اگر فکر می‌کنید به کرونا مبتلا شدید از سه روش اصلی برای تشخیص ابتلا به کووید ۱۹ می‌توانید استفاده کنید.

دکتر فرزانه شجاع شفیعی متخصص رادیولوژی در شهرستان رامسر در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، با بیان اینکه روش تشخیص اصلی کرونا تست پی سی آر است، گفت: در ۱۰ درصد موارد ممکن است فرد بیماری داشته باشد، اما در تست پی سی آر نشان داده نشود.

او افزود: تست پی سی آر منفی رد کننده بیماری کووید ۱۹ نیست و این اتفاق زمانی می‌افتد که تست به صورت مناسب یا در زمان مناسب انجام نشود.

دکتر فرزانه شجاع شفیعی روش تشخیص دیگر برای کووید ۱۹ را سی تی اسکن دانست و گفت: سی تی اسکن در افرادی که علامت ابتلا به این بیماری را ندارند یا علائمی خفیف دارند نباید انجام شود.

بیشتر بخوانید:

متخصص رادیولوژی افزود: کسانی که در تست پی سی آر دارای علائم متوسط یا شدید تشخیص داده می‌شوند برای اینکه میزان شدت ابتلا مشخص شود از سی تی اسکن می‌توانند استفاده کنند.

او گفت: در مواردی که تست پی سی آر در دسترس نیست و باید سریعا تشخیص داده شود نیز می‌توان از سی تی اسکن استفاده کرد.

دکتر شجاع شفیعی با بیان اینکه سی تی اسکن منفی رد کننده کرونا نیست، افزود: در افرادی که علامت بیماری ندارد سی تی اسکن تا ۵۰ درصد و در افرادی علائم بیماری دارد تا ۱۰ درصد می‌تواند نرمال باشد.

متخصص رادیولوژی گفت: اگر سی تی اسکن تا ۵ روز اول شروع علائم ابتلا به کووید ۱۹ گرفته شود احتمال نرمال بودن نتایج وجود دارد.

او بیان کرد : وقتی فرد بیماری زمینه‌ای یا بیماری مانند آنفلوآنزا داشته باشد امکان دارد نتایج اشتباه باشد.

دکتر شجاع شفیعی با بیان اینکه رادیوگرافی نیز یکی از روش‌های تشخیص کرونا است که فقط برای افرادی با وزن بالا استفاده می‌شود، افزود: رادیو گرافی نرمال ردکننده کرونا نیست، ولی می‌شود نتیجه گرفت فرد بیماری شدیدی ندارد.

متخصص رادیولوژی در خصوص سی تی اسکن مادران باردار نیز گفت: دوزی که در سی تی اسکن برای مادران باردار استفاده می‌شود به جنین آسیب نمی‌رساند و در صورتی که پزشک سی تی اسکن را تجویز کند ممانعتی برای انجام سی تی اسکن وجود ندارد.
 
او گفت: در سه ماه اول بارداری بهتر است بررسی با رادیو گرافی شروع شود و اگر کمک کننده نبود در سه ماه دوم و سوم برای اولین تست از سی تی اسکن می‌توان استفاده کرد.

دکتر شجاع شفیعی با بیان اینکه اخیرا موارد زیادی از سی تی اسکن با درگیری شدید دیده شده است از مردم خواست شیوه نامه‌های بهداشتی اعلام شده توسط ستاد مقابله با کرونا را بیشتر رعایت کنند.

انتهای پیام/س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار