الیاسی گفت: جامعه برگزیدگان جشنواره خوارزمی اجتماعی از دانش، خلاقیت، مدیریت و خودباوری بوده و جوانان موتور محرکه شتاب‌دهی فعالیت‌های علمی و فناوری کشور هستند.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، علی الیاسی دبیر جشنواره جوان خوارزمی در آیین تجلیل از برگزیدگان سی و چهارمین جشنواره بین المللی خوارزمی و بیست و دومین جشنواره جوان خوارزمی، اظهار کرد: در این جشنواره برگزیدگانی از داخل و خارج از کشور داریم. مراسم تجلیل از برگزیدگان جشنواره جوان خوارزمی به دلیل شیوع کرونا به صورت مجازی برگزار شد.

او ادامه داد: جشنواره‌های بین الملل و جوان خوارزمی رهیافت سنجش شده‌ای برای شناسایی و قدردانی از طرح‌های جوانان و پژوهشگران برای نوآفرینی‌هاست که دنیای امروز را به سوی جهانی امن‌تر می‌برند. این افراد با کنکاش در جهان اطراف خود به دنبال آسایشی بیشتر برای مردم خود هستند. جشنواره جوان خوارزمی به عنوان با سابقه‌ترین جشنواره علمی ایران محسوب می‌شود که بیش از سه دهه است که برگزار می‌شود.

الیاسی افزود: سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران در شناسایی و معرفی سرمایه‌های انسانی اقدامات موثری انجام داده است.

او بیان کرد: به راحتی می‌توان برآورد کرد که جامعه برگزیدگان جشنواره خوارزمی اجتماعی از دانش، خلاقیت، مدیریت و خود باوری بوده و جوانان موتور محرکه شتاب دهی فعالیت‌های علمی و فناوری کشور هستند.

الیاسی ادامه داد: با نگاهی به برگزیدگان این جشنواره بسیاری از اساتید در زمینه‌های تخصصی را به چشم می‌بینیم که به قضاوت درباره ارزش آفرینی‌ها و هدفمند‌های این جشنواره کمک می‌کند و ارزیابی پویایی جشنواره خوارزمی را آسان می‌کند. این جشنواره پس از گذشت ۳۴ سال بانک اطلاعاتی ارزشمندی را در اختیار ما گذاشته است که پایشگری و رصد نمودار توسعه علمی کشور را ممکن می‌سازد. حضور بیش از ۲۰۰ دانشمند خارجی و ایرانی مقیم خارج از ۵۰ کشور جهان یکی از نشانه‌های موفقیت این جشنواره است. جشنواره‌های خوارزمی آینه تمام نمایی از پویایی علمی و خودباوری دانش پژوهان و فناوران و تلاش مستمر کشورمان در شناسایی و ارج نهادن به تلاش‌های ایشان برای دستیابی به توسعه پایدار است.

او افزود: جشنواره جوان خوارزمی حضور پرشور و ارزنده پژوهشگران، نوآوران و فناوران جوان کشور در عرصه‌های علمی، پژوهشی و فناوری برای رسیدن به قله‌های دانش نوین و یافتن راه حل‌های کاربردی در ارتباط دانشگاه با صنعت و جامعه آینده‌ای روشن و تابناک برای میهن اسلامی را نوید می‌دهد که زمینه‌های آن در جامعه جوان علمی و صنعتی کشور در سیمای برگزاری جشنواره جوان خوارزمی تجلی پیدا کرده است.

الیاسی گفت: سابقه اولین دوره این جشنواره به سال ۱۳۷۸ برمی‌گردد. در این سال‌ها بخشی از فعالیت دبیرخانه جشنواره بین‌المللی خوارزمی برای ایجاد و برگزاری جشنواره جوان خوارزمی اختصاص داده شده است. تمام فرآیند‌های ثبت نام و پذیرش طرح‌ها ارزیابی شده در گروه‌های تخصصی و ارزش گذاری در هیئت داوران برای شرکت کنندگان کمتر از ۳۵ سال مستقل از دبیرخانه جشنواره بین‌المللی خوارزمی ساماندهی به انجام می‌رسد.

دبیر جشنواره جوان خوارزمی اظهار کرد: جشنواره جوان خوارزمی خواستار رهیافت سنجی برای ارزش‌گذاری و اهمیت بخشیدن به تلاش‌های علمی جوانان ارزش آفرین کشور است. در این دوره از جشنواره جوان خوارزمی ۲۷۶ نفر ثبت نام کردند و در نتیجه از ۱۶ گروه تخصصی ۱۵ طرح به هیئت داوران که وظیفه بررسی علمی، فنی، ارزشی و طبقه‌بندی طرح‌های پیشنهادی گروه‌های تخصصی را بر عهده دارند، پیشنهاد شد. پس از جلسات متعدد و گروه‌های تخصصی هیئت داوران تعداد ۹ طرح به عنوان برگزیده انتخاب شدند.

او گفت: همچنین در این دوره از جشنواره بین‌المللی خوارزمی ۲۰۲ طرح داخلی و ۴۷ طرح خارجی از ۲۰ کشور جهان برای حضور در این رقابت ثبت نام کردند. نتیجه فعالیت گروه تخصصی، پیشنهاد ۱۷ طرح به هیئت داوران بود که در نهایت ۸ طرح داخلی برگزیده ویژه و دو طرح خارجی از دانشمندان کشور‌های سوئیس و چین به عنوان برگزیدگان سی و چهارمین جشنواره بین‌المللی خوارزمی انتخاب شدند.

به گفته‌ این مقام مسئول، محدودیت‌های به وجود آمده به واسطه کووید ۱۹ خوشبختانه تأثیری در کمیت و کیفیت طرح‌های داخلی نداشته و فقط در بخش طرح‌های خارجی از نظر تعداد با کاهش طرح‌های دریافتی مواجه بودیم. 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار