محمدی گفت: در حال حاضر ۱۴ شرکت داخلی متقاضی تولید واکسن کرونا هستند.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، سید حیدر محمدی مدیر کل اداره دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو در اولین نمایشگاه بین المللی محصولات بیوتکنولوژی پزشکی و صنایع وابسته، اظهار کرد: در حال حاضر ۲۰ شرکت فعال در حوزه بیوتکنولوژی داریم و این صنعت در کشور نوظهور است. شیوع کرونا در کشور علی‌رغم تمام آسیب‌ها برای حوزه بیوتکنولوژی فرصت مناسبی بود و یکی از شرکت‌های فعال در این حوزه به زودی وارد فاز یک کارآزمایی بالینی واکسن کرونا خواهد شد.

محمدی بیان کرد: ما در حوزه خون و مشتقات آن ۱۱ مرکز جمع آوری پلاسما داریم و یک پالایشگاه خون در حال تاسیس است که یکی از آرزو‌های ما بوده، چرا که فرآورده‌های خونی را از طریق ارسال پلاسما تامین می‌کنیم. اخیرا یک شرکت دانش بنیان تولید IV Ig و آلبومین را شروع کرده و در پروتئین نوترکیب شرایط خوبی داریم که به زودی مشکل ورود به فهرست این دارو‌ها حل خواهد شد. امیدواریم با حمایت وزارت بهداشت بتوانیم از استعداد‌های این حوزه استفاده بهتری داشته باشیم.

مدیر کل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو گفت: فعالیت زیادی در حوزه بیوتکنولوژی جهت تولید واکسن صورت گرفته است و ۱۴ شرکت متقاضی تولید واکسن کرونا هستند، ۳ شرکت تولید واکسن در فاز آزمایشگاهی را آغاز کرده اند و ۲ شرکت وارد فاز بالینی شده اند. همچنین واکسن آنفلوانزای داخلی سال آینده وارد بازار خواهد شد.

او ادامه داد: ما در حوزه تولید واکسن کرونا روز‌های سختی داریم، امسال ۵۰۰ میلیارد دلار در دنیا برای بیوتکنولوژی هزینه شد که ۶۰۰ میلیون دلار ارزش بازار بیوتکنولوژی در ایران بود و با توجه به شیوع کرونا این عدد بیشتر خواهد شد.

شرایط خوبی در حوزه ارز دارو نداریم

محمدی با بیان اینکه امسال در عمل ارزی برای دارو دریافت نکردیم، اظهار کرد: یکی از ضعف‌های ما تامین ارز است و سهمیه ارزی ما امسال ۲.۵ میلیارد دلار بود که یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار تامین شد. ۴۸۳ میلیون دلار ارز دارو‌های کرونا و ۲۶۶ میلیون دلار ارز تجهیزات پزشکی کرونا بود. شفاف بگویم امسال در عمل ارزی برای دارو نگرفتیم و اگر دارو‌های بدون نسخه را از ارز دولتی خارج نمی‌کردیم بحران بدتری داشتیم. اکنون شرایط خوبی در حوزه ارز دارو نداریم و دوستان در بانک مرکزی و دولت باید برای چالش ارز دارو فکری کنند.

مدیر کل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو بیان کرد: علی‌رغم میل باطنی ماده اولیه ارز برخی دارو‌های بیوتکنولوژی مانند دارو‌های تحت لیسانس را از فهرست ارز دولتی خارج می‌کنیم، اما خط قرمز ما دارو‌های بیوتکنولوژی تولید داخل است و مدل حمایتی‌مان به این صورت است که دارو از ابتدا تا انتها تولید داخل باشد.

او از تشکیل شورای جدید فهرست دارویی کشور به دستور وزیر بهداشت خبر داد و گفت: تا هفته آینده لیست اعضای جدید شورای تدوین فهرست دارویی کشور ابلاغ خواهد شد و اولین جلسه این شورا در بهمن تشکیل می‌شود. برخی دارو‌های تولید داخل جدید وارد فهرست دارویی کشور خواهند شد.


بیشتربخوانید


رشد علم در بیوتکنولوژی هر ۵ ماه یکبار ۲ برابر می‌شود

فریدون مهبودی رئیس شورای سیاستگذاری انجمن بیوتکنولوژی در ادامه این مراسم، گفت: در سال ۷۱ بخش بیوتکنولوژی انستیتو پاستور راه اندازی شد و سال ۷۳ تنها ۴ مقاله در این حوزه داشتیم و با روسیه همکاری کردیم. بیوتکنولوژی در کشور از اولویت‌های علمی شناخته شد و وزارت صمت نیز پای کار آمد و از این صنعت حمایت کرد.

او ادامه داد: در سال ۷۶ دورنمای بیوتکنولوژی کشور را تدوین کرده و  ۲۲ فرآورده وارد بازار کردیم. علت دست یافتن به این افتخار آن بود که فناوری بیوتکنولوژی اولویت ملی شناخته شده بود.

مهبودی بیان کرد: در حال حاضر هر ۵ ماه یکبار، رشد علم کشور در حوزه بیوتکنولوژی ۲ برابر می‌شود.

او یادآوری کرد: حامی اصلی فناوران حوزه بیوتکنولوژی معاونت علمی ریاست جمهوری است و متاسفانه به نظر می‌رسد این حوزه از اولویت ملی خارج شده است، زیرا وزارت صمت، وزارت بهداشت، وزارت علوم و ... هر کدام جزیره‌ای عمل می‌کنند و کمیته ملی بیوتکنولوژی تعطیل شده است.

برای خرید واکسن کرونا کمبود منابع داشتیم

مصطفی قانعی دبیر ستاد زیست‌فن‌آوری معاونت علمی و فن‌آوری ریاست‌جمهوری اظهار کرد: همه اشکالاتی که آقای مهبودی درباره شرایط بیوتکنولوژی کشور گفتند به من برمی‌گردد و مسئولیت آن به عهده ستاد بیو است. 

قانعی با اشاره به اهمیت بیوتکنولوژی در اقتصاد کشور و دنیا، اطلاع ناکافی مسئولان از این موضوع را یک چالش جدی بیان کرد و گفت: ما بیوتکنولوژی را در نقشه جامع قرار داده‌ایم، ولی درک آن برای مسئولان به نسبت نفت سخت است. تا وقتی حوزه بیوتک مساله اول و اصلی مسئولان نشود مشکلات ما حل نمی‌شود. نکته دوم این است که باید به بلوغی برسیم که بتوانیم کار بزرگ انجام دهیم.

او با اشاره به ظرفیت ایران برای تولید غذای بیو از دریا‌ها بیان کرد: امسال بودجه زیست فناوری را افزایش داده‌ایم، اما مساله این است که وقتی کشور در زمینه تولید غذا که اولین نیاز است در حوزه بیو وابستگی داشته باشد و وارد کننده باشیم نمی‌توانیم از استقلال حرف بزنیم.

قانعی گفت: واکسن کرونا اقتصاد بزرگی نه برای شرکت‌ها بلکه برای دولت‌هاست و جزو موضوع پدافند غیرعامل و امنیت ملی محسوب می‌شود. دلیل تاخیر فعلی، تاخیر در پیش‌خرید واکسن است که باید مدیریت می‌شد، از طرفی کمبود منابع نیز داشتیم.

دبیر ستاد زیست‌فن‌آوری معاونت علمی و فن‌آوری ریاست‌جمهوری درباره اهمیت حوزه‌های نوآوری گفت: متاسفانه باور نداریم که می‌توانیم با فن‌آوری مشکل واردات کشور را حل کنیم. با حمایت از تولید داخل و صرفه‌جویی یک ساله فقط در دو حوزه انسولین و دارو‌های مرتبط با خون، مشکل کشور برای همیشه حل خواهد شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
sonia
۱۹:۲۵ ۰۷ بهمن ۱۳۹۹
سلام

ممنون

بابت

اطلاعات

خوبتون
آخرین اخبار