رئیس مرکز فناوری سازمان تامین اجتماعی درباره شلوغی کارگزاری‌های تامین اجتماعی، توضیحاتی داد.

علی اکبر ربیع زاده رئیس مرکز فناوری اطلاعات، آمار و محاسبات سازمان تامین اجتماعی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره آخرین وضعیت اجرای طرح ۳۰۷۰، اظهار کرد: مطابق برنامه ریزی‌هایی که انجام شده بود و وعده‌هایی که مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی داده بود قرار شد با اجرای طرح ۳۰۷۰، ۳۰ خدمت تامین اجتماعی به صورت غیر حضوری شده تا ۷۰ میلیون مراجعه به کارگزاری‌ها را در سال کاهش دهد.

وی با اشاره به اینکه طبق این برنامه ریزی‌ها ۲۱ سرویس به طور کامل به صورت غیرحضوری راه‌اندازی شده است، گفت: طی هفته اخیر در غیر حضوری کردن سایر سرویس‌ها کمی تأخیر داشته‌ایم چرا که می‌خواستیم اشکالات سرویس‌هایی که تا این لحظه غیر حضوری شده‌اند را بازبینی و رفع کنیم.

ربیع زاده با بیان اینکه در طرح ۳۰۷۰ هنوز ۹ سرویس باقی مانده که باید به صورت غیر حضوری نشده است، افزود: تقریباً از بین این ۹ سرویس ۷ سرویس به صورت غیرحضوری راه‌اندازی شده و منتظر تاییدیه‌های نهایی برای رونمایی است و تا اواسط بهمن ۲ سرویس دیگر نیز راه اندازی می‌شود.

چرایی مراجعه حضوری بیمه شدگان به کارگزاری‌ها برای دریافت خدمت

رئیس مرکز فناوری اطلاعات، آمار و محاسبات سازمان تامین اجتماعی در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه چرا سرویس‌های راه اندازی شده کند و دارای اشکال است که باعث مراجعه حضوری افراد به کارگزاری‌ها می‌شود؟ گفت: قبول داریم که سرویس‌های راه اندازی شده کندی دارد، اما تمام مشکلات به صورت یکطرفه و از سوی سازمان تامین اجتماعی حل نمی‌شود به عنوان مثال در سرویس پرداخت هدیه ازدواج به صورت غیرحضوری ما نیاز به اطلاعات آنلاین از سازمان ثبت احوال داریم و قرار بود این اطلاعات به صورت برخط به ما ارسال شود در حالی که ما این سرویس را راه‌اندازی کردیم، اما هنوز دیتا‌های لازم را از سازمان ثبت احوال دریافت نکردیم.

وی ادامه داد: علاوه بر این، سرویس دیگر ما که به صورت غیرحضوری ارائه می‌شود خرید دوران خدمت سربازی است، که قرار شد با سازمان نظام وظیفه در این خصوص همکاری داشته باشیم و کارت خدمت سربازان را به سازمان تامین اجتماعی ارائه دهند. به همین دلیل در ارائه این خدمت به صورت غیر حضوری به دلیل عدم ارسال اطلاعات از سوی سازمان نظام وظیفه با تاخیر و مشکل مواجهه شده ایم.


بیشتر بخوانید


ربیع زاده اضافه کرد: غرامت ایام بیماری بابت کرونا در خارج از طرح ۳۰۷۰ به صورت غیر حضوری شده است و قرار شد هر کدام از بیمه شدگان که مبتلا به بیماری کرونا می‌شوند بدون هیچ مراجعه، غرامت ایام بیماری را دریافت کنند طی مذاکراتی که با وزارت بهداشت داشتیم قرار شد این اطلاعات را به صورت آنلاین به سازمان تأمین اجتماعی دهد در حالی که این اتفاق نیافتاده و روزانه اطلاعات افراد از سوی وزارت بهداشت به سازمان تامین اجتماعی ارسال نمی‌شود.

تعویض دفترچه عامل شلوغی کارگزاری‌های تامین اجتماعی

رئیس مرکز فناوری اطلاعات، آمار و محاسبات سازمان تامین اجتماعی با بیان اینکه در حال حاضر بیش از ۷۰ تا ۸۰ درصد افراد به صورت غیرحضوری خدمات را دریافت می‌کنند، بیان کرد: دلیل شلوغی کارگزاری‌ها، به دلیل دریافت و تعویض دفترچه بیمه است. مطابق برنامه ریزی‌ها در مراکز درمانی ملکی سازمان تامین اجتماعی از سال ۹۷ دیگر نیاز به همراه داشتن دفترچه درمانی نیست و امسال هم با اجرای پروژه نسخه نویسی الکترونیک در تمام مراکز ملکی، غیر ملکی و طرف قرارداد سازمان تامین اجتماعی همراه داشتن دفترچه منتفی شده است.

وی درباره کندی سامانه نسخه نویسی و اعتراض پزشکان گفت: قبول داریم که سامانه هنوز دارای ایراد است، اما تلاش‌مان را می‌کنیم تا سرعت و پایداری به حد نرمال برسد و از همین حالا اقداماتی را در جهت افزایش رضایتمندی پزشکان و ... از سامانه نسخه نویسی الکترونیک سازمان تامین اجتماعی آغاز کرده ایم.

بیشترین خدمات غیرحضوری که مراجعات به کارگزاری‌ها کاهش داده است

ربیع زاده درباره خدمات سازمان تامین اجتماعی به صورت غیر حضوری ارائه شده و بیشترین کاهش مراجعات به کارگزاری‌ها را به همراه داشته است، گفت: پرداخت هدیه ازدواج، پرداخت هزینه کفن و دفن، ثبت هوشمند خاتمه کفالت فرزندان دختر، ابلاغ الکترونیک، نام نویسی غیر حضوری افراد تبعی و انعقاد قرارداد بیمه اختیاری از جمله خدماتی بودند که به صورت غیر حضوری ارائه می‌شود و باعث کاهش مراجعات به کارگزاری‌ها شده است.

رئیس مرکز فناوری اطلاعات، آمار و محاسبات سازمان تامین اجتماعی ادامه داد: با آغاز طرح ۳۰۷۰ از ۱۹ آبان ماه تا این لحظه توانستیم ۱۲ میلیون مراجعه به کارگزاری‌های تامین اجتماعی را کاهش دهیم پیش از این که خدمات هنوز غیرحضوری نشده بود دریافت خدمات از برخی از سرویس‌ها باعث شده بود افراد چندین بار به کار گزاری تردد داشته باشند به عنوان مثال انعقاد قرارداد بیمه اختیاری میزان قابل توجهی از مراجعات را به کارگزاری‌ها داشت و در حال حاضر با غیرحضوری شدن این خدمت، ۳۰ هزار نفر در این مدت کوتاه قرارداد جدید را به صورت غیرحضوری منعقد کردند و از این سرویس به صورت غیرحضوری خدمت دریافت کردند.

وی افزود: سرویس دیگری که به صورت غیر حضوری شده و استقبال خوبی هم از این سرویس شده است خرید خدمت سربازی است در این مدت ۲۶ هزار نفر به صورت غیر حضوری از این سرویس خدمت دریافت کردند.

ربیع زاده خاطرنشان کرد: مراجعه به کارگزاری‌های تامین اجتماعی برای دریافت خدمات بیمه‌ای در سال، ۹۶ میلیون بار بوده است زمانی که تمدید دفترچه بیمه در اواخر خردادماه حذف شد ۳۹ میلیون بار مراجعه به دفاتر و شعب تامین اجتماعی کاهش پیدا کرد و با اجرای طرح طرح ۳۰۷۰، ۷۰ میلیون مراجعه در سال را کاهش خواهیم داد.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار