در پی اعمال تحریم‌های ظالمانه از سوی دشمنان، متخصصان و جوانان ایرانی دست از تلاش برنداشتند و این بار موفق شدند مونوریل را هم بومی سازی کنند.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، تک ریل یا مونوریل شیوه‌ای از حمل و نقل سبک ریلی محسوب می‌شود. این قطعه در واقع یک خط منفرد است که به عنوان ریل برای واگن‌های مسافری یا باری مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ترن یا واگن‌ها به وسیله چرخ‌هایشان بر روی این ریل منفرد که درست در مرکز ترن یا واگن قرار می‌گیرد، حرکت می‌کنند و مونوریل معمولاً بالاتر از سطح زمین قرار گرفته است، ولی می‌تواند بر روی زمین، پائین‌تر از سطح زمین یا در تونل‌های زیرزمینی نیز به کار رود. مونوریل برای استفاده در مناطق تفریحی مانند شهربازی‌ها و همچنین شهر‌های توریستی و قطار شهری نیز گزینه مناسبی محسوب می‌شود.

مترو یا همان قطار شهری، به سرعت در حرکت بود، با سرعتی که چشم بر هم می‌زنیم به مقصد می‌رسیم، نه خبری از آلودگی هوا هست و نه بویی از دود، اینجا برق است که حرف اول را می‌زند، ترددی که ضرر و زیانی برای آسمان شهر‌های بزرگ ندارد، سفری درون شهری با قیمتی مناسب و در کمترین زمان را رقم می‌زند.

اما اگر بدانیم قطعاتی که برای ساخت مترو و تجهیزات تخصصی آن به کار رفته است، هنر متخصصان ایرانی و بومی را به نمایش می‌گذارد، سفری لذت بخش خواهد بود، وقتی جابجایی با تلاش متخصصان با استعداد و تلاشگر انجام می‌شود و یکبار دیگر نام ایران به عنوان کشوری خودکفا در اذهان عمومی و دشمنانی که سعی دارند با فشار‌ها و تحریم‌های ظالمانه ما را خسته کنند، نقش می‌بندد.

حرکت قطار‌های شهری روی ریل ایرانی/ مونوریل‌ها هم به جمع بومی‌ها پیوستند

صرفه جویی ۵۰ میلیون یورویی در پس تولید مونوریل‌ها

هاشم نظام آبادی مدیرعامل هلدینگ گسترش صنایع معدنی کاوه پارس گفت: این کارخانه آلومینیوم برای طراحی و ساخت انواع پروفیل‌های آلومینیوم طراحی و راه اندازی شده و هم اکنون تولید محصولات به وسیله ۵ دستگاه مجزا در حال انجام است، این در حالی است که پروفیل‌هایی که در این مجموعه تولید می‌شوند، پیش از این از کشور‌های غربی وارد می‌شدند.

او با بیان اینکه پروفیل‌های موردنیاز مترو و نیروگاه‌ها از جمله قطعاتی بودند که برای تامین آن‌ها به کشور‌های خارجی وابسته بودیم، افزود: با آغاز تولید آن‌ها در این کارخانه از واردات این محصولات و خروج ارز به میزان حداقل سالیانه ۵۰ میلیون یورو و سرمایه‌های ملی جلوگیری شد، بطوریکه نیاز‌های داخل کشور را برآورده می‌کند.

نظام آبادی در خصوص برنامه ریزی‌های انجام شده برای بخش دوم این کارخانه اظهار داشت: براساس پیش بینی و ارزیابی‌های انجام شده، برای بیلد سازی به ۳۰ میلیون یورو معادل ۹۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری نیاز است تا بتوانیم با راه اندازی آن زمینه‌های جلوگیری از خروج ارز، پایان وابستگی به کشور‌های غربی و ایجاد اشتغال برای اهالی منطقه و به ویژه جوانان و ریشه کنی بیکاری را فراهم کنیم.

حرکت قطار‌های شهری روی ریل ایرانی/ مونوریل‌ها هم به جمع بومی‌ها پیوستند

مدیرعامل هلدینگ گسترش صنایع معدنی کاوه پارس بیان کرد: موفق شدیم در کارخانه آلومینیوم سازی کاوه خوزستان قطعات و تجهیزات موردنیاز ساختمان سازی را تولید کنیم که علاوه بر تامین نیاز داخل به این محصولات، صادرات آن‌ها به کشور ترکمنستان نیز انجام شده است.

او ادامه داد: پیش از این محصولات مدرن که هم اکنون در این کارخانه تولید می‌شوند، از کشور‌های ترکمنستان، ایتالیا و ترکیه وارد می‌شدند، ولی با همت و تلاش متخصصان ایرانی و البته بومی منطقه توانستیم از واردات محصولات آلومینیومی جلوگیری کرده و زمینه‌های اشتغال را برای جوانان ایجاد کنیم.

همت متخصصان ایرانی مونوریل بومی را ساخت

یکی از کارکنان و متخصصان بومی مشغول در مجتمع آلومینیوم سازی کاوه با بیان اینکه مونوریل یا همان ریل سوم جریان برق لوکوموتیو‌های مترو را تامین می‌کند، گفت: تا پیش از شروع به کار این مجتمع با دانش فنی و همت جوانان این شهرستان، این محصول از سایر کشور‌ها وارد می‌شد، ولی با تغییراتی که در دستگاه‌های فعال در این مجموعه و همچنین اقداماتی در زمینه آلیاژسازی، توانسته ایم به بهترین نحو این محصول مهم را تولید به بازار مصرف عرضه کنیم.

او با اشاره به به قابل قبول بودن آزمایش‌های اولیه مکانیکی و جریان برق افزود: دستگاه پرس اکسپروژن ۵ هزار تن که به عنوان بزرگترین دستگاه موجود در ایران محسوب می‌شود، توانایی تولید محصولاتی را داریم را که در هیچ جای ایران امکان تولید آن‌ها وجود ندارد و نکته قابل توجه این است که اغلب این کالا‌ها وارداتی بودند، ولی هم اکنون موفق شدیم با تولید داخلی آن‌ها از خروج ارز و واردات این محصولات جلوگیری کنیم.

حرکت قطار‌های شهری روی ریل ایرانی/ مونوریل‌ها هم به جمع بومی‌ها پیوستند

افزایش تولید سالیانه ۱۱ هزار تن محصول در کارخانه آلومینیوم کاوه

 پرویز فتاح رئیس بنیاد مستضعفان در حاشیه بازدید از کارخانه آلومینیوم سازی کاوه گفت: کارخانه آلومینیوم در منطقه‌ای بین شهرستان مسجدسلیمان و لالی با تلاش بنیاد مستضعفان احداث شده و براساس گزارش‌های دریافتی از مسئولان محلی، منطقه صنعتی آن نیز در شرف افتتاح و راه اندازی است.

او با اشاره به آغاز به کار کارخانه با راندمان پایین، افزود: شرایط این مجتمع تولیدی نسبت به سنوات گذشته بهتر شده و براساس مشاهدات میدانی و گزارش‌های واصله از سوی کارکنان آن، ظرفیت افزایش تولید سالیانه ۱۱ هزار تن انواع آلومینیوم را دارد، این در حالی است که در این کارخانه با استفاده از آلومینیوم قطعاتی تولید می‌شود که به نوبه خود منحصر به فرد هستند و پیش از این از کشور‌های غربی وارد می‌شدند.

حرکت قطار‌های شهری روی ریل ایرانی/ مونوریل‌ها هم به جمع بومی‌ها پیوستند

فتاح با بیان اینکه تولید برخی از این محصولات از عهده سایر کارخانه‌ها خارج است و در ایران منحصر به فرد محسوب می‌شوند که موضوع مهمی است، اظهار داشت: این اقدام مانع از خروج ارز و خرید خارجی شده و اتکای به توانمندی‌های نیرو‌های داخلی را اثبات می‌کند و بحمدالله این مجموعه به ظرفیت حداکثری خود نزدیک شده است و آینده روشنی برای آن پیش بینی می‌شود.

آمادگی برای توسعه کارخانه آلومینیوم کاوه مسجدسلیمان

رئیس بنیاد مستضعفان به انجام ارزیابی‌های انجام شده در این زمینه اشاره و تصریح کرد: باتوجه به فراهم بودن زیرساخت‌های موردنیاز شامل؛ محل تولید، ظرفیت‌های منطقه و مسئولان و نیرو‌های انسانی متخصص و همیشه در صحنه، مشکلی برای توسعه وجود ندارد، ضمن اینکه برای جذب متقاضیان داخلی و خریداران خارجی و صادرات شمش آلومینیوم آن برنامه‌هایی داریم، البته مواد اولیه این محصول از تولیدکنندگان داخلی تامین می‌شود.گ

حرکت قطار‌های شهری روی ریل ایرانی/ مونوریل‌ها هم به جمع بومی‌ها پیوستند

این مقام مسئول ادامه داد: در صورتیکه بازار داخلی تقویت شود و بتوانیم عرضه موفقی داشته باشیم، با سرمایه گذاری مجدد و افزایش ظرفیت تولید، کارخانه آلومینیوم کاوه را توسعه دهیم، چون در فاز نخست آن به میزان حدود ۷۵۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری انجام شده است، البته این آمادگی را با توجه به موقعیت‌ها و ظرفیت‌های موجود در لالی و مسجدسلیمان بیش از پیش سرمایه گذاری کرده و با گام‌های استوارتر در مسیر اشتغالزایی پایدار، خودکفایی و جهش تولید گام برداریم.

بومی گزینی و اشتغال متخصصان بومی در کارخانه

او بیان داشت: در بازدیدی که از بخش‌های مختلف کارخانه صورت گرفت، نیرو‌های جوان، تحصیلکرده و متخصص مشغول به کار هستند که امری مهم تلقی می‌شود، ضمن اینکه باور ابتکار‌هایی که جوانان در این مجتمع تولیدی به خرج داده اند، سخت است، ولی با همت و تلاش آن‌ها هر ناممکنی، ممکن شده است.

حرکت قطار‌های شهری روی ریل ایرانی/ مونوریل‌ها هم به جمع بومی‌ها پیوستند

فتاح به تحقق فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر "اعتماد به جوانان" آن هم از جوانان بومی و متعهد در کارخانه آلومینیوم کاوه اشاره و اظهار کرد: قطعات و تجهیزات پیچیده در این کارخانه به دست جوانان تلاشگر طراحی و ساخته شده است و همین امر سبب ترغیب به سرمایه گذاری و افزایش اشتغالزایی در منطقه می‌کند.

اشتغال ارمغان کارخانه آلومینیوم کاوه برای جوانان بومی

رئیس بنیاد مستضعفان با بیان اینکه هم اکنون ۶۵ نفر از فعالان در کارخانه آلومینیوم سازی کاوه بومی منطقه و شهرستان‌های مسجدسلیمان و لالی هستند، گفت: در صورت توسعه این مجموعه و افزایش تولید محصولات، اشتغال را نیز افزایش خواهد داد، چراکه کارخانه در شرایطی به سر می‌برد که می‌تواند بدهی‌ها و تسهیلات بانکی که از دولت دریافت کرده، پرداخت کند، البته ما هم تلاش می‌کنیم با استفاده از پول در گردش شاهد رشد توانایی خرید مواد اولیه باشیم.

حرکت قطار‌های شهری روی ریل ایرانی/ مونوریل‌ها هم به جمع بومی‌ها پیوستند

فتاح افزود: هم اکنون این کارخانه به صورت ۲ شیفت در حال فعالیت است، ولی اگر شرایط فراهم شود قابلیت فعالیت به صورت ۳ شیفت و شبانه روزی را دارد، ضمن اینکه درآمد مجموعه بهبود یافته و پرداخت حقوق و دستمزد کارکنان به روز انجام می‌شود و بحمدالله با تلاش همگانی شرایط مطلوبی دارد و ما نیز در جایگاه و مسئولیت خود از هیچ تلاشی در این زمینه دریغ نخواهیم کرد.

اما از آنجا که ایرانی‌ها در تحریم در زمینه‌های مختلف با همت و تلاش توانستند در‌های بسته را باز و افتخارات زیادی در زمینه بومی سازی قطعات و تجهیزات بومی کسب کنند، در زمینه تولید مونوریل با حک نام ایران نیز وارد عرصه شده و موفق شدند یکبار دیگر با بستن کمر همت و بالا بردن آستین ها، مسیر خودکفایی را در پیش گیرند و روزی می‌رسد که هر آنچه در دنیا نیاز است، دست تقاضا به سوی ایران دراز خواهد شد.

حرکت قطار‌های شهری روی ریل ایرانی/ مونوریل‌ها هم به جمع بومی‌ها پیوستند

گزارش از ملیحه گریزی نسب

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
امیرطاها
۱۸:۴۰ ۲۰ بهمن ۱۳۹۹
چقدر خوب، فازهای بعدی هم راه اندازی کنید تا مشکل اشتغال جوانان حل بشه، از ظرفیت های هر منطقه استفاده بشه دیگه اینقدر بیکار نخواهیم داشت
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۲:۴۷ ۲۰ بهمن ۱۳۹۹
استفاده نکردن از تولید داخل انگار عادی شده وقتی یه کارخونه یه چیزی تولید میکنه انگار کلا غیر عادیه
Iran (Islamic Republic of)
نوشین
۱۲:۰۹ ۲۰ بهمن ۱۳۹۹
جوانان های غیرتمند بومی سازی کنن تا ارز از کشور خارج نشه، حمایت کنید از جوانان متخصص و تحصیلکرده، وابستگی رو به خارج کمتر کمتر کنیم تا چشم دشمنان و منافقان کور بشه الهی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۲ ۲۰ بهمن ۱۳۹۹
درود
Iran (Islamic Republic of)
ستار
۱۰:۱۷ ۲۰ بهمن ۱۳۹۹
باید قدر اراده و تخصص جوان های ایرانی بدونیم و مسئولان باید ازشون حمایت کنند، نخبه ها در کشور کم نیستند، افتخار میکنم که ایرانی هستم و دست جوانان خوزستانی و همه متخصصان کشور رو می بوسم، دست مریزاد