مدیرکل پزشکی قانونی استان همدان گفت: نصب غیر اصولی بخاری پسر ۱۰ ساله را به کام مرگ کشاند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان ،دکتر ارتین کمالی مدیرکل پزشکی قانونی استان همدان گفت: گاز مونوکسید کربن موجب خفگی و مرگ پسر ۱۰ ساله در روستای کهنوش شهرستان تویسرکان شد.

او اظهار کرد: این پسر ۱۰ ساله به همراه مادر و خواهر خودبه علت نصب غیراصولی بخاری در منزل مسکونی دچار مسمومیت با گاز مونواکسید کربن شدند.

کمالی بیان کرد: مادر و خواهر فقط دچار مسمومیت شده بودند و در حال حاضر حالشان خوب است که متأسفانه پسر خانواده جان باخت.

او بیان کرد: پنج شهروند این استان در ۹ ماهه امسال بر اثر گازگرفتگی جان خود را از دست دادند بنابراین شهروندان باید هنگام استفاده از وسایل گرمایشی برای گرم نگهداشتن فضای درون خانه و محل فعالیت نکات ایمنی را در نصب و به کارگیری وسایل گرمایشی رعایت کنند.

مدیرکل پزشکی قانونی استان همدان خواستار افزایش توجه به نکات ایمنی به ویژه در فصل سرما شد و خاطرنشان کرد: چندی پیش دو برادر نهاوندی و مردی میانسال در شهرستان اسدآباد نیز بر اثر مسمومیت جان خود را از دست داد.

کمالی با بیان اینکه شهروندان هنگام استفاده از وسایل گرمازا باید به سالم بودن و استفاده صحیح از وسایل گرمایشی و باز بودن مسیر خروجی گاز مونوکسید کربن توجه داشته باشند، مطرح کرد: استفاده از آبگرمکن یا بخاری‌های دارای نقص فنی، بدون دودکش یا دارای دودکش بدون عملکرد مناسب در منزل، بیشترین موارد ابتلا به مسمومیت را تشکیل می‌دهند.

او سردرد و سرگیجه، تهوع و استفراغ و درد شکمی و سپس حالت بیهوشی، تشنج و اغماء، سفتی عضلات، افزایش تعداد تنفس، کاهش فشارخون و تنگی مردمک‌ها را از علائم مسمومیت با گاز مونوکسیدکربن برشمرد و گفت: شدت این علائم در بیماران قلبی بیشتر است.

مدیرکل پزشکی قانونی استان همدان گفت: برای پیشگیری از مسمومیت با این گاز باید از بخاری‌های مستعمل و فرسوده بدون دودکش یا دارای دودکش نامناسب و غیراستاندارد استفاده نکرده و بدانیم که استفاده از بخاری‌های بدون دودکش به هیچ وجه از تولید گاز مونوکسیدکربن جلوگیری نمی‌کند.

کمالی توجه به توصیه‌های همچون روشن نکردن آتش در فضای بسته و محدود که تهویه کافی و مناسب ندارد، روشن نگه نداشتن اتومبیل در فضای بسته گاراژ، استفاده از کلاهک مناسب برای دودکش ها، نصب صحیح لوله بخاری و آبگرمگن را در کاهش تلفات ناشی از گاز گرفتگی مؤثر دانست.

او تأکید کرد: شهروندان علاوه بر نصب تهویه مناسب برای آشپزخانه و حمام منزل، از نصب آبگرمکن در حمام و نیز روشن کردن شعله‌های اجاق گاز در آشپزخانه به منظور گرم نگه داشتن محیط داخل خانه خودداری کنند.

مدیرکل پزشکی قانونی استان همدان با بیان اینکه چنانچه از بخاری‌های گازسوز برای گرمایش محیط استفاده می‌کنید باید مختصری تهویه از طریق در یا پنجره در فضا ایجاد و از بستن کامل منافذ خودداری کرد، یادآور شد: متأسفانه سال گذشته ۱۶ نفر بر اثر مسمومیت ناشی از گاز منوکسید کربن جان خود را از دست دادند.

انتهای پیام/د.ا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار