معاون فنی و عمرانی شهرداری اهواز گفت: سازمان آب و برق خوزستان برای پارک‌های ساحلی اهواز، به دلیل قرار گرفتن در حریم و بستر رودخانه کارون، از شهرداری مطالبه اجاره بها کرده است.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، وحید معینی‌زاده معاون فنی و عمرانی شهرداری اهواز دیشب در بازدید از پروژه‌های شهرداری در جمع خبرنگاران گفت: مسئولان سازمان آب و برق در جلسه‌ای مطرح کردند که شهرداری حتی اگر سند داشته باشد، باید بابت پارک‌های ساحلی به دلیل اینکه در حریم و بستر رودخانه هستند، اجاره بپردازد.

او افزود: مشخص نیست این ادعا بر اساس کدام قانون مطرح شده و گفته‌اند طبق ضوابط و بخشنامه‌های داخلی است که البته تاکنون آن‌ها را رویت نکردیم، البته قرار است جلسه‌ای برای رفع مشکل برگزار شود، چون ما به این مساله ورود نکردیم، زیرا به پرداخت اجاره برای زمین‌هایی که شهرداری مالک آن است، اعتقادی نداریم.

معینی زاده همچنین مساحت کارگاه قرارگاه خاتم برای پروژه‌های تقاطع غیرهمسطح میدان دانشگاه و میدان جمهوری را ۳.۵ هکتار عنوان کرد و بیان داشت: این کارگاه در بستر سیلابی رودخانه کارون قرار گرفته و سازمان آب و برق برای این محل نیز که کاربری فضای سبز دارد و همه آن در تملک شهرداری است و سند آن را در اختیار داریم، درخواست اجاره کرده است.

معاون فنی و عمرانی شهرداری اهواز با بیان اینکه پرداخت اجاره بابت زمینی که ملک شهرداری است را نمی‌پذیریم و البته قانون نیز چنین اجازه‌ای به ما نمی‌دهد، تصریح کرد: این کارگاه موقتی است و تعهد داده‌ایم بعد از ۲۴ ماه آن را جمع آوری کنیم و بعد از آن نیز به پارک تبدیل خواهد شد.

این مقام مسئول ادامه داد: سازمان آب و برق مشکلی با این کارگاه ندارد و بحث آسیب‌زا بودن آن مطرح نیست، اما گفته است با توجه به قرارگیری این کارگاه در حریم و بستر رودخانه کارون، شهرداری باید اجاره بپردازد، این در حالی است که پرداخت اجاره برای پارک‌های ساحلی تاکنون سابقه نداشته و بر اساس استعلامی که کردیم در نقاط دیگر کشور نیز این اتفاق رخ نداده است.

معینی زاده اظهار داشت: رودخانه کارون که به عنوان سرمایه شهر اهواز است، امروز به پاشنه آشیل شهرداری تبدیل شده، وقتی برای این رودخانه حریم و بستر تعریف و اجازه فعالیت در آن داده نمی‌شود، این رودخانه تبدیل به مکانی بی‌جان و بی‌روح می‌شود، سازمان آب و برق در زمان سیلاب، می‌گوید شهرداری متولی رودخانه در شهر است، اما وقتی پای ساخت پارک می‌شود، خود را متولی حریم و بستر می‌داند، آن هم بر اساس قانون سال ۱۳۴۷؛ این در حالی است که همه طرح‌های شهرداری عام المنفعه هستند و هیچکدام از پروژه‌ها اختصاصی و یا اقتصادی نیست، بنابراین انتظار داریم برای اجرای این طرح‌ها با ما همراهی شود.

مجوز سیل‌بند‌های بتنی در کارون صادر شد

او همچنین با اشاره به ساخت سیل‌بند برای زیرگذر پل‌های اهواز، گفت: سازه این سیل‌بند‌ها از سوی سازمان آب و برق تایید و ساخت آن‌ها در ستاد بحران اهواز مصوب و شهرداری متولی آن شد و مقرر گردید که از محل اعتبارات استانداری مبالغی به آن اختصاص یابد.

معینی‌زاده اظهار داشت: در همه جلسات ستاد بحران، کارشناسان سازمان آب و برق حضور داشتند و طرح سیل بند نیز مورد تایید این سازمان قرار گرفته، اما ایراداتی به منظر شهری و نوع عملیات آن وارد کرده‌اند که از نظر ما درست نیست، زیرا شهرداری متولی منظر شهری است.

او ادامه داد: چگونه است که سازمان آب و برق اجازه ساخت رستوران را در داخل رودخانه می‌دهد، اما جلوی ساخت سیل بند را می‌گیرد؟ در سیلاب سال ۹۸، زیرگذر پل‌ها به عنوان یکی از نقاط حادثه خیز شناسایی شده که آبگرفتگی آن‌ها باعث مسدود شدن و ترافیک سنگین شده بود.

معینی زاده با بیان اینکه در حال حاضر ساخت سیل بند برای پل سیاه، پل سوم و پل چهارم اهواز در دستور کار است، طول این سیل بند‌ها را متغیر و از ۶۳ متر تا ۸۰ متر عنوان کرد و گفت: برخی‌ها اجرای سیل بند به صورت پشته سبز و یا پلکانی را به جای سازه بتنی مطرح کرده بودند، این در حالیست که طرح اولیه شهرداری نیز پشته سبز (پلکانی) بوده، اما مطالعات نشان داد که قابل اجرا نیست، زیرا برای این کار نیاز به ۶۳ متر فضا برای اجرای پاشنه است که باعث می‌شود وارد بستر رودخانه شویم.

خط پایان برای محور سوم چهارشیر

معاون شهردار اهواز با اشاره به اینکه عملیات اجرایی ۲ محور از تقاطع چند سطحی شهید کجباف (چهارشیر) تا ۳ ماه آینده به اتمام می‌رسد، بیان کرد: این تقاطع یکی از مهم‌ترین پروژه‌های شهرداری است که قرارداد آن در سال ۹۳ منعقد شد، اما پیشرفت مناسبی نداشت که از ۲ سال پیش تسریع شد و در یک سال گذشته نیز روند اجرایی خوبی داشته است.

معینی‌زاده با اشاره به محور‌های پنجگانه تقاطع چند سطحی چهارشیر، افزود: نخستین محور این تقاطع در سال ۹۸ به بهره‌برداری رسیده و ۲ محور (L ۱۰۰ و L ۲۰۰) این تقاطع در حال حاضر زیر بار ترافیک رفته است، فاز سوم (محور L ۵۰۰) تقاطع چندسطحی چهارشیر برای اتصال میدان دروازه به میدان نخل، تا پایان بهمن ماه به تکمیل می‌شود و فاز چهارم (محور L ۳۰۰) که در حال حاضر قطعات آن در حال ساخت است، ابتدای سال آینده به بهره برداری می‌رسد، همچنین محور پنجم (محور L ۴۰۰) در حال حفاری و زیرسازی است.

فلافل لشکرآباد تخریب نمی‌شود

او در ادامه با اشاره به اجرای ۲ تقاطع غیرهمسطح در میدان دانشگاه چمران و میدان جمهوری، گفت: اجرای این طرح‌ها به قرارگاه خاتم واگذار شده و عملیات زیرسازی میدان چمران ۶۰ درصد پیشرفت دارد و اعتبار پیش بینی شده برای اجرای تقاطع‌های میدان چمران و میدان جمهوری، ۳۸۰ میلیارد تومان است که ۱۴۵ میلیارد تومان آن مربوط به تقاطع میدان دانشگاه، ۱۹۸ میلیارد تومان آن مربوط به تقاطع میدان جمهوری و مبالغی نیز برای اقدامات حین اجرا درنظر گرفته شده است.

معینی‌زاده آسیب تقاطع غیرهمسطح چمران به بازار فلافل اهواز (خیابان انوشه) را تکذیب و تصریح کرد: این طرح نه تنها آسیبی به این خیابان وارد نمی‌کند، بلکه با آرامسازی ترافیک، محیطی آرام برای کسب و کار اهالی این خیابان فراهم می‌کند، ضمن اینکه یکی از کامل‌ترین طرح‌های شهرداری است که علاوه بر مطالعات فنی، مطالعات ترافیکی و اجتماعی آن نیز انجام شده است تا مشکلی برای ساکنان اطراف آن ایجاد نشود.

او همچنین با اشاره به تفاهم نامه شهرداری با قرارگاه خاتم برای اجرای پروژه‌های محرومیت زدایی در کوی سیاحی، کوی مندلی و کوی مهدیس، ادامه داد: قرارگاه خاتم بر اساس تفاهم‌نامه کار خود را در این مناطق آغاز کرده و قرارداد این پروژه نیز در مراحل نهایی برای امضا است.

به گفته معاون فنی و عمرانی شهرداری اهواز بعد از امضای قرارداد، اجرای این پروژه در کوی مدرس، عین۲، کوی رمضان و منبع آب در برنامه قرار دارد.

بهره‌برداری از زیرگذر زردشت تا یک ماه آینده

وحید معینی زاده با اشاره به اینکه عملیات اجرایی زیرگذر زردشت ۹۰ درصد پیشرفت دارد و تا یک ماه آینده به بهره‌برداری می‌رسد، گفت: عملیات اجرایی این زیرگذر تا ۱۵ روز دیگر به اتمام می‌رسد، اما به دلیل ضرورت جابجایی یک دکل برق، بهره برداری از آن تا یک ماه طول می‌کشد.

او هزینه اجرای این زیرگذر را ۱۰۰ میلیارد تومان اعلام کرد و اظهار داشت: این پروژه برای کاهش ترافیکی خیابان اصلی کیانپارس به عنوان یکی از هسته‌های مرکزی شهر اهواز است و می‌تواند ترافیک بلوار چمران (کیانپارس) را ۲۰ تا ۳۰ درصد کمتر کند، زیرگذر زردشت به طول ۱.۷ کیلومتر، یکی از رینگ‌های ترافیکی شهر اهواز و تکمیل کننده مسیر پل نهم است که با اتصال میدان فرودگاه، به اتوبان قدس و گلستان، شمال اهواز را به جنوب شهر متصل می‌کند.

معینی زاده بیان کرد: با توجه به مشکلاتی که در توسعه حمل و نقل عمومی وجود دارد، از جمله نبود امکان اجرای خطوط اتوبوس بی. آر. تی و نبود امکان افزایش ناوگان اتوبوسرانی به دلیل تحریم‌ها، بهسازی خطوط ترافیکی بهترین گزینه برای روان سازی ترافیک است.

او افزود: خیابان پهلوان کیانپارس، یکی از گره‌های ترافیکی اهواز است، اما به دلیل تاسیسات زیرزمینی و روزمینی اعم از قرار گرفتن کریدور اصلی آب و برق و مخابرات، اجرای تقاطع غیرهمسطح در این مکان بسیار دشوار است، به همین دلیل تکمیل مسیر پل نهم می‌تواند تا حدودی به کاهش ترافیک کمک کند.

معینی زاده با بیان اینکه برای جلوگیری از آبگرفتگی این زیرگذر تمهیداتی اتخاذ شده و سیستم دفع آب‌های سطحی با ساخت ۲ حوضچه و پمپاژ و انتقال به کانال سلمان، پیش بینی شده است، آسفالت معابر یکی از بزرگترین مطالعات مردمی دانست و تصریح کرد: حجم تخریب معابر در شهر اهواز به دلیل تاسیسات زیرزمینی فرسوده، ۷ تا ۸ برابر شهر‌های دیگر است و این حفاری‌ها شهروندان را به شدت آزار می‌دهد.

او با اشاره به طرح آسفالت محله به محله ادامه داد: میزان تخریب بسیار زیاد بوده است، بر همین اساس در حال حاضر ۶ اکیپ روکش آسفالت در مناطق شهری فعال شده که قرار است به حدود ۲۰ اکیپ افزایش یابد و کار لکه گیری و آسفالت در مناطق را انجام دهد.

معینی‌زاده مشکل آسفالت با وجود گرانی قیر را نیز یادآور شد و اضافه کرد: قیمت قیر پارسال تنی ۹۰۰ هزار تومان بوده که اکنون به بیش از ۷ میلیون تومان رسیده است، با این حال قرار است که تناژ قابل ملاحظه‌ای قیر از اسفند وارد اهواز شود.

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.