویاپردازی نکنید. قلم بر روی کاغذ بگذارید و آن‌ها را یادداشت کنید. این باعث می‌شود اهداف شما ملموس‌تر شود و آن‌ها واقعی‌تر به نظر برسند.

۳. قابل مشاهده کنید| اهداف نوشته شده خود را در جایی قرار دهید که آن‌ها را ببینید. باید مکانی باشد که به طور مرتب از آن بازدید می‌کنید تا مدام به شما یادآوری شود که کجا می‌خواهید باشید. اگر این اهداف شخصی شماست، هر روز صبح آن‌ها را روی آینه یا یخچال قرار دهید تا به هدفی که می‌خواهید برسید.

۴. تجزیه کنید| از آن جایی که اهداف غالباً ماهیت بلندمدت و انتزاعی دارند، با شکستن آن ها، آن‌ها را قابل هضم‌تر کنید.

۵. یک برنامه تدوین کنید| اکنون که می‌دانید برای چه چیزی تلاش می‌کنید، زمان آن رسیده است که بفهمید چگونه می‌خواهید به آن جا برسید. گام‌هایی را که برای رسیدن به اهداف باید بردارید، یادداشت کنید. ایجاد یک برنامه شما را در مسیر نگه می‌دارد. همان طور که در هر مرحله از برنامه خود کار می‌کنید، آن را خط بزنید تا ببینید چقدر باید جلوتر بروید و نسبت به پیشرفت خود خوش بین باشید.

۶. اقدام کنید| اهداف خود به خود به حقیقت نمی‌رسند. هنگامی که یک برنامه روشن از نحوه رسیدن به اهداف خود دارید، زمان آن فرا رسیده است که فعال باشید. برنامه خود را عملی کنید. حتی کوچک‌ترین عمل شما را یک قدم به هدفتان نزدیک می‌کند.

۷. دیدگاه خود را حفظ کنید| وسواس در رسیدن به اهدافتان می‌تواند آسان باشد. ممکن است به نقطه‌ای برسید که احساس کنید برای نزدیک‌تر شدن به هدفتان هر کاری لازم است انجام می‌دهید، اما این می‌تواند منجر به فرسودگی شغلی و حتی رها کردن هدف شما شود. با داشتن یک زندگی متعادل از فرسودگی اجتناب کنید. با خودتان مهربانی کنید و به خودتان زمان بدهید.

۸. موانع احتمالی را شناسایی کنید| واقع‌بین باشید که در این مسیر با چالش‌هایی روبه‌رو خواهید شد. تشخیص دهید که این مشکلات چه چیز‌هایی هستند و آن‌ها را یادداشت کنید.

۹. پاسخگو باشید| تلاش برای دستیابی به یک هدف به تنهایی می‌تواند طاقت فرسا باشد. مسئولیت پذیری به شما کمک می‌کند تا پیشرفت مداوم و پیوسته داشته باشید با به اشتراک گذاشتن اهداف خود با یک دوست، خود را مسئول نگه دارید.

۱۰. بازتاب هدف خود را تنظیم کنید| شاید در بازه زمانی که می‌خواستید به اهداف خود نرسیده باشید. شاید اهداف شما کمی بیش از حد غیرواقعی بود و این اشکالی ندارد. به جای احساس شکست، زمانی را برای مرور اهداف خود اختصاص دهید و ببینید چه چیزی را می‌توانید تغییر دهید. ممکن است لازم باشد اهداف خود را تنظیم کنید یا شاید فقط برنامه خود را برای دستیابی به آن‌ها تغییر دهید.

منبع: روزنامه خراسان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.