مدیر کل امور اقتصادی استانداری کرمان گفت:برای رفع مشکل صادرکنندگان محصولات کشاورزی مجوز ورود مستقیم ناوگان خارجی به مزارع جنوب کرمان صادر شده است.

رضا سنجری مدیر کل امور اقتصادی استانداری کرمان در حاشیه جلسه بررسی وضعیت مسائل و مشکلات صادرات پیاز و بهبود وضعیت حمل و نقل در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان ، گفت: صادرات در سطح کلان دارای سه رکن گمرک، استاندارد و ناوگان حمل و نقل است.

او افزود: نمایندگی گمرک در منطقه جنوب کرمان مستقر است برای استاندارد هم نماینده داریم، در بخش حمل و نقل مشکلاتی وجود داشت با توجه به اینکه محصولات کشاورزی در جنوب همزمان برداشت می‌شود و در زمان پیک بار محصول، شاید بیش از سه هزار ناوگان لازم است.

سنجری تصریح کرد: خیلی از محصولات در مرز‌ها باید از ماشینی به ماشین دیگر منتقل و آسیب جدی به محصول وارد می شود که برای رفع این مشکل بزرگ در مسیر صادرات مجوز ورود مستقیم ناوگان خارجی صادر شده است.

او افزود: موافقت شرکت نفت برای موضوع سوخت تکمیلی برای ناوگان حمل و نقل داخلی و خارجی اخذ شده است.

سنجری گفت: برای بازار رسانی سریع، کشتی تندرویی که در انزلی است و به سمت بنادر روسیه حرکت می‌کند با مکاتبات انجام شده با استانداری گیلان و مسئولان استفاده از ظرفیت این کشتی به صورت چارتر موافقت شده و زیرساخت صادرات آماده است.

مدیر کل امور اقتصادی استانداری کرمان گفت: هماهنگی‌هایی درون منطقه لازم است که مجموعه صادرات را به هم متصل کند.

او افزود: در برخی مرز‌ها امکان دارد محدودیت‌هایی وجود داشته باشد، که از طریق نمایندگی وزارت امور خارجه کرمان در حال پیگیری است که این محدودیت‌ها برداشته شود و کامیونی که قرار است از مرز خارج شود در نوبت قرار نگیرد.

سنجری تصریح کرد: حال باتوجه به اقدامات انجام شده، باید صادر کننده‌ای باشد که محصول را از تولید کننده بخرد و در کشور هدف عرضه کند.

سنجری با اشاره به مهیا شدن زیرساخت‌های صادرات گفت: در کل کشور افرادی که کارت بازرگانی دارند و می‌توانند صادرات را به صورت قانونمند انجام دهند و باحضور در منطقه جنوب کرمان می‌توانند کار صادرات را شروع کنند و یکی از اقلام صادراتی پیاز است.

مدیر کل امور اقتصادی استانداری کرمان گفت: در کنار صادرات محصول عرضه مستقیم را نباید نادیده گرفت و این را هم از طریق شبکه تعاون روستایی پیگیری کردیم که در تمامی استان‌ها و شهرستان‌های سراسرکشور غرفه‌های عرضه مستقیم کالا در نظرگرفته شود و به صورت موقت این محصولات را مستقیم عرضه کنند که تنش قیمت را در کوتاه مدت بگیرد و افت قیمت نداشته باشیم.

علی محبان مدیر اجرایی اتاق بازرگانی جنوب کرمان نیز گفت: هدف از تشکیل این جلسه رفع مسائل مربوط به مسیر صادرات و ارتباط بازرگانان با جنوب کرمان برای خرید و صادرات پیاز است.

او افزود: با فراهم سازی زیر ساخت‌های صادراتی؛ استاندارد، گمرک، مجوز کارنِتیر (حمل مستقیم کالا) و ورود مستقیم شرکت‌های بین المللی حمل و نقل در جنوب کرمان با پشتیبانی دفتر اتاق بازرگانی جنوب برای توسعه فعالیت بازرگانی بسترسازی شده است.

محبان تصریح کرد: بازرگانان باید از این ظرفیت‌ها استفاده کنند تا این زیر ساخت‌ها بقاء داشته و نقطه قوتی برای سال‌های آینده باشند.

مدیر اجرایی اتاق بازرگانی جنوب کرمان گفت: گمرکات مرزی که با کشور‌های ترکمنستان داشتیم مورد بررسی قرار گرفته، وزارت امور خارجه در حال رفع مشکلات و توسعه دیپلماسی با کشور‌های هدف است که برای حوزه صادرات جنوب کرمان بتواند ارتباط بهتری را برقرار کند.

محبان گفت: یکی از اهداف مهم جلسه برای توسعه حوزه بازرگانی منطقه، ایجاد شرکت مدیریت صادرات جنوب کرمان است که اتاق بازرگانی با مشارکت و سهام گذاری بنا دارد این شرکت را راه اندازی کند.

او افزود: از بازرگانان و فعالان اقتصادی می‌خواهیم که برای خریداری سهام اقدام کنند تا بتوانیم هرچه سریعتر شرکت توسعه صادرات را راه اندازی کنیم.

محبان گفت: درخواست اتاق بازرگانی این است که سازمان توسعه تجارت حمایت ویژه‌ای برای ایجاد دفاتر فروش در کشور‌های هدف داشته باشد.

محبان تصریح کرد: با راه اندازی شرکت مدیریت صادرات تمام مسیر صادرات هدفمند انجام می‌شود و در آینده باوجود این شرکت، کشت‌ها بر اساس تقاضا شکل می‌گیرد و مشکلی برای فروش محصولات نخواهیم داشت.

مدیر اجرایی اتاق بازرگانی جنوب کرمان گفت: پشتیبانی استانداری، نمایندگان مجلس برای حمایت دولت از پرداخت تسهیلات ارزان قیمت برای راه اندازی این مجموعه و حمایت سازمان توسعه تجارت برای ایجاد دفاتر فروش در خارج از کشور را لازم داریم.

انتهای پیام/ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.