این روز‌ها فروش مجازی دارو و کالا‌های سلامت محور رونق پیدا کرده است، اما به گفته مسئولان حوزه بهداشت این امر خلاف قانون است.

به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در این روز‌ها که مهمانی ناخوانده به اسم کرونا، اکثر افراد را خانه‌نشین کرده، کسب و کار‌های اینترنتی می‌توانند کمک شایانی برای رفع نیاز‌های روزانه‌ ما کنند. این کسب و کارها به واسطه خدمات مختلف خود می‌توانند در این شرایط دشوار حتی فرشته نجات برخی از افراد هم باشند.

شیوع ویروس کرونا جدای از هر دردسر و مشقتی که به دنبال داشته، تعریف جدیدی از کسب و کار را در بازار به دنبال داشته است. کسب و کارهای مختلف کرونا زده که با رکود در دوران قرنطینه و اعمال محدودیت‌ها مواجه شده بودند، تهدید را به فرصت بدل کردند و حالا شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی ابزاری کمکی برای ارائه کالاها  و خدمات هستند.


بیشتر بخوانید


در حال حاضر کمتر کسب و کاری را پیدا می‌کنیم که صفحه و یا کانالی برای معرفی محصولات و خدمات خود نداشته باشد. کم بی راه نیست اگر بگوییم این روزها کسب و کارهای نوپای اینترنتی هم به واسطه اعمال محدودیت کرونایی، دوران شکوفایی خود را می‌گذرانند.

تعدد سایت‌ها و صفحات مجازی سبب شده رقابت در بازار شکل بگیرد. هر کسب  و کاری با خلق ایده‌هایی دست اول در تلاش است تا از رقیب خود سبقت بگیرد و با جذب مخاطبان بیشتر مشتریان را نسبت به اقلام و خدمات خود وفادار کند.

یکی از پرکاربردترین نرم افزارهای موجود در کشورمان تاکسی‌های اینترنتی هستند که در بیشتر شهرها فعال هستند. این تاکسی‌های اینترنتی جدا از بحث تعرفه‌ در تلاش هستند تا با ارائه خدمات منحصر به فرد مخاطبان و مشتریان بیشتری را جذب کنند. 

در ماه‌های گذشته شیوع ویروس کرونا استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی را کاهش داده است و بسیاری از مردم ترجیح می‌دهند از تاکسی‌های اینترنتی برای جابه جایی استفاده کنند.

یکی از این کسب و کارها اخیرا اقدام به طراحی درگاهی کرده است تا از طریق آن واسط خرید و ارسال دارو و محصولات بهداشتی به مشتریان خود باشد. در واکنش به ارائه این خدمت جدید محمدرضا شانه ساز معاون وزیر و رئیس سازمان غذا و دارو در نامه‌ای به معاون دادستان و سرپرست دادسرای عمومی و انقلاب ناحیه ۲۶ تهران با اشاره به عرضه بدون مجوز اقلام سلامت محور در پلتفرم تاکسی اینترنتی خواستار برخورد قانونی با متخلفان شد.

در متن این نامه آمده است:

«طبق گزارشات واصله، وب سایت و نرم افزاری، اقدام به فروش انواع کالا‌های سلامت محور از جمله الکل می‌کند.

همچنین این نرم افزار اقدام به انتشار پیامی با مضمونی قریب به نسخه پیچی آنلاین کرده و در قسمت «پزشک و مشاور» نرم افزار موصوف امکان بارگذاری نسخه جهت تهیه و ارسال از داروخانه‌ها را فراهم کرده است، نظر به اینکه تاکنون فعالیت‌های فوق هیچگونه مجوزی از این سازمان نداشته‌اند و چه بسا زمینه ساز عرضه دارو‌های فاقد مجوز، قاچاق و تقلبی شود،  بنابر این خواهشمند است دستور فرمایید به نحو مقتضی از ادامه این امر جلوگیری شده با متخلفین طبق قانون برخورد شود».

دارو مسافر غیرقانونی تاکسی‌های اینترنتی!/ فروش دارو در درگاه تاکسی‌های اینترنتی/ فروش اینترنتی دارو قانونی یا غیر قانونی؟

این در حالی است که با جستجوی کلید واژه دارو در درگاه ملی مجوز‌ها، مطلبی با عنوان صدور مجوز برای کسب و کارهای اینترنتی دارو قابل مشاهده نخواهد بود.

دارو مسافر غیرقانونی تاکسی‌های اینترنتی!/ فروش دارو در درگاه تاکسی‌های اینترنتی/ فروش اینترنتی دارو قانونی یا غیر قانونی؟

امیر ناظمی معاون وزیر ارتباطات و ‏رییس سازمان فناوری اطلاعات ایران در واکنش به اعتراض مطرح شده پیرامون فعالیت خدمات حوزه سلامت زیر مجموعه تاکسی‌های اینترنتی در صفحه شخصی توئیتر خود این طور نوشت:

دارو مسافر غیرقانونی تاکسی‌های اینترنتی!/ فروش دارو در درگاه تاکسی‌های اینترنتی/ فروش اینترنتی دارو قانونی یا غیر قانونی؟

باید گفت فروش دارو تنها منحصر به این درگاه تاکسی اینترنتی نیست و با جستجوی کلمه دارو در شبکه‌های اجتماعی صفحات مجازی مختلفی در دسترس قرار می‌گیرد که حتی برخی از آنان صفحات رسمی برخی از داروخانه‌های مجاز هستند. همین چند وقت پیش انتشار اخباری مبنی بر اینکه آگهی و تبلیغات دارو از وزارت اقتصاد مجوز گرفته، مورد توجه گروه‌های هدف گرفت.

فروشگاه‌های مجازی، دارو عرضه نمی‌کنند

 در خصوص فروش دارو در فضا‌های مجازی رضا الفت نسب عضو هیئت مدیره اتحادیه کسب وکار‌های مجازی در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: در حال حاضر فروشگاه‌های مجازی، دارو عرضه نمی‌کنند مگر کالا‌هایی همچون شیر خشک، محصولات بهداشتی، مکمل‌های ورزشی و ویتامینی که فروش این اقلام از نظر وزارت بهداشت هیچ ایراد و مانعی ندارد.

او افزود: وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو با وجود درخواست‌های مکرر اتحادیه، اما هنوز اجازه عرضه دارو در فروشگاه‌های زنجیره‌ای نداده‌اند با وجود اینکه نظارت مرتب و کافی بر روی اقلام این فروشگاه‌ها وجود دارد و در صورت بروز هرگونه تخلف سریعا اقدام به بررسی و رفع آن می‌شود.

عضو هیئت مدیره اتحادیه کسب وکار‌های مجازی بیان کرد: از طرفی هم بر اساس اعلام وزارت بهداشت، تمام داروخانه‌هایی که فروشگاه آنلاین دارند، مجاز به فروش محصولات خود در این درگاه هستند این در حالی است که هیچ یک از این سایت‌ها جواز کسب از سوی اتحادیه ندارند.

به گفته الفت نسب؛ بر اساس قانون اصناف ایران، فعالیت هر بستر مجازی که جواز کسب از سوی اتحادیه نداشته باشد، منع قانونی دارد.

او ادامه داد: در راستای ارائه جواز کسب به بستر‌های مجازی فروش داروخانه‌ها باید گفت که اگر فروش غیر حضوری دارو ایراد بهداشتی دارد پس داروخانه‌ها نباید به این صورت عرضه کنند و اگر هم ندارد پس اجازه دهند مابقی فروشگاه‌های مجازی نیز اقدام به این فعالیت کنند.

عضو هیئت مدیره اتحادیه کسب وکار‌های مجازی تصریح کرد: از طرفی هم از چند هفته گذشته در یکی از فضا‌های استارت آپ در کشور خدمات جدیدی برای تهیه دارو از طریق داروخانه‌ها به مردم فراهم شد. این استارت آپ نسخه را از فرد بیمار دریافت می‌کند و نسبت به تهیه و تحویل آن به فرد اقدام می‌کند.

الفت نسب ابراز کرد: این نوع از فعالیت چند روزی است که با شکایت از سوی سازمان غذا و دارو مواجه شده این در حالی است که بر اساس مصوبه دولت هیچ ارگان دولتی بدون اظهارنامه اجازه شکایت از استارت آپ‌ها را ندارند.

او افزود: بر اساس این مصوبه که در هیئت دولت به تصویب رسیده، در صورتی که یک ارگان دولتی با واسطه دولت از استارت آپ مورد نظری شکایت دارد باید شکایت خود را به ستاد رفع موانع تولید ارائه دهد و در صورت تایید این ستاد، شکایت به شکل رسمی اظهار می‌شود.

عضو هیئت مدیره اتحادیه کسب و کار‌های مجازی اظهار کرد: با وجود این روند، اما سازمان غذا و دارو بدون پیروی از مصوبه دولت مستقیما نسبت به شکایت از استارت آپ تازه تاسیس شده شکایت کرده است.

الفت نسب در پایان بیان کرد: در دنیای امروز که بسیاری از کسب وکار‌ها در کشور‌های مختلف به استارت آپ و خدمات مجازی روی آورده‌اند، بهتر است با حمایت از استارت آپ‌های داخلی، به آن‌ها کمک کنیم نه اینکه چوب لای چرخ آن‌ها قرار دهیم. ‏‏‏‏

البته پیگیری‌های باشگاه خبرنگاران جوان به اینجا ختم نشد و موضوع شکایت و رسیدگی به شکایت از این نرم افزار مجازی را از میثم زالی دبیر کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید پیگیری کردیم.

تخلفی با عنوان فروش دارو در فضای مجازی گزارش نشده است

دبیر کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی باشگاه خبرنگاران جوان گفت: تا این لحظه شکایتی مبنی بر تخلف این کسب و کار مجازی در ارائه خدمات پزشکی به دست ما نرسیده است، اما، در صورت دریافت شکایت، موضوع را بررسی خواهیم کرد.

پیش از این علی فیروزی، رییس مرکز ملی مطالعات پایش و بهبود محیط کسب و کار در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصاد و انرژی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص تبلیغات اقلام دارویی بیان کرده بود: «سازمان نظام پزشکی به عنوان کارگزار از طرف سازمان غذا و دارو وظیفه ساماندهی کالا‌ها و خدمات سلامت محور را بر عهده دارد و جدیدا برای اطمینان از صحت محتوا و اصالت آگهی دهنده مجوزی را خلق کرده بود که باعث دردسر برای پلتفرم‌های تبلیغاتی شده بود.

او افزود: هیئت مقررات زدایی تصمیم گرفت تا ضوابط مشخصی را با هم فکری بخش خصوصی و تبادل اطلاعات به صورت برخط تدوین کند تا کسب و کار‌ها متضرر نشوند، در این جلسه سازمان غذا و دارو هم حضور داشت.»

کلام آخر اینکه فعالان حوزه کسب و کارهای مجازی با اتکا به بخشنامه‌ای دولتی، مبنی بر اینکه «به منظور حمایت از کسب و کارهای قانونی که در بستر فضای مجازی شکل می‌گیرند و کاهش موانع این گونه فعالیت‌ها و ایجاد ساز و کار اجرایی مناسب برای ادامه و رونق این نوع کارها و ایجاد وحدت رویه در دستگاه‌های اجرایی مرتبط در مدیریت مشکلات حقوقی ناشی از گسترش این نوع فعالیت‌ها ۱۳ ماده و دو تبصره جهت اجرا ابلاغ شده است.» مدعی هستند که ایجاد اختلال در مسیر کسب و کارهای مجازی نوپا خلاف سیاست‌های حمایتی است. همچنین در صورت تخلف باید موضوع  در ابتدا با خود فعالان و اتحادیه‌ کسب‌وکارهای مجازی مطرح شود.

انتظار می‌رود مقامات ذی‌صلاح جهت شفافیت افکار عمومی و با هدف جلوگیری از پایمال شدن حقوق مردم هر چه زودتر رویه فعالیت‌ها را شفاف کنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
فرزانه
۲۱:۴۹ ۱۵ بهمن ۱۳۹۹
ما سایت قبلیو بیشتر دوست داشتیم
آخرین اخبار