سه کارخانه در معادن مس کرمان راه اندازی می‌شود

مدیر عامل شرکت ملی صنایع مس ایران گفت: برای افزایش سهم تولید مس در دنیا اوایل سال آینده سه کارخانه در معادن دره آلو، معدن دره زار و کارخانه ۷۲ هزار تنی کنسانتره مس راه اندازی خواهد شد.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان، اردشیر سعد محمدی مدیر عامل شرکت ملی صنایع مس ایران روز جمعه در نشست با وزیر صنعت، معدن و تجارت و مسئولان استان کرمان در مجتمع مس سرچشمه رفسنجان بیان کرد: بیش از ۲۳ میلیون و ۳۰۰ هزار تن مس در دنیا تولید می شود و سهم ایران از این مقدار ۱.۱ درصد است.

او ادامه داد: قصد داریم این سهم را به ۲ برابر افزایش دهیم که در این راستا سال آینده در استان کرمان راه اندازی سه کارخانه در معادن دره آلو ، دره زار و کارخانه تولید کنسانتره ۷۲ هزار تنی حاصل از سرباره های مس در استان کرمان در دستور کار است.

سعد محمدی اظهار کرد: شرکت ملی صنایع مس امروز ۲ میلیارد و ۴۸۰ میلیون یورو به اضافه ۳۰ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری جدید را آغاز کرده و به لحاظ اقتصادی میزان درآمد این شرکت امروز نزدیک به ۲ میلیارد دلار است.

او اظهار داشت: این رقم طی پنج سال آینده به ۴.۵ ( چهارو نیم ) میلیارد دلار می رسد و رشد ۲.۵ ( ۲ و نیم ) برابری در حوزه درآمد شرکت مس ایران اتفاق خواهد افتاد و می تواند جزو ۱۰ شرکت برتر مس دنیا قرار گیرد.

سعد محمدی هدف دیگر در شرکت مس ایران در بحث نوآوری صنایع پائین دستی عنوان و بیان کرد: در این راستا از نخبگان استان کرمان و کشور استفاده می شود تا در صنایع هایتک به طرح های جدیدی دست یابیم.

او با اشاره به اینکه ظرفیت کنستانتره مس کشور در حال حاضر یک میلیون و ۱۰۰ هزار تن است که با اجرای طرح های جدید به ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تن در کشور خواهد رسید؛ تصریح کرد: اکتشاف در معادن استان های یزد، سیستان و بلوچستان، آذربایجان غربی، اردبیل و خراسان رضوی در دستور کار قرار دارند تا به تولیدات مس اضافه شوند.

این مسئول ادامه داد: در حال حاضر شرکت مس برنامه ریزی کرده است تا بتواند میزان تقریباً ۲ درصد از فروش بین المللی را از آن ایران کند؛ کیفیت مس ایران در دنیا به بالاترین سطح رسیده و به بازارهای ترکیه ورود کرده است، مس ایران با عیار ۹۹.۹۹ تولید می شود و در صنایع نانو مشتری خاص خود را دارد.

سعدمحمدی تصریح کرد: روش ipcc که به عنوان هِد معدنی کشور است و سیستم بار را به طور مکانیزه شکل می دهد برای نخستین بار در مس سرچشمه اجرا خواهد شد.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران اظهار کرد: به ناوگان حمل و نقل معادن مجتمع مس سرچشمه ۴۰ دستگاه تراک با ظرفیت ۱۳۶ تن اضافه شده لذا به دنبال این هستیم که تراک های ۲۴۰ تنی برای اولین بار در کشور در سرچشمه راه اندازی کنیم که به عنوان راهبر معدنی، منجر به کاهش هزینه های حمل و نقل بار در معادن می شود.

او ادامه داد: مس سرچشمه امروز به عنوان هفتاد و چهارمین معدن بزرگ دنیا محسوب می شود که در حال برنامه ریزی هستیم تا این معدن را به بیست و هشتمین رده در سطح دنیا طی ۴ سال آینده برسانیم که اتفاق بزرگی است.

سعد محمدی بیان کرد: به زودی نمایشگاه دائمی عرضه قطعات بومی را در رفسنجان دائر خواهیم کرد و از صنایع داخلی حمایت خواهیم کرد، یک نمونه آن کامیون هایی است که از خارج خریداری کردیم و تمام بدنه های آن ها داخل سازی خواهد شد، در سال گذشته یک هزار قطعه را بومی سازی کردیم و از ابتدای بومی سازی در رفسنجان تا کنون هشت هزار قطعه را بومی سازی کردیم.

او در بخش دیگر از سخنانش به اجرای طرح های ورزشی از سوی مجتمع مس سرچشمه در استان کرمان اشاره کرد و گفت: سه ورزشگاه در استان کرمان در حال راه اندازی است یک ورزشگاه با ظرفیت ۳۰ هزار نفره در شهر کرمان و ۲ ورزشگاه هر کدام ۱۵ هزار نفره هم در رفسنجان و شهربابک در حال راه اندازی است.

سعد محمدی خاطرنشان کرد: ۷۰ زمین چمن مصنوعی هم در روستاهای این استان نصب شده است تا برای جوانان علاقمند به ورزش کاری انجام شده باشد این حمایت ها ادامه دارد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت امروز به رفسنجان سفر کرد و پنج پروژه شامل کارخانه مواد شیمیایی، تصفیه خانه مرکزی، فاز سوم توسعه تغلیظ، پالایشگاه جدید و مکانیزاسیون معدن مس سرچشمه را کلنگ زنی کرد و ۲ پروژه شامل سالن بحران با اعتبار ۵۲ میلیارد ریال از سوی اعتبارات مس و مرکز شتاب دهی شهید ستاری را افتتاح کرد.

انتهای پیام/ز

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.