یک مشاور تحصیلی درباره دلایل اصلی انتخاب رشته نامناسب توسط برخی از دانشجویان توضیحاتی را ارائه کرد.

 مهلا دشتی، مشاور تحصیلی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره وضعیت دانشجویانی که به رشته تحصیلی خود علاقه ندارند، اظهار کرد: داستان جایگاه خود شناسی و مشاوره شغلی در افراد به زمان قبل از تولد آنان برمیگردد.

او افزود: باید به آرزو‌های شغلی افراد توجه کرد و فرصت‌ها و تجربیات زیادی را برای کودک در زمان بعد از تولد فراهم نمود و در صورت اتفاق نیفتادن این مهم، افراد با مهارت ها، توانایی ها، استعداد‌ها و علائق و ارزش‌های خویش کمتر آشنا میشوند، یا به اصلاحی دیگر چنین وضعیتی منجر به سردرگمی و عدم وجود خودآگاهی میشود.

دشتی با بیان اینکه افراد با خودشناسی می‌توانند به آرزو‌های شغلی خود دست یابند، تاکید کرد: رسیدن به آرزو‌های شغلی باعث فراهم شدن فرصت‌ها و تجربیات کاری می‌شود، باید دانست که در کودکی چنین اتفاقی نمی‌افتد و با وارد شدن به دبستان تنها دغدغه والدین فکر کردن به درس‌ها و تکالیف فرزندان شان است، در حالی که افراد در سنین کودکی بدون هیچ قید و شرطی باید تنها زندگی کنند و تجربیات خود را افزایش دهند.

این مشاور تحصیلی اضافه کرد: دانش آموزان بعد از ورود به کلاس نهم غیر از استرسی که برای انتخاب رشته دارند، بیشتر سعی می‌کنند تا وارد رشته‌های خاص و جامعه پسند شوند وعلاوه برآن فشار والدین و راهنمایی نادرست برخی نامشاوران تحصیلی، موسسات مشاوره و. را متحمل میشوند.

دشتی ادامه داد: دانش آموزان کلاس نهم غیر از خودشناسی باید تجربه خود را با سوال پرسیدن از کسانی که در رشته مورد علاقه او تحصیل می‌کنند یا مشغول فعالیت در آن شغل هستند بالا ببرند و فرصت تجربه‌های شغلی برایشان فراهم شود، اما متاسفانه چنین اتفاقی نمی‌افتد و آنان به علت نبود مشاوره درست در زمان مدرسه حتی با چارت رشته تحصیلی خود در دانشگاه هم آشنا نمی‌شوند و نمی‌دانند که برای ورود به آن رشته باید چه استعداد‌ها و مهارت‌هایی کشف کنند، بنابراین این جریان تا پایان سال دوازدهم ادامه دارد.

او با بیان اینکه دانشجویان باید مهارت‌های خود را در جهت ورود به دانشگاه افزایش دهند، تاکید کرد: امروزه برخی از افراد کنکور را تنها عامل موفقیت خود می‌دانند و برای داشتن مدرک حاضرند تا در هر رشته دانشگاهی، بدون داشتن مهارت و علاقه کافی تحصیل کنند.

این مشاور تحصیلی درباره مهارت‌های دانشجویان در زمان ورود به دانشگاه گفت: مهارت‌ها به دو دسته نرم و سخت تقسیم بندی می‌شوند و دنیای امروزی تمرکز خود را بیشتر روی مهارت‌های نرم سوق می‌دهد، برای مثال اگر دانشجویان در زمان تحصیل آشنایی خود را با نرم افزارهایی، چون Word، Excel و ... افزایش دهند درآمد بیشتری به نسبت دانشجویانی دارند که تنها به درس خواندن مشغول هستند و هیچ مهارتی برای کار ندارند.

دشتی اظهار کرد: مرحله بعدی ورود به دانشگاه برخورداری از یک هویت است، لذا پیوستن به پایگاه‌های اجتماعی مانند انجمن‌های علمی و انجمن‌های دانشگاهی و ... باعث می‌شوند تا افراد با مهارت‌های اجتماعی و توانمندی‌های جدیدی روبرو شوند و فرصت شناخت پایگاه‌های شغلی رشته خود را به دست آورند و به منظور تثبیت هویت شغلی افراد لازم است تا آن‌ها حتما در رشته‌ای تحصیل کنند که با توانایی‌ها و استعداد‌های شان هماهنگ باشد تا در آن شغل رشد کنند و انگیزه خود را افزایش دهند و خودشان با علائق و مهارتشان باعث ایجاد انگیزه در درون خود شوند. پس نکته قابل توجه دیگر شبکه سازی ارتباط و شناخت صاحبان مشاغل، توسط فرد در زمینه تحصیلی و شغلی است

دشتی با بیان نقش دانشگاه‌ها و خود دانشجویان در کاهش این سردرگمی، تاکید کرد: لازم است دانشجویان بتوانند از مهارت‌ها و علائق خویش دفاع کنند، تا اعتماد والدین و صاحبان مشاغل را جلب کنند و همچنین دانشگاه‌ها فرصت تجربه و کارورزی و آموزش مهارت‌های نرم و سخت را در دستور کار قرار دهند و فاصله دانشگاه و جامعه و صنعت را کاهش دهند

این مشاور تحصیلی بیان کرد: افراد باید سعی کنند به خودآگاهی برسند، استعداد‌های خود را دریابند و توانایی‌های خود را نوشته و آن‌ها را در مقابل دیدشان قرار دهند و با ایده پردازی‌های گوناگون در رشته تحصیلی شان در زمان ورود به بازار کار موفق شوند و به هیچ عنوان در رشته‌هایی که باب میلشان نیست تحصیل نکنند و والدین هم باید تجارب فرزندان خود را در یافتن توانایی هایشان افزایش دهند و به هیچ عنوان آن‌ها را قضاوت نکنند، همچنین دانشگاه‌ها هم باید در ابتدا مهارت نرم دانشجویان و سپس مهارت سخت را در آن‌ها افزایش دهند و به هیچ عنوان تنها دروس تئوری را مدنظر قرار ندهند.

دشتی با بیان اینکه افراد در طول زندگی دچار گذار‌هایی می‌شوند، تاکید کرد: گذار به معنای این است که افراد از یک مرحله به مرحله دیگر بروند و اطلاعات کمی از موقعیت جدید داشته باشند.گذار اولیه در زمان کودکی به ورود به مدرسه است و بعد از آن گذار مدرسه به مدرسه بروز پیدا می‌کند که در این سن افراد نیاز به افزایش مهارت‌های خود دارند و گذار سوم، مدرسه به دانشگاه است که به دلیل نوع انتخاب مسیر شغلی افراد بسیار حائز اهمیت است، چرا که انسان‌ها وارد دنیای ناشناخته‌ای می‌شوند و نیاز به تایید اجتماعی و پیوستن به پایگاه‌های اجتماعی دارند و نمی‌دانند که باید چه مهارت‌هایی کسب کنند و وارد چه مسیر و داستان شغلی شوند.

او گفت:  مرحله بعدی گذار دانشگاه به کار است، لذا دانشگاه‌ها باید به موضوع گذار دانشگاه به محیط کار دانشجویان توجه ویژه نشان دهند و بهتر است تا افراد را دعوت به شناخت ارزش ها، مهارت ها، استعداد‌ها و پرورش مهارت‌های نرم و سپس سخت سوق دهیم و باتوجه به توسعه و تعدد مشاغل در دنیای امروزی و اهمیت کارآفرینی و پرورش ایده‌ها لازم است دانشگاه‌ها در این حوزه اهمیت و کاربرد زیادی از خود نشان دهند تا افراد به سمتی پیش بروند که خودشان خالق مسیر شغلی جدیدی در زندگیشان باشند.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار