برگزیدگان بیستمین جشنواره ملی چاپ عصر امروز با حضور سید عباس صالحی وزیرفرهنگ و ارشاد اسلامی معرفی شدند.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، مراسم اختتامیه بیستمین دوره جشنواره ملی چاپ عصر امروز در سالن سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور محمدشمس، دبیر اجرایی بیستمین دوره جشنواره ملی چاپ، مهرزاد دانش، رئیس جشنواره و سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

در این مراسم مهرزاد دانش، رئیس جشنواره ملی چاپ درباره این جشنواره فرهنگی گفت: با اینکه دوره بیستم جشنواره ملی چاپ را برگزار می‌کنیم، اولین تجربه جشنواره در حوزه داشتن سبقه فرهنگی است. در بیستمین دوره جشنواره سبقه فرهنگی بودن نسبت به آثار افزوده شود.

وی افزود: مهمترین مسئله در جشنواره ملی چاپ توجه به نوشتار و زبان فارسی، زیباشناسی در عرصه حجم و توجه به مناسبات محتوایی بود و در محصولات چاپی به چشم می‌خورد. محصولات چاپی از نظر محتوایی با روزگار ما همخوانی داشته باشد. اگر چاپخانه داری به این مسئله توجه کرده باشد، در بخش مسابقاتمان از آن استفاده کردیم. ممکن است در این دوره جشنواره مانند هر رویدادی که برای اولین بار برگزار می‌شود به نقطه ایده آل نرسیده باشیم و این امر در آن محقق نشده باشد. این دوره جشنواره با زحمت دوستان شسته رفتگی خاص خود را داشت.

در این مراسم محمدحسین شهامت پور، دبیرعلمی بیستمین جشنواره ملی چاپ پیش از قرائت بیانیه هیئت داوران با اشاره به دو واژه موفقیت و پیشرفت بیان کرد: موفقیت و پیشرفت آسانسور ندارد که بتوان یکباره به آن رسید؛ بلکه برای رسیدن به آن باید پله‌هایی را طی کرد. افرادی در این جمع هستند که پله‌های موفقیت را ساختند. به کمک این دوستان بتوانیم پله‌های صنعت چاپ کشور را بازسازی کنیم و برخی پله‌های آن که هنوز وجود ندارد بازآفرینی کنیم.

در این مراسم از پیشکسوتان عرصه صنعت چاپ و کشور از جمله اسحاق ابراهیمی ورکیانی، بهمن پورمند، احمدعلی عزیزیعلی نورمحمدی، مجتبی شمسی نژاد و محمدعلی انصاری پور تقدیر شد. همچنین از گیتی مشیری زنجانی بانوی فعال صنعت چاپ تقدیر شد. حمیدرضا صفری برگزیده و علیرضا احمدی شایسته تقدیر دربخش نوآور و کارآفرین برتر حوزه چاپ شناخته شدند. در بخش صادرکننده نمونه محصولات چاپی امیرهومن محمدی برگزیده و بهمن مافیان شایسته تقدیر شناخته شد.

در این مراسم سید عباس صالحی، وزیرفرهنگ و ارشاد اسلامی درباره میزان واردات و صادرات محصولات چاپی اظهار کرد: در سال ۹۸ واردات صنعت چاپ به ۱۰۰ میلیون تن و صادرات آن به ۵۳۰ هزار کیلو می‌رسد. این میزان در نه ماهه نخست سال ۹۹ در بخش واردات به ۳۸ هزار تن و در بخش صادرات به ۱۳ هزار و ۴۸۰ تن می‌رسد. این آمار‌ها نشان می‌دهد ورادات ما در سال ۹۹ نسبت به سال قبل کاهش یافته و صادرات ما تقریبا سه برابر کل صادرات سال ۹۸ افزایش یافته است. میزان صادرات در سال ۹۸ یک بیستم واردات و نه ماه اول سال ۹۹ یک سوم واردات بود.

وی افزود: شرایط تحریمی و کرونایی کشور ما باعث نشد فعالان صنعت چاپ زمینگیر شوند؛ بلکه با انرژی تازه به میدان آمدند. شاید بخشی از کاهش واردات صنعت چاپ به معنای کمبود البته بخش قابل توجهی از آن به استفاده از تولید داخلی به جای واردات بوده است. فضای صادرات صنعت نشر چشم اندازی را ایجاد می‌کند. اگر در ۹ ماه این پدیده ایجاد شده است نشان می‌دهد ظرفیت صادرات صنعت چاپ ظرفیت قابل توجهی است.

صالحی بیان کرد: شرایط تحریمی ما در سال‌های اخیر به خصوص ۹۸ و ۹۹ فضای صنعت چاپ را گرفتارمشکلات عدیده‌ای کرد. مبادلات مالی، صادراتی و وارداتی که مورد نیاز این صنعت است از سوی دیگر شرایط کرونایی مسائل مضاعفی برای این صنعت ایجاد کرد.۳۷ میلیارد تسهیلات در مرحله اول به چاپخانه‌ها و کل کسب و کار‌های حوزه چاپ اختصاص یافت اگر تسهیلات اختصاص یافته به چاپخانه‌ها به این موارد افزوده شود به رقم ۶۵ میلیاردی می‌رسد. هرچند می‌دانیم فاصله زیادی میان تسهیلات داده شده با آنچه صنعت چاپ با آن مواجه است، وجود دارد. در کنار این خبر‌های تلخ روزنه‌هایی از امیدهم دیده می‌شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار