اولین رویداد هنر‌های سنتی استان کرمان که امروز در محل موزه هنر‌های معاصر کرمان آغاز به کار کرد تا ۲۰ بهمن ادامه خواهد داشت.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، اولین رویداد هنر‌های سنتی استان کرمان با حضور مسئولان حوزه صنایع‌دستی و فرهنگ و هنر استان کرمان از امروز آغاز به کار کرد و  تا ۲۰ بهمن امسال در محل موزه هنر‌های معاصر کرمان  ادامه دارد. 

در این مراسم فریدون فعالی، مدیر کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمان با اشاره به اینکه استان کرمان دارای ۷۰ هزار هنرمند صنایع‌دستی و ۷۲ هزار هنرمند فرش باف است، گفت: خوشبختانه با همکاری اتاق بازرگانی کرمان، انجمن صنایع‌دستی با هدف توسعه، حفظ و احیای صنایع‌دستی و همچنین ایجاد ارتباطات گسترده راه‌اندازی شده است.

او با بیان اینکه با همکاری اتحادیه و انجمن صنایع‌دستی می‌توان بیش از هر زمانی در این حوزه خودنمایی کرد، افزود: اولین رویداد هنرهای‌ سنتی، فرصت مناسبی برای معرفی صنایع‌دستی و هنرهای‌سنتی استان کرمان و شروعی برای همکاری‌های دستگاه‌های مختلف در برگزاری رویداد‌های این چنینی در سطح ملی و بین‌المللی است.

فعالی  بیان داشت:  از ۶۱۸ اثر ارسالی به دبیرخانه این رویداد، ۴۴۷ اثر به بخش نمایشگاهی راه یافته که این آثار از  امروز تا ۲۰ بهمن در موزه هنرهای معاصر صنعتی به نمایش درآمده است.

او افزود: بیشتر آثار رسیده به دبیرخانه رویداد در رشته های نگارگری، سفال، پته دوزی، حصیربافی ، گلیم بافی، مس، کاشی و سرامیک و زیورآلات سنتی  است.

مدیر کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمان با بیان اینکه صنایع‌دستی استان کرمان از سابقه تاریخی بالایی بهره می‌برد، بیان کرد: قرار گرفتن ظرفیت صنایع‌دستی در کنار ظرفیت‌هایی، همچون تاریخی و گردشگری موجب حضور بالای گردشگران در این استان می‌شود.

او با اشاره به اینکه حضور هنرمندان بنام کرمانی و آثار هنری آن‌ها یک فرصت برای توسعه گردشگری به شمار می‌رود و به ماندگاری گردشگران منجر می‌شود، بیان کرد: هنگامی‌که گردشگران در محل تولید زنده آثار هنری و صنایع‌دستی قرار گیرند، برای ماندن در کرمان ترغیب می‌شوند.

فعالی با تاکید بر اینکه این اداره‌کل خانه هنرمندان است، تصریح کرد: هنرمندان می‌توانند با مراجعه به معاونت صنایع‌دستی از تسهیلات و حمایت‌های این اداره کل بهره‌مند شوند.

صنایع‌دستی و هنرهای‌ سنتی کرمان مهجور مانده است

در ادامه این مراسم محمد‌رضا علیزاده، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان با اشاره به برگزاری اولین رویداد هنر‌های سنتی استان کرمان گفت: با توجه به شیوع ویروس کرونا برگزاری این گونه رویداد‌ها با حفظ دستور‌العمل‌های بهداشتی، موجب ایجاد انرژی و شادابی در مردم می‌شود.

او با بیان اینکه موزه هنر‌های معاصر کرمان دومین موزه معاصر ایران محسوب می‌شود، بیان کرد: استان کرمان در حوزه هنر و صنایع دستی دارای ظرفیت‌های زیادی است که متاسفانه ناشناخته و مهجور مانده است.

علیزاده بیان کرد: برگزاری این رویداد استانی، گام بزرگی برای معرفی صنایع دستی و هنر‌های سنتی این استان است که می‌تواند در سطح ملی و فراملی هم برگزار شود.

او افزود: استان کرمان در زمینه هنر‌های تجسمی و موسیقی نواحی در کشور سرآمد است و خاستگاه این دو هنر شناخته می‌شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان بیان داشت: برگزاری این رویداد‌ها باید تداوم داشته باشد و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز به عنوان متولی فرهنگ و هنر استان آمادگی لازم را برای برگزاری این مراسم‌ها دارد.

صادرات صنایع دستی کرمان صفر است

سید مهدی طبیب زاده، رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان نیز در در ادامه این مراسم با اشاره به اینکه صنایع دستی کرمان در سطح ملی و بین المللی از جایگاه خوبی برخوردار است؛ ولی به خوبی معرفی نشده است، گفت: متاسفانه صادرات صنایع دستی استان کرمان صفر است.

او با بیان اینکه انسجام و همکاری در بین هنرمندان و فعالان حوزه صنایع دستی استان کرمان وجود ندارد، تصریح کرد: امیدواریم با تشکیل انجمن صنایع دستی و حمایت اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان این اتحاد و انسجام در بین علاقه‌ مندان به حوزه صنایع دستی به وجود آید و این حوزه به منبعی برای کسب درآمد از محل حضور گردشگران تبدیل شود.

طبیب زاده تصریح کرد: اتاق بازرگانی کرمان از فعالیت‌های بخش خصوصی که پیشران و رو به جلو باشد حمایت خواهد کرد.

انتهای پیام/ م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.