جعفری مدیر پارک علم و فناوری یک شرکت دانش بنیان در گفتوگو با خبرنگار حوزه فناوری گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص راه کارهای موثر برای تبدیل ایده به ثروت اظهار کرد: ایجاد کسب وکارهای جدید نیاز به یک عزم اولیه دارد و به دنبال آن فرد سعی میکند با خلق یک ایده اولیه و تحقق آن، به هدف خود یعنی ایجاد کسب وکار نزدیک شود.
او افزود: زمانی که فرد ایدهای را انتخاب کرد اولین سؤال این است که آیا این ایده به لحاظ فنی و اجرایی امکانپذیر است یا خیر و محصول نهایی تا چه حد شانس ورود به بازار را دارد. پاسخ به این سوالات اساسی نیازمند شناسایی و تحلیل بازار و همچنین انجام فعالیت های علمی و تحقیقاتی به منظور اطمینان از امکان پذیری اجرای ایده خواهد بود.
جعفری بیان کرد: اجرای صحیح این اقدامات موجب اثبات مفهومی ایده میشود. منظور از اثبات ایده فرایندی است که طی آن امکان پذیری فنی و اقتصادی ایده اثبات میشود. پس از آن، صاحب ایده نیازمند تامین مالی و کار فنی است تا بتواند نمونه اولیه محصول خود را تولید کند.
او تصریح کرد: نمونه اولیه (MVP) یک نمونه از محصول است که کارکرد اصلی محصول نهایی را دارد و صاحب ایده به دنبال آن است که تجربه مصرف کننده نسبت به محصول اولیه را درک کرده و آن را بهبود ببخشد.
مدیر این پارک علم و فناوری یک شرکت دانش بنیان گفت: یکی از مهمترین نکاتی که در زمان ارائه ایده باید به آن توجه شود بازار فروش است. به عبارتی لازم است محصول تولید شده بازار پسند بوده و خریدار داشته باشد. در فرایند تبدیل ایده به محصول باید در نظر داشت که آیا بعد از تولید و نهایی شدن ایده، محصول به فروش خواهد رسید و توان رقابت با سایر محصولات جایگزین را دارد یا خیر.
جعفری گفت: یکی از مهمترین وظیفه پارکهای علم و فناوری حمایت از شرکت های دانش بنیان و استارتاپ ها برای تولید محصولات از ایده هایی است که نو هستند و خریدار دارند.
او بیان کرد: برای این که ایده ای بازار فروش داشته باشد باید جدید و نو باشد اما بکر بودن ایده به معنای جدید بودن در سطح جهان نیست بلکه ممکن است یک ایده تکمیل کننده محصول دیگری باشد و یا با روش جدید و کم هزینه تری نسبت به نمونه های قبلی تولید شده باشد. این نوآوری در کاربرد محصول، روش تولید، قیمت یا هر چیز دیگری می تواند اتفاق بیافتد.
او افزود: تغییر در شکل و اندازه ، قیمت کم و تفاوت در کارکرد یک محصول نسبت به دیگر نمونه های مشابه می تواند بیانگر جدید و بکر بودن یک ایده باشد که بازار فروش مختص به خود را پیدا خواهد کرد.
مدیر این پارک علم و فناوری یک شرکت دانش بنیان بیان کرد: همچنین ایده پردازان برای عملیاتی شدن و به فروش رسیدن محصولشان می توانند از شتاب دهنده ها، مراکز و کارخانه های نوآوری، مراکز کارآفرینی دانشگاه ها، کلینیک های کسب و کار و فضاهای کاری اشتراکی کمک بگیرند.
او در نهایت گفت: بنابراین برای تبدیل ایده خود به ثروت، عزم جدی و تلاش بی وقفه، ایده ای که قابلیت اجرا داشته باشد، مقیاس پذیر و تکرار پذیر باشد و قابلیت سود آوری داشته باشد، مدل کسب و کار مشخص، تامین مالی و و اقع بینی و بازار فروش نیاز داریم.
بیشتربخوانید
انتهای پیام/