در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان:

روش عرضه اولیه تغییر خواهد کرد

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: اگر مدیران باهوش داشتیم عرضه اولیه را به صندوق‌های سرمایه گذاری واگذار می‌کردند چرا که صندوق‌ها نسبت به بازار کم ریسک‌تر هستند و قابلیت نقدشوندگی بالایی دارند.

علیرضا باغانی کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار  بورس گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در پاسخ به این سوال که با توجه به صحبت‌های رئیس سازمان بورس مبنی بر تغییر روش عرضه اولیه در فرابورس روش‌های فعلی چه ایراداتی دارند؟ بیان کرد: در برهه‌ ای از زمان عرضه اولیه به صورت حراج صورت می‌گرفت، یکی از علل این که افراد کم تجربه وارد بازار سرمایه شدند و در حال ضرر هستند همین عرضه‌های اولیه بوده است، عرضه اولیه به دلیل مکانیزمی که دارد سود نسبتا قطعی می‌دهد،

وی افزود: آمدن بیان کردند که هرکس که کد بورسی دارد می‌تواند این عرضه‌ها را خریداری کند در حالی که اگر مدیران باهوشی داشتیم عرضه اولیه را به ۲۶۰ صندوق‌های سرمایه گذاری در سهام و با درآمد ثابت موجود واگذار می کردند و به این شکل مردم را به قسمت‌های کم ریسک بازار سرمایه هدایت می‌کردند که دیگراین افراد به صورت هیجانی وارد بورس نمی‌شدند، در حال حاضر سیستم عرضه اولیه به صورت بوک بیلدینگ (ثبت سفارش دفتری) و در روش فعلی سیستم کشف قیمت مشکلی ندارد مشکل نحوه اختصاص عرضه اولیه است به مناسب نیست.

باغانی در مورد پیشنهاد خود در روش عرضه اولیه بیان کرد:اگر می‌خواهیم عدالت را رعایت کنیم و مردم را در بازار نگهداریم باید این عرضه اولیه را به صندوق‌ها بدهیم و این برای افرادی که می‌خواهند در بازار حضور داشته باشند و ریسک کمتری را متحمل شوند بهترین شیوه است.

وی تاکید کرد: به این شکل ثبات بازار هم آسیب نمی‌بیند اول اینکه این روش یک مشوق است برای سرمایه گذاری به صورت غیر مستقیم و این که صندوق‌ها کمتر از بازار زیان می‌دهند و از همه مهم‌تر این که صندوق‌ها قدرت نقدشوندگی بالایی دارند، در صندوق‌ها هر زمان که ابطال بزنید بعد از گذشت ۷ روز کاری می‌توانید پول خود را دریافت کنید، اگر این عرضه اولیه‌ها را به صندوق‌ها بدهند بر اساس قانون صندوق و یونیت‌ها آن که میزان و سقف معینی دارند ارائه این عرضه‌ها هم چشم گیرترومفید‌تر خواهد بود درحالی که مکانیز فعلی یک مکانیزم کوپنی است.

این کارشناس در پاسخ به این سوال که در دنیا عرضه اولیه به چه شکل است؟ گفت: در بررسی اجمالی که بنده از بورس‌های دنیا داشته ام بیشتر روش غیر مستقیم را ترویج می‌دهند، در بورس آمریکا که من بررسی کردم عرضه‌های اولیه را بیشتر به سهامداران بزرگ تقسم می‌کنند یا به نهاد‌های مالی مانند صندوق‌ها سرمایه گذاری می‌دهند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۷
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۵ ۱۰ اسفند ۱۳۹۹
چرا در کشور ما همه چی زوری و دستوری داره میشه ،چرا به زور پول مردم را میخواهی بگیرید و به عده ای سرمایه دار که صاحبان صندوق ها سرمایه گذاری هستنند بدهید .عرضه اولیه حق مردم است تا حداقل چند درصدی از آن سود ببرند .اتفاقا بازار را به اینجا کشاندید تا بگید مردم خودشون بلد نیستن از پولشون استفاده کنند ،بدهند به صندوق ها
Iran (Islamic Republic of)
اراک
۱۲:۲۵ ۱۰ اسفند ۱۳۹۹
پول مردم را خورد و یه آ ب خنک هم روش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۱ ۱۰ اسفند ۱۳۹۹
پول مردم خوردن ندارد قیامتی هست
Czechia
ناشناس
۱۱:۵۱ ۱۰ اسفند ۱۳۹۹
عرضه اولیه به مردم رو قطع کنید ، تا ببینید که یکنفر هم تو این بورس کذایی باقی نخواهند ماند ، اونوقت باید کل بورس رو تعطیل کنید. بدون مردم سهام بی ارزش رو میخوایند به کی بفروشید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۶ ۱۰ اسفند ۱۳۹۹
توام دنبال سود خودتی و جیب خودت رو میخای پر کنی اره بدید به صندوقی که این اقا توش هست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۲ ۱۰ اسفند ۱۳۹۹
عمو اوغلی با این نظرات کارشناسی تان خوب گند زدید به بورس
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۱:۳۸ ۱۰ اسفند ۱۳۹۹
سلام اینم بگید که تو بورس دنیا به این شکل مردم دور نمیزنن که پول از مردم بگیرن بعد به جای سود ضرر بهشون بدن
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۱:۲۸ ۱۰ اسفند ۱۳۹۹
خیلی از نظرات این کارشناس حس خوبی به آدم دست نمیده،،یه جورایی فکر میکنم کسانی که عرضه اولیه نخریدن رو تهدید میکنه..
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۷ ۱۰ اسفند ۱۳۹۹
حنا تون دیگه رنگ نداره پیش به سوی بورس جهانی
Iran (Islamic Republic of)
ایرانی
۱۱:۲۳ ۱۰ اسفند ۱۳۹۹
واقعا که
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۱ ۱۰ اسفند ۱۳۹۹
جالبه
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۰:۴۱ ۱۰ اسفند ۱۳۹۹
بسته دیگه تا کی میخواهید دروغ بگید وجیب مردم خالی کنید خجالت بکشید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۵ ۱۰ اسفند ۱۳۹۹
خوب.. حالا تو چطوری میخوای مردم را سر کیسه کنی...... ای خدا به دادما ن برس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۵ ۱۰ اسفند ۱۳۹۹
ببینید چ راهی ممکنه ک کمترین سودرو از مردم بگیرید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۷ ۰۹ اسفند ۱۳۹۹
بزرگترین مصیبت مملکت اینه که ، بیخردان خود را خردمند فرض می کنند
Iran (Islamic Republic of)
ماه رخ
۲۳:۵۱ ۰۹ اسفند ۱۳۹۹
دوبل لایک داری
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۸:۰۸ ۰۹ اسفند ۱۳۹۹
پالایش یک صندوق سرمایه گزاری بود لطفا سرمایه مردم را موش آزمایشگاهی فرض نکنید. هرروز یک نظر جدید یک رفتار نابخردانه جدید.ببنید با وعده رونق بورس چه بلایی سرسرمایه مردم درآوردید
آخرین اخبار